×

مجلس سه حقوقدان عضو شورای نگهبان را انتخاب کرد

مجلس سه حقوقدان عضو شورای نگهبان را انتخاب کرد

مجلس سه حقوقدان عضو شورای نگهبان را انتخاب کرد

مجلس-سه-حقوقدان-عضو-شورای-نگهبان-را-انتخاب-کرد

با اتمام مهلت فعالیت محمدرضا علیزاده، ‌غلامحسین الهام و عباس کعبی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در بیست‌وپنجم تیرماه، آیت‌الله آملی لاریجانی، در اجرای بند 2 از اصل 91 قانون اساسی، در نامه‌ای به رییس مجلس محمد سلیمی، احمد بیگی‌حبیب‌آبادی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی‌ صادقی و سیامک ره‌پیک را به عنوان حقوقدان پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و مجلس از میان آنان محمدرضا علیزاده، محمد سلیمی و سیامک ره‌پیک را برای مدت شش سال به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا علیزاده، عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان از سال 1365 تاکنون طی چهار دوره عضو شورای نگهبان بوده است و این بار نیز توانست بیشترین آرای نمایندگان مجلس را به خود اختصاص دهد و مجددا به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شود.

حجت‌الاسلام محمد سلیمی رییس شعبه 31 دیوان عالی کشور است و از سال 84 تاکنون با ابلاغ رهبر معظم انقلاب در سمت دادستانی ویژه روحانیت کل کشور فعالیت می‌کند.
سیامک ره‌پیک نیز دانش‌ آموخته حقوق خصوصی است که با مدرک تحصیلی دکترا، اکنون در منصب ریاست دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری فعالیت می‌کند.

البته انتخاب سه حقوقدان جدید شورای نگهبان در شرایطی صورت گرفت که نام دکتر غلامحسین الهام و حجت‌الاسلام و المسلمین کعبی در لیست حقوقدانان پیشنهادی رییس قوه قضاییه نبود. غلامحسین الهام و حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی یک دوره شش ساله در شورای نگهبان عضویت داشتند.

در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی، محمد سلیمی با 162 رای، محمدرضا علیزاده با 207 رای و سیامک ره‌پیک با 114 رای به انتخاب نمایندگان به عنوان اعضای حقوقدان شورای نگهبان توسط نمایندگان مجلس انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از میان 232 رای توزیع شده و 228 رای ماخوذه هم‌چنین احمد بیگی حبیب‌آبادی با 35 رای و محمدهادی صادقی با 82 رای از سوی نمایندگان مجلس انتخاب نشدند.

علی لاریجانی پس از اعلام آرای اعضای حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به رای بالای سه منتخب مجلس گفت: برای این عزیزان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم آنها بتوانند در شورای نگهبان به وظیفه‌ی مهم پاسداری از قانون اساسی به نحو مطلوب عمل کنند.

در جلسه علنی مجلس و در زمان بررسی انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان،‌ محمد سلیمی، احمد بیگی حبیب‌آبادی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی صادقی و سیامک ره‌پیک که از سوی رییس قوه‌ی قضاییه به مجلس معرفی شده بودند، در سخنرانی‌های جداگانه‌ای به تشریح برنامه‌ها و معرفی خود پرداختند تا مجلس سه حقوقدان شورای نگهبان را از این بین انتخاب کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سلیمی رییس شعبه 31 دیوان عالی کشور و دادستان ویژه‌ی روحانیت کل کشور طی سخنانی گفت: رییس قوه‌ی قضاییه مبنای‌شان بر این است که برخی قضات با سابقه‌ی دیوان عالی کشور به عنوان عضو حقوقدان در شورای نگهبان حضور داشته باشند. لذا ایشان دقت زیادی در معرفی پنج حقوقدان به خرج دادند.

وی با اشاره به سوابق تحصیلاتی خود در مدرسه حقانی و زیر نظر آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله بهشتی تصریح کرد: من خود را سرباز حضرت ولی‌عصر(عج) و نظام اسلامی تلقی کرده و وظیفه‌ی خود را در حمایت از نظام به عنوان یک واجب کفایی می‌دانم. لذا در هر سنگری بدون توجه به بعد و قرب مسافت، دعوت مسوولان را لبیک گفته‌ام.
 با اشاره به آشنایی خود با نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: من معتقد به سخن امام راحل هستم که فرمودند مجلس در راس امور و عصاره ملت است و هم‌چنین بر این عقیده هستم که بر همگان فرض است که شأن مجلس را رعایت کنند.

وی هم‌چنین شورای نگهبان را نهادی والا و جزو مکمل قوه‌ی مقننه توصیف کرد و گفت: یکی از برجستگی‌های سیستم قانون‌گذاری نظام اسلامی بر دیگر نظام‌ها وجود شورای نگهبان است که در مسائل مهمی از جمله تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون و انتخابات‌ها جایگاه نظارتی دارد.
سلیمی در پایان آمادگی خود را جهت خدمت در سنگر شورای نگهبان به منظور تحقق اهداف نظام اسلامی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا علیزاده عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان نیز در سخنانی گفت: اگر باز هم به عنوان عضو شورای نگهبان انتخاب شوم از قانون اساسی و به‌ویژه اصل ولایت فقیه به موجب اصول 91 تا 99 قانون اساسی پاسداری کرده و ذره‌ای از این وظیفه کوتاهی نمی‌کنم.

