×

پایان قانونی زندگی

پایان قانونی زندگی

سقط درمانی، به دلیل ناهنجاری جنین یا بیماری صعب العلاج و همچنین در مواردی که ادامه بارداری جان مادر را به خطر می اندازد، با تشخیص پزشک و مجوز توسط پزشکی قانونی برای نجات جان مادر انجام می شود

پایان-قانونی-زندگی وکیل 

 تهران- ایرنا- سقط درمانی، به دلیل ناهنجاری جنین یا بیماری صعب العلاج و همچنین در مواردی که ادامه بارداری جان مادر را به خطر می اندازد، با تشخیص پزشک و مجوز توسط پزشکی قانونی برای نجات جان مادر انجام می شود.

سارا مادر 35 ساله ای است که اولین بارداری خود را تجربه می کند، قبل از بارداری خیلی نگران بود که جنین سالمی را پرورش دهد و بعد هم فرزندی سالمی را در آغوش بگیرد و تمام آرزوهایش را در وجود فرزندش بیابد و آرام، آرام قدکشیدنش را ببیند، برایش چه ها که نکرده، از همان روزهای اول که با خبرشد باردار است، شروع کرد به خرید لباس و اسباب بازی و خداوند حس مادری را در وجودش زنده کرد، حسی که شاید فقط مادران آن را درک می کنند و ارج آن هم می شود، بهشت برین که زیرپای مادران است، این حس ها که سراغش می آمد، شاد شاد می شد و از اینکه موجودی در وجودش شکل می گیرد که پاره تنش است، بسیار خشنود بود.

اما به ناگاه در سونوگرافی هایی که انجام داده بود، شک هایی را متوجه سالم نبودن جنین کرد، دنیا برای او سیاه شد و تمام آرزوهایش نقش بر آب شد، اما متاسفانه چندین دوره آزمایش های تخصصی و سونوگرافی و ویزیت این دکتر و آن دکتر ظن ها را تبدیل به یقین کرد، که جنین مشکل و ناهنجاری دارد و متاسفانه این ناهنجاری هم از ناهنجارهایی است که در فهرست سقط درمانی قرار دارد و بهتر است این جنین که دنیا با او سرلجبازی دارد، به دنیا نیاید.

اما پذیرفتن آن برای سارا، همسر و خانواده هایشان بسیار مشکل است و چند هفته است که با افکار درهم و برهم مبارزه می کند، از نظر احساسی و حس مادری که قویترین حس انسانی است، قادر به سقط جنین نیست، اما از نظر منطقی و علمی باید این موضوع را بپذیرد و کودک دلبندش را سقط کند، دنیایش سیاه شده و تنگ و آزاردهنده، افکار ضد و نقیض روحش را دچار دوگانگی کرده از سویی دیگر مادر است و مرگ فرزندی که حتی رویش را ندیده و قرار است با یک مجوز به حیاتش پایان دهد، برایش سخت است و غیرممکن و از سوی دیگر با کودکی که ناهنجاری مادرزادی عمده ای دارد و زندگی فردا برایش خیلی سخت و دشوار است و باید در عین حال در حیات، مرگ تدریجی را تجربه کند، نمی داند چه کند مثل کلاف سردرگم شده است و شب و روزش شده گریه و شیون، با خود در حال جنگ است، جنگ با احساس و عقل، اما ظاهرا در این جنگ عقل برنده خواهد بود، چاره ای جز سقط درمانی نیست.

مریم هم مادری دیگر است که برعکس سارا جنینش سالم است، اما ادامه رشد جنین جان او را به خطر انداخته است و هرچه از سن جنین بیشتر بگذرد، بیشتر خطر تهدیدش می کند، مریم بارها با خود فکر کرده که از بین خودش و جنین، زندگی فرزندش را انتخاب کند، چیزی که حس مادری به او می گوید، اما امکان رشد و نگهداری جنین را تا 9 ماهگی ندارد و هرچه زودتر تا قبل از 19 هفتگی و ولوج روح باید با نظر و مجوز پزشکی قانونی جنین را سقط کند، کاری که به قول خودش اگر می مرد، بهتر بود تا اینکه این کار را انجام نمی داد، اما مثل اینکه مریم هم مثل سارا باید تن به تصمیمی سخت دهد و سقط درمانی را بپذیرد.

سقط درمانی، به دلیل ناهنجاری جنین یا بیماری صعب العلاج و گاهی ادامه بارداری که جان مادر را به خطر می اندازد، با تشخیص پزشک و مجوز توسط پزشکی قانونی راهی برای نجات جان مادر است.

* قانون سقط درمانی

در ماده واحده سقط درمانی آمده است، سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد، قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

این قانون مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی دهم خرداد ماه سال 1384 مجلس شورای اسلامی تصویب و در 25 خرداد ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.

شاید هم یکی ازعلل این سوءتفاهم ها آمدن کلمه «سقط» در عبارت «سقط درمانی» باشد و به دلیل همین سوءتفاهم هاست که برخی از رسانه ها تیترهایی استفاده می کنند که موجب می شود، مخاطب، سقط درمانی را معادل سقط غیرقانونی تلقی کند. در حالی که این چنین نیست و سقط ‌درمانی با سقط های غیرقانونی تفاوت دارد.

* صدور مجوز سقط درمانی، بدون نیاز به نامه مرجع قضایی

تنها خدمتی که در سازمان پزشکی قانونی بدون نامه مرجع قضایی ارائه می شود، صدور مجوز سقط درمانی است. صدور مجوز سقط درمانی بر اساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن که به تصویب سازمان پزشکی قانونی رسیده‌، بر عهده سازمان پزشکی قانونی است و این سازمان مرجع خاص رسیدگی کننده به این موضوع است، بر همین اساس همه ساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی در کشور مراجعه می کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم و سن بارداری کمتر از 19 هفته برای تعداد قابل توجهی از آنان مجوز سقط صادر می شود.

