×

کاهش 25 درصدی آمار معتادان متجاهر طی دو سال

کاهش 25 درصدی آمار معتادان متجاهر طی دو سال

30 ناظر قضایی در مراکز موضوع ماده 16 به منظور نظارت بر تکالیف 12 گانه مشخص شده تا طی دوسال شاهد کاهش 25درصدی آمار معتادان باشیم

کاهش-25-درصدی-آمار-معتادان-متجاهر-طی-دو-سال

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی قوه قضائیه گفت: 30 ناظر قضایی در مراکز موضوع ماده 16 به منظور نظارت بر تکالیف 12 گانه مشخص شده تا طی دوسال شاهد کاهش 25درصدی آمار معتادان باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، جزء «ث» بند 3 ماده 80 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، تبصره 1 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر، آئین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان ابلاغی رئیس قوه قضاییه و ماده 6 دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بر مراقبت بعد از خروج زندانیان تاکید دارند تا دوباره شاهد بازگشت آنان به زندان نباشیم.

به همین منظور برنامه‌ای در اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با عنوان «نظارت بر اجرای آئین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان» موضوع ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته است.

علی محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی قوه قضائیه در گفت‌وگویی درباره برنامه نظارت بر اجرای آئین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان اظهار کرد: این برنامه در راستای عملیاتی کردن آئین‌نامه موضوع تبصره یک ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر طراحی شده است.

وی ادامه داد: نبود حمایت‌های اجتماعی و مراقبت‌های بعد از خروج، مهمترین علت لغزش مجدد، عود بیماری و بازگشت مجدد معتادان بهبودیافته به چرخه اعتیاد به ویژه در معتادان کارتن خواب و متجاهر است.

زنگانه مطالبه‌گری دستگاه  قضایی از نهادها و سازمان‌های مسئول در قالب چک لیست‌های استاندارد را با اجرای این برنامه قابل تحقق دانست و گفت: توانمندسازی عوامل مرتبط برای اجرای مناسب آیین نامه، تقویت سیستم نظارت و هماهنگی سایر اقدامات موضوع ماده 16 با اقدامات مراقبت بعد از خروج، از اهداف این برنامه است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ، شناسایی ظرفیت دستگاه های ارائه دهنده خدمات عمومی و اجتماعی بند «6» ماده 2 آئین‌نامه، پیگیری توافق نامه‌های موضوع تبصره 2 ماده 2 آیین نامه از ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها را از جمله دستاوردهای برنامه نظارت بر اجرای آئین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان برشمرد.

وی افزود: همچنین چک لیست‌هایی از وظایف دستگاه‌های اجرایی در اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان موضوع تبصره 1 ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر تهیه و گزارش نتایج عملیاتی شدن تعهدات و تکالیف دستگاه ها تدوین شده است که این گزارش به مراجع ذیربط ارسال و در کمیته ملی و شورای پیشگیری استان ها مطرح شد.

زنگانه گفت: به همین منظور 370 دوره آموزشی ویژه سه هزار قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مواد مخدر و اعتیاد و سایر عوامل اجرایی برگزار و 42 تیم بازدید تخصصی تشکیل شده است و 216 مورد بازدید میدانی از مراکز درمان اجباری موضوع ماده 16 انجام داده‌ایم.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی قوه قضائیه با بیان اثربخشی اجرای برنامه نظارت بر اجرای آئین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان گفت: 70درصد آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان اجرا و فرایند تعیین تکالیف توسط مقام قضایی اصلاح شده است.

وی با اشاره به پیگیری تکالیف بعد از خروج معتادان افزود: در صورت استقرار الگوی درمان دادگاه­‌مدار(court oriented therapy) و مدل بومی پرهیزمدار و اجرای دوره‌­های مهاجر برای کلیه معتادان بهبودیافته موضوع ماده 16 در کنار این برنامه می‌­توانیم تا دو سال دیگر شاهد کاهش 25درصدی آمار معتادان موضوع ماده 16 باشیم.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.