×

ایراد شورای نگهبان به لایحه تمدید مهلت آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

ایراد شورای نگهبان به لایحه تمدید مهلت آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

لایحه تمدید مهلت آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد که قبلاً تصویب شده بود در دوره دوم تمدید ابهامی وجود داشت که قرار شد پس از رفع ابهام اعلام نظر شود

ایراد-شورای-نگهبان-به-لایحه-تمدید-مهلت-آزمایشی-قانون-ارتقای-سلامت-نظام-اداری-و-مقابله-با-فساد

سخنگوی شواری نگهبان گفت: لایحه تمدید مهلت آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد که قبلاً تصویب شده بود در دوره دوم تمدید ابهامی وجود داشت که قرار شد پس از رفع ابهام اعلام نظر شود.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 98 ضمن گرامیداشت روز معلم، در خصوص مصوبات بررسی شده در شورای نگهبان و گزارش فعالیت شورای نگهبان در سال گذشته اظهار کرد: طرح استفساریه جز 6 بند ث ماده 88 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مغایر با موازین شرع شناخته نشد. مصوبه لایحه مدیریت بحران کشور که یک لایحه اساسی است و لازم است هرچه زودتر به مرحله اجرا در بیاید.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایراداتی که با این لایحه گرفته شد مربوط به حوزه تقنین در اصول 85 و 138 قانون اساسی بود. یک مورد هم مغایرت با اصل 110 قانونی اساسی تشخیص داده شد. چند مورد هم تذکر داشتیم که برای مجلس ارسال شد.

وی بیان کرد: لایحه تمدید مهلت آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد که قبلاً تصویب شده بود در دوره دوم تمدید ابهامی وجود داشت که قرار شد پس از رفع ابهام اعلام نظر شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با زمان بندی انتخابات و اینکه آیا شورای نگهبان نسبت به مصوبه قانون انتخابات قصد ایرادگیری دارد؟ عنوان کرد: پنج شنبه گزارش مختصری را خدمت دوستان عرض کردم. ما جلساتی را با دوستان وزارت کشور داریم. طبیعتاً اینها در جدول تنظیم شده و از سوی وزرات کشور اعلام شد. در خصوص قانون انتخابات این هفته آن را در دستور کار داشتیم ولی به دلیل طولانی شدن مصوبه اول که مربوط به اجرای اصل 44 قانون اساسی بود نتوانستیم آن را بررسی کنیم. قرار شدن به دلیل حساسیت موضوع و طولانی بودن مصوبه آن را در جلسات فوق العاده مورد بررسی قرار دهیم. تلاش ما این است نتیجه را در موعد مقرر قانونی برای مجلس ارسال کنیم. بقیه کار به مجلس و اینکه اصلاحات چگونه انجام و در چه زمانی برای ما ارسال شود باز می‌گردد. ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم. پیش بینی خاصی از جهت اینکه به انتخابات پیش رو می‌رسد یا نمی‌رسد و ایراداتی دارد یا ندارد نمی‌توانم ارائه کنم. همین هفته پنج شنبه جلسات فوق العاده را برگزار می‌کنیم که بتوانیم هرچه زودتر نتیجه را اعلام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان با توجه به تورم و با توجه به نزدیکی به انتخابات مجلس، خرج سالانه شورای نگهبان چقدر است؟ آیا فقها و حقوقدان‌های شورای نگهبان حقوق دریافت می‌کنند؟ بیان کرد: بارها پاسخ داده شده است. ما هم مانند سایر دستگاه‌ها در مورد پرداخت بودجه بخشی از آن را دریافت می‌کنیم و همه آن پرداخت نمی‌شود. این مسأله میان همه دستگاه‌ها مرسوم است و تلاش می‌شود در همان چارچوب عمل شود. کسانی که در جاهای دیگر استخدام هستند اضافه کارها و حق الزحمه اضافه ای شورای نگهبان پرداخت. می‌کند اما حقوقی پرداخت نمی‌شود. منی که در دانشگاه هستم حقوق و مزایا را از آنجا می‌گیرم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به شوال خبرنگاری در رابطه با اینکه افزایش قیمت بنزین در بودجه 98 تعبیه نشده است آیا شورای نگهبان در این زمینه تصمیمی دارد؟ تصریح کرد: شورای نگهبان نسبت به مصوبه‌ای که نیامده است نمی‌تواند اظهارنظر کند. اصالتاً نمی‌تواند بر عدم اظهار نظر کند. آنچه برای ما چه در قالب مصوبات مجلس و چه در قالب اساسنامه‌های هیئت دولت و وزیران می‌توانیم اظهارنظر کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مورد استانی شدن انتخابات با توجه به اینکه ممکن است این طرح مشکلات امنیتی داشته باشد آیا شورای نگهبان نظریه استصوابی بیان می‌کند؟ گفت: در مورد قانون انتخابات هم گفتم اگر اشکالاتی داشته باشد مانند سایر مصوبات اشکالات اعلام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس در مورد کاندیداتوری بیش از سه دوره نمایندگان مجلس و نظر شورای نگهبان در مورد این موضع گفت: اجازه دهید قانون انتخابات بررسی شود بعد اعلام نظر کنیم. هنوز هیچ بحثی نشده است که بتوانیم بخش‌های مختلف آن را پیش بینی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی آیا روش و تأیید صلاحیت شورای نگهبان تغییری خواهد داشت؟ گفت: بارها گفته ام نسبت به وضعیت انتخابات و روش‌های اجرایی نظام انتخاباتی ما هم منتقد هستیم و ایراداتی داریم و ایرادات باید اصلاح شود. گام اول هم اصلاح قانون انتخابات است که مجلس در دستور کار قرار داد اگرچه خیلی طولانی شد ما هم سعی کردیم مشورت‌های لازم را به دوستان مجلس ارائه کنیم. باید منتظر باشیم ببینیم قانون چه تغییراتی ایجاد می‌کند. بر اساس آن اگر به این انتخابات برسیم قطعاً عمل می‌کنیم در غیر این صورت به موجب قانون به روش گذشته خواهد بود و بررسی پرونده و مستندات در همان زمان‌های اندک انجام خواهد شد. امیدوارم دقت بیشتری داشته باشیم تا که حقی از کسی ضایع نشود.

