×

مراسم اهدای اولین جایزه حقوق شهروندی برگزار شد

مراسم اهدای اولین جایزه حقوق شهروندی برگزار شد

اولین جایزه حقوق شهروندی عصر امروز -سه شنبه- در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و در این مراسم تندیس این جایزه به شش بخش اهدا شد

مراسم-اهدای-اولین-جایزه-حقوق-شهروندی-برگزار-شد

اولین جایزه حقوق شهروندی عصر امروز -سه شنبه- در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و در این مراسم تندیس این جایزه به شش بخش اهدا شد.

به گزارش ایسنا حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی عصر امروز در مراسم اولین جایزه حقوق شهروندی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که ما به گسترش علوم انسانی در تاریخ تفکر نگاه می کنیم متوجه می شویم این گسترش با شکل گیری تدریجی حقوق شهروندی همراه بوده است و بشر به تدریج با مفهموم حقوق شهروندی آشنا شده است. در همان دوره های تاریخی علوم انسانی و اجتماعی به وجود آمدند و اینکه انسان ها به دلیل انسان بودن دارای حقوقی هستند در اینجا شناخته می شود.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: مفاهیم حقوق شهروندی از قرن نوزدهم به تدریج شناخته شد. ما در دانشگاه علامه طباطبایی نه به عنوان شعار سیاسی موقت، بلکه به عنوان پدیده ای در بطن علوم اجتماعی جدید قرار گرفتیم. نه فقط در علوم انسانی مانند حقوق بلکه در مدیریت، در روانشناسی و در اقتصاد بنیادی حقوقی وجود دارد و آن این است که انسان ها به دلیل انسانیت از آنها برخوردار هستند.

وی با اشاره وجه پارادوکسیکال حقوق شهروندی در تاریخ گفت: این وجه هم دارای اهمیت است. گاهی حقوق شهروندی به وسیله کسانی گسترش می یابد که اعتقادی به آن ندارند. ممکن است برخی دولت‌ها که هم اکنون خشن ترین رفتارها را دارند از حقوق شهروندی سخن بگویند که سخن دروغین است. حقوق شهروندی ارزش ممتازی است که متعلق به بخش خاصی از جهان نیست بلکه محصول تفکر عقلایی بشر است.

سلیمی در پایان با تاکید براینکه نباید مفهوم حقوق شهروندی را به پرچم و گروه سیاسی خاصی تقلیل داد، تصریح کرد: اجازه ندهیم جایزه حقوق شهروندی دستخوش بنیان های جناحی موقتی شود. ان شاءالله این جایزه با جایگاه ویژه خود در جامعه روبرو و شناخته شود.

در این مراسم تندیس اولین جایزه به آثار برتر علمی حسین شریفی طرازکوهی و غلامرضا کامیار تعلق گرفت.

حسین شریفی طرازکوهی در رابطه با اثر خود که مورد ارزیابی قرار گرفته بود و جایزه به آن تعلق گرفت گفت: این کتاب در دوره رییس جمهور اسبق با سختی های زیادی به چاپ رسید و ثمره تمام چیزهایی بود که از استاد ممتاز آموختم و این جایزه را به استاد ممتاز تقدیم می کنم.

غلامرضا کامیار نیز پس از دریافت تندیس اولین جایزه حقوق شهروندی و جایزه خود، بیان کرد: شهر جایی است که ساکنان آن آزادی طبیعی را با آزادی مدنی خود معاوضه کرده اند. شهروند خوب مصرف کننده فکر نیست بلکه تولید کننده آن است و در برابر رخدادهای اجتماعی بی توجه نیست. ما در عصر تورم حق های بر زمین مانده زندگی می کنیم اجازه دهیم حقوق اساسی ما در این عرصه خودنمایی کند.

این مراسم با حضور اساتیدی چون جمشید ممتاز استاد دانشگاه تهران، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور، محمدرضا ضیائی بیگدلی استاد حقوق بین الملل، سمسار زاده، شهیندخت مولاوردی دستیار سابق رییس جمهور در امور حقوق شهروندی، فریدون جعفری، محمد هاشمی، قاسم زمانی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.