* سقط درمانی با مجوز قانونی انجام می شود

مجوز سقط جنین با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تائید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح ( چهارماه) با رضایت زن در سازمان پزشکی قانونی صادر می شود، ولی انجام آن در مراکز بیمارستانی صورت می گیرد.

در حالی که در سقط های غیرقانونی هیچگونه مجوز یا تاییدیه از مرجعی خاص وجود ندارد، ضمن آنکه تهدید جانی مادر یا مشکلات جنینی نیز مطرح نیست، این نوع سقط، اغلب به دلایل شخصی آن هم در مراکز غیراستاندارد انجام می شود.

* هزار و 471 نفر برای معاینات سقط درمانی مراجعه کردند

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است که در سال گذشته در کشور 12 هزار و 471 نفر برای معاینات سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند که در مجموع در کشور 9 هزار و 143 مجوز برای سقط درمانی صادر شد و همچنین 2 هزار و 325مراجعه منجر به صدور مجوز برای انجام سقط درمانی نشد و هزار و 3 نفر هم تا قبل از 19 هفتگی جنین پیگری لازم را انجام ندادند.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته در مجموع هزار و 992 زن برای معاینات سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که از این شمار مراجعه کننده برای هزار و 171 مجوز برای انجام سقط درمانی صادر شد و 677 مورد نیز منجر به صادر نشدن مجوز برای سقط درمانی شد و همچنین 144 مورد مراجعه نیز پیگیری نکردن تا 19 هفتگی جنین بود.

پزشکی قانونی در خصوص سقط درمانی در سال گذشته تاکید کرده است که استان تهران در بین دیگر استان ها بیشترین مراجعه کننده برای انجام معاینات سقط درمانی و همچنین دارای بیشترین مجوز صادر شده در این خصوص است.

همچنین 9 هزار و 394 مجوز سقط درمانی در سال 96 برای مراجعه کنندگان معاینات سقط درمانی در کشور صادر شد که با توجه به اینکه در سال گذشته 9 هزار و 143 مجوز برای انجام سقط درمانی صادر شد، شاهد کاهش 2،7 درصدی این مجوز در سال 97 بودیم.
همچنین در استان تهران هم با توجه به اینکه در سال 96 شمار مجوزهای صادر شده برای انجام سقط درمانی هزار و 275 مورد بود و در سال 97 هم هزار و 171 مجوز سقط درمانی صادر شد، شاهد کاهش 8،2 درصدی مجوز سقط درمانی در سال 96 نسبت به سال 97 بودیم.

*علت سقط درمانی

کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی در خصوص مواردی که شامل سقط درمانی می شوند، به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: این موارد شامل موارد جنینی و موارد مادری است.

آسیه جعفری خاطرنشان کرد: موارد جنینی شامل کلیه ناهنجاری هایی است که موجب حرج مادر است. موارد مادری نیز شامل کلیه بیماری هایی است که ادامه بارداری خطر جانی مادر را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز سقط جنین شامل هر نوع عقب افتادگی یا نواقص خلقتی جنینی نمی شود، تاکید کرد: این مجوز فقط برای آن دسته از اختلالات جنینی صادر می­شود که موجب حرج مادر شود.

جعفری ادامه داد: مصرف دارو، تماس با اشعه یا ابتلا به بیماری های عفونی واگیر در دوران بارداری، به تنهایی دلیلی برای صدور مجوز سقط درمانی محسوب نمی شود.

* زمان صدور مجور برای سقط درمانی

این کارشناس معاینات بالینی پزشکی قانونی گفت: چنانچه بیش از 19 هفته از سن حاملگی ( LMP ) بگذرد، حتی با وجود اختلالات جنینی موجب حرج مادر، امکان صدور مجوز به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

* داشتن اسناد هویتی و آزمایش ژنتیک توسط مادر

وی خاطرنشان کرد: در صورت انجام آزمایش های ژنتیک لازم است اصل گزارش آزمایشگاه که دارای مهر و امضای پزشک متخصص ژنتیک باشد و تاریخ انجام آزمایش در آن درج شده باشد و همچنین مدارک هویتی مادر در زمان مراجعه به پزشکی قانونی ارائه شود.

* برای سقط درمانی نیازی به دستور قضایی نیست

جعفری گفت: صدور مجوز سقط درمانی نیازی به دستور مرجع قضایی ندارد، این مجوز توسط مراکز پزشکی قانونی صادر و سقط توسط مراکز درمانی انجام می شود.

* مجوز سقط درمانی فقط در مراکز استان ها صادر می شود

این کارشناس پزشکی قانونی تاکید کرد: همه ادارات پزشکی قانونی مجاز به صدور این مجوز نیستند و مجوز سقط درمانی فقط توسط پزشکی قانونی مرکز استان ها صادر می شود.

* رضایت مادر در سقط درمانی کافی است

جعفری گفت: قانون فقط اجازه زن را برای سقط جنین کافی می داند.

این کارشناس پزشکی قانونی در پایان این گفت و گو به دختران و پسرانی که دارای تالاسمی مینور هستند، توصیه کرد از ازدواج با هم پرهیز کنند زیرا حاصل ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور می تواند تولد فرزندی با تالاسمی ماژور باشد. غربالگری های دوران بارداری از دیگر توصیه هایی است که وی به مادران باردار کرد.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.