×

اعطای نشان جغرافیایی بین المللی به هفت اثر صنایع دستی ایران

اعطای نشان جغرافیایی بین المللی به هفت اثر صنایع دستی ایران

هفت نشان جغرافیایی ثبت بین المللی شده از طریق نظام لیسبون با همکاری مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) طی مراسمی به صاحبان این صنایع اعطا شد

اعطای-نشان-جغرافیایی-بین-المللی-به-هفت-اثر-صنایع-دستی-ایران

هفت نشان جغرافیایی ثبت بین المللی شده از طریق نظام لیسبون با همکاری مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) طی مراسمی به صاحبان این صنایع اعطا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در این مراسم که به مناسبت 26 آوریل روز جهانی مالکیت معنوی در محل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، 7 رشته و اثر شامل مینای اصفهان، ورنی مغان، آبگینه تهران، گلیم هرسین، منبت آباده، زیلوی میبد و نازک کاری چوب سنندج در حوزه بین المللی موفق به اخذ نشان جغرافیایی شدند.

محمد حسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های سازمان ثبت به عنوان مرجع ملی مالکیت معنوی و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی همه ساله برنامه‌های مهمی را در رابطه با توسعه این امر با توجه به عضویت در کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها و معاهدات بین المللی مربوطه و بسط حمایت‌های حقوقی در ابعاد ملی و بین المللی به انجام می‌رساند گفت: کشور ما دارای محصولات متنوعی در صنایع دستی از قبیل فرش و گلیم و تولیدات کشاورزی از قبیل زعفران و پسته است که کیفیت و شهرت این محصولات وابسته به شرایط و خصوصیات قلمرو تولید آنهاست و باید حمایت‌های حقوقی لازم ازرآنها در عرصه‌های ملی و بین المللی صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر 147 نشانه جغرافیایی در حوزه داخلی به ثبت رسیده که 61 نشانه از این تعداد در سیستم لیسبون نیز ثبت شده اند منتها با توجه به اینکه تا کنون 29 کشور عضو موافقت نامه لیسبون برای حمایت از علائم منبع و ثبت بین المللی آنها شده اند لذا برای حمایت بیشتر از محصولات کشورمان در کشورهای هدف باید از سایر ظرفیت‌های حقوق مالکیت معنوی در عرصه بین المللی نیز بهره گیری شود.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین با تشریح اهداف پروژه «توانمندسازی محیط مالکیت معنوی در زمینه تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی» با مشارکت سازمان جهانی مالکیت معنوی، ابراز امیدواری کرد که هرچه بیشتر با حمایت از دارایی‌های فکری کشور بتوان در جهت تجاری سازی آنها در سطح بین المللی اقدام نمود.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران به عنوان سومین کشور تولید کننده صنایع دستی از لحاظ تنوع در دنیا و اولین کشور از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی در دنیا در حوزه صنایع دستی با ثبت هشت شهر و دو روستا شناخته می‌شود گفت: 31 استان ما با ظرفیت‌های بسیار زیاد در حوزه صنایع دستی در پهنه وسیع ایران با پراکندگی محصولات در این عرصه در دنیا می‌درخشند لذا با توجه به این حجم از آثار، برای دریافت نشان ملی، نشانه‌های ملی و بین المللی جغرافیایی تمامی توان خود را به کار گرفته ایم و این مهم بدون همکاری‌های مؤثر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محقق نمی‌شد.

محمودیان با اعلام اینکه در حوزه صنایع دستی 40 پرونده موفق به اخذ نشان جغرافیایی ملی شده و 21 پرونده نیز در دست بررسی است افزود: بسیاری از شهرهایی که نامشان در لیست نشان جغرافیایی بین المللی دیده می‌شود، موفق شده اند نام شهر جهانی را هم از آن خود کنند، به عنان مثال آباده شهر جهانی منبت، اصفهان شهر جهانی صنایع دستی، میبد شهر جهانی زیلو و سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم شیرکی پیچ شناخته می‌شوند و از طرفی نشان جغرافیایی را هم به خود اختصاص داده‌اند که این از ظرفیت بی پایان صنایع دستی حکایت دارد.

وی ادامه داد: ما در این حوزه هنوز ابتدای کار هستیم چراکه اخذ نشان جغرافیایی هنوز برای ما ارزش افزوده ایجاد نکرده است، لذا باید از این ظرفیت باید در مسیر تجاری سازی صنایع دستی و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم.

در این مراسم همچنین اصفهانی نژاد مشاور دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و جولیو زانتی از کارشناسان سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) نیز به تشریح همکاری‌های وایپو و مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای ارتقا حقوق مالکیت معنوی از طریق تجاری سازی و تولید ثروت از این حقوق پرداختند.

هیئت سازمان جهانی مالکیت معنوی تا دهم اردیبهشت ماه به منظور اطلاع رسانی عمومی پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی و تبیین اهمیت آن و همچنین ارائه آموزش‌های تخصصی در راستای ظرفیت سازی در زمینه بازاریابی، بسته بندی و تبلیغات در محل مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی خواهند پرداخت.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.