وی در رابطه با گلایه شورای نگهبان در مورد حجم پرونده‌ها در دوره‌های گذشته و تدبیر این دوره برای حل این مشکل بیان کرد: واقعاً هیچ تدبیری نیست. این هم از جمله ایرادات و اشکالاتی است که ما داریم و انتظار داشتیم قانون زودتر بیاید و اصلاح شود و در یک فرصت قابل قبولی به اجرا در بیاید و هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

کدخدایی در رابطه با توئیتی که اخیراً در آن از اساتید و صاحبنظران دعوت شده بود که در مورد اصلاح قانون انتخابات نظر بدهند، تاکید کرد: مستحضر هستید ما دو مجمع مشورتی داریم.

حقوقدانان جوان ما در بخش پژوهشکده در حال بررسی هستند و نظرات کارشناسی خود را برای ما ارسال مس کنند. یک مجمع هم در قم داریم که فضلای قم در آن فعالیت می‌کنند و نظرات فقهی خود را برای ما ارسال می‌کنند. استفاده از نظرات کارشناسی هیچ ممنوعیتی ندارد و ما هم استقبال می‌کنیم. اینکه آن را عمومی هم اعلام کردیم طبیعتاً در چارچوب قانون اساسی و شرعی است. ممکن است یک مطلب حقوقی باشد و به ذهن من نرسد ولی به ذهن یک استاد دانشگاه برسد و برای ما ارسال کند که کار خوبی است. این فراخوان در راستای فعالیت‌های پژوهشکده شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه آیا الکترونیکی شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی اجرا می‌شود؟ عنوان کرد: الکترونیکی شدن روندهای طولانی مدت و متعددی دارد باید در هر انتخاباتی مراحلی را طی کنیم که خوشبختانه این بار هم این کار انجام شده است. کارهای تنگاتنگی را دوستان ما با کارشناسان وزارت کشور است. اعلام کردم هر زمان دوستان وزارت کشور آمادگی الکترونیکی شدن را داشتند ما هم آماده نظارت هستیم و هیچ گونه منعی از سوی ما وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات پیش رو محدودیتی برای ثبت نام افراد متعدد وجود دارد؟ افزود: الان قانون و وضعیتِ گذشته است. اگر می‌توانستیم قانون جدید را پیشبینی و به اجرا در بیاوریم برخی از این اشکالات می‌توانست مرتفع شود. ما معتقد هستیم باید این وضعیت به پایان برسد یعنی هم نحوه ثبت نام و هم تعداد ثبت نام کنندگان باید در چارچوب معقول در نظام انتخاباتی انجام شود که هم حق مردم رعایت شود و هم امکان بررسی و رسیدگی‌ها وجود داشته باشد. اگر وضعیت گذشته باشد سعی می‌کنیم با وقت بیشتری که گذاشته می‌شود دقت بیشتری کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که در انتخابات سال 96 گفتید که برنامه‌ای برای رصد ویژه فعالیت‌های مجازی داشته باشید در انتخابات پیش رو برنامه ویژه ای برای این کار دارید؟ عنوان کرد: یادم نمی‌آید بحث ویژه را به کار برده باشم. سوال شد آیا فعالیت‌های فضای مجازی هم رصد می‌شود پاسخ دادم مثل بقیه فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی است. اگر فعالیتی باید باشد که ناقض آن شرایط باشد مدنظر قرار می‌گیرد و بررسی می‌کنیم.

وی همچنین در رابطه با ممنوعیت استفاده از فیلترشکن در کشور و اینکه بسیاری از نمایندگان از این فضا استفاده می‌کنند، آیا این امر نقض مقررات نیست؟ گفت: من نمی‌توانم نسبت به بقیه قضاوت کنم. طبیعتاً حتماً افرادی که از فضای بازتری استفاده می‌کنند اصلاً از حساب‌هایی استفاده می‌کنند که شاید فیلترشکن نداشته باشد و ناچار باشد در آن حوزه فعالیت کند ولی اگر بخواهد در چارچوبی باشد که نقض مقررات باشد من هم با شما هم نظر هستم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا طرحی برای 2030 یونسکو به شورای نگهبان ارسال شده است؟ بیان کرد: عرض کردم هیچ چیزی برای ما از سوی دولت و مجلس ارسال نشده است. نسبت به مصوبات دریافتی اظهارنظر می‌کنیم. ما نمی‌توانیم برای کاری که برای ما ارسال نشده اظهارنظر کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.