×

آخرین جزئیات از تغییر طرح اصلاح قانون وکالت

آخرین جزئیات از تغییر طرح اصلاح قانون وکالت

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی درخصوص مبنای جذب وکیل در طرح اصلاح قانون وکالت توضیحاتی داد

آخرین-جزئیات-از-تغییر-طرح-اصلاح-قانون-وکالت

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی درخصوص مبنای جذب وکیل در طرح اصلاح قانون وکالت توضیحاتی داد.

طرح اصلاح قانون وکالت به دنبال حذف آزمون نیست/ هدف، پذیرش وکیل بر اساس صلاحیت علمی استابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی و طراح طرح «جامع آموزش و پذیرش وکالت» در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انحصار موجود در بازار وکالت و تبعات آن، اظهار کرد:  طرحی 18 ماده‌ای را برای اصلاح نظام آموزش و پذیرش وکالت به مجلس شورای اسلامی ارائه کردم تا فضای انحصاری بازار وکالت به فضایی رقابتی تبدیل شود.

وی فضاسازی‌ها و شایعات مبنی بر حذف آزمون وکالت در پی اجرای طرح «جامع آموزش و پذیرش وکالت» را تکذیب کرد و افزود: سازوکار پذیرش در آزمون وکالت در این طرح اصلاح شده است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص مبنای جذب وکیل در طرح اصلاح قانون وکالت گفت: در این طرح میانگین نمره یک درصد اول آزمون وکالت، به عنوان معیار در نظر گرفته شده و هر فردی که 60 درصد این نمره را کسب کند، صلاحیت علمی دارد و در آزمون پذیرفته خواهد شد. این معیار، مبنای منطقی و علمی دارد و نقایص شیوه فعلی در آن وجود ندارد. در بحث جذب وکیل به‌جای اینکه از قبل ظرفیت تعیین و انحصار ایجاد شود، باید در بازار وکالت رقابت شکل گیرد و هر فردی که صلاحیت علمی لازم را داشته باشد فارغ از تعداد شرکت‌کننده‌ها بتواند در آزمون وکالت پذیرفته شود.

ابوترابی در خصوص شکایت جمعی از وکلا از آیین‌نامه اجرایی ماده 187 برنامه سوم توسعه گفت: در ماده 187 برنامه سوم توسعه، بحث ایثارگران مطرح‌شده است که بسیاری از حقوقدانان حمل بر موضوع کرده‌اند که ماده 187 برنامه سوم توسعه در برنامه ششم توسعه نیز دوباره احیا شده است، زیرا در قانون برنامه ششم توسعه ایثارگران در اولویت قرار دارند و بر آن تأکید شده است.

احیای مرکز امور وکلای قوه قضائیه با قانون منافاتی ندارد

وی با اشاره به اعتراضات کانون وکلا به آیین نامه ابلاغی رئیس قوه قضائیه در خصوص احیای مرکز امور وکلای قوه قضائیه گفت: نظر قانون‌گذار این بوده که ماده 187 خودبه‌خود موجود و در برنامه سوم توسعه باید حیات داشته باشد تا ایثارگران بتوانند در برنامه ششم توسعه در اولویت باشند و تفسیر حقوقی معاونت قوه قضاییه و بسیاری از حقوقدانان نیز بر این نظر است.

طراح طرح «جامع آموزش و پذیرش وکالت» در پایان درباره شکایت جمعی از وکلا از آیین‌نامه اجرایی ماده 187 برنامه سوم توسعه گفت: اگر اعتراض آن‌ها به کمیسیون اصل 90 به‌صورت گزارش اظهارات کانون وکلا باشد، از آنجایی که در بحث‌های حقوقی اختلاف‌نظر همیشه وجود دارد مشکلی نیست، اما اگر کانون وکلا شکایت کرده باشد، به نظر بنده کار درستی نکرده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.