سیامک ره‌پیک رییس دانشکده علوم قضایی نیز اظهار کرد: شورای نگهبان موقعیت ویژه‌ای دارد و صرف‌نظر از وظایف و کارکردهای قانونی، با قوای سه‌گانه و نهاد رهبری مرتبط است. لذا حفظ موقعیت شورای نگهبان یک موضوع چندوجهی است.
به گزارش ایسنا، پس از معرفی پنج حقوقدان پیشنهاد شده از سوی رییس قوه‌ی قضاییه، علی لاریجانی رییس مجلس از نمایندگان خواست تا رای خود را در انتخاب سه نفر از این افراد به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان ارایه کنند.

براساس این گزارش، در جلسه امروز مجلس و قبل از ورود نمایندگان به دستور بررسی انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان، نماینده مردم تبریر طی اخطار اصل 93 قانون اساسی گفت:‌ مجلس موظف است پیش از بررسی طرح یا لایحه در دستور، ابتدا وضعیت حقوق‌دانان شورای نگهبان را مشخص کند.

علیرضا منادی اظهار داشت: طبق اصل 93 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان رسمیت ندارد، لذا با توجه به انقضای مدت فعالیت حقوق‌دانان شورای نگهبان مجلس نمی‌تواند برای هیچ طرح یا لایحه‌ای رای‌گیری کند و ابتدا باید وضعیت حقوق‌دانان مشخص شود و سپس به دستور دیگر مجلس رسیدگی شود.
علی‌ لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت این تذکر را وارد دانست و گفت: با توجه به این‌که مهلت حقوق‌دانان روز گذشته به اتمام رسیده ما بحث را متوقف می‌کنیم و انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان را در دستور قرار می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، پیش از تذکر نماینده تبریز نمایندگان کلیات اصلاح مواد از قانون مالیات بر ارزش افزوده را بررسی می‌کردند.
اما پس از آن که مجلس وارد این دستور شد، حمید رسایی در تذکری آیین‌نامه‌ای خواستار تأمل بیشتر در انتخاب اعضای شورای نگهبان شد.
حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای با تاکید بر این‌که شورای نگهبان دارای 9 عضو است و از جهت رسمیت مشکلی ندارد، با انتقاد از عدم شناخت حقوقدانان گفت: با چند دقیقه صحبت شناخت حاصل نمی‌شود، ضمن این‌که ما در مورد وزرا بسیار وقت می‌گذاشتیم و چرا الان باید یک عضو شورای نگهبان را بدون دقت و تأمل لازم و با عجله انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: اعضای حقوقدان شورای نگهبان نیز براساس اکثریت نسبی انتخاب می‌شوند که این مساله باید در آیین‌نامه اصلاح شود.
علی لاریجانی، رییس مجلس، در پاسخ به وی با وارد ندانستن تذکر و با تاکید بر این‌که ما باید متن آیین‌نامه را اجرا کنیم، اظهار داشت: اگر در آینده می‌خواهید تغییراتی در آیین‌نامه بدهید پیشنهادات لازم را ارائه کنید.

وی افزود: بیوگرافی افراد معرفی شده نیز در اختیار شماست و ما چاره‌ای جز تصمیم‌گیری نداشتیم، چرا که شنبه مهلت سه عضو شورای نگهبان به پایان رسیده است.
براساس این گزارش، توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نیز خواستار عدم تعجیل مجلس در بررسی وضعیت حقوقدانان معرفی شده برای عضویت در شورای نگهبان شد.
به گزارش ایسنا، احمد توکلی در تذکری نسبت به مواد 192 و 23 آیین‌نامه داخلی مجلس با تاکید بر این‌که شورای نگهبان دارای 9 عضو است و جلسات آن با دو سوم اعضا رسمیت دارد، اضافه کرد: این شورا هیچ محدودیتی در مورد برگزاری جلسات ندارد، ضمن این‌که بحث انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان نیز در دستور هفتگی نیامده است.

وی افزود: چرا باید با این عجله و بدون بصیرت کامل رای دهیم. ضمن این‌که انتخاب اعضا نیز با اکثریت نسبی و هرگونه عدم شناخت و کم بودن آراء باعث تضعیف شورا می‌شود.
علی لاریجانی،‌رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به وی با تاکید بر این‌که این مساله در دستور کار مجلس آمده است، گفت: مساله زیاد پیچیده نیست، ما باید مطابق قانون اساسی به آنها رای دهیم و ما چون در هفته آینده تعطیلات را پیش‌رو داریم و وقت سه تن از اعضای شورای نگهبان نیز شنبه به پایان رسیده به ما گفتند که هرچه سریع‌تر رای دهید تا نقصی در سیستم‌ قانون‌گذاری ایجاد نشود، لذا این مساله از نظر آیین‌نامه‌ای مشکلی ندارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.