×

وکالت ارزان شود؛حذف معیار تعیین ظرفیت در آزمون وکالت

وکالت ارزان شود؛حذف معیار تعیین ظرفیت در آزمون وکالت

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس به سازوکار پذیرش در آزمون وکالت انتقاد کرد و گفت ارزان کردن بازار وکالت باید به عنوان هدف در اصلاح قانون وکالت مدنظر باشد

وکالت-ارزان-شود؛حذف-معیار-تعیین-ظرفیت-در-آزمون-وکالت وکیل 

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس به سازوکار پذیرش در آزمون وکالت انتقاد کرد و گفت: ارزان کردن بازار وکالت باید به عنوان هدف در اصلاح قانون وکالت مدنظر باشد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، فعالیت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده را منطبق با ماده 88 قانون برنامه ششم دانست و گفت: مرکز وکلا باید در راستای عمل به تکالیف مندرج در این ماده، هر چه سریع‌تر آزمون وکالت برگزار کند.

وی رویکرد منفعلانه مرکز وکلای قوه قضائیه در برگزاری مستمر آزمون وکالت را مورد انتقاد قرار داد و افزود: ما در برنامه ششم توسعه تصویب کردیم که بخشی از ظرفیت پذیرش وکیل توسط مرکز امور مشاوران به خانواده ایثارگران تعلق بگیرد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: با توجه به این‌که اجرایی‌شدن بند چ ماده 88 قانون برنامه ششم و اختصاص سهمیه پذیرش به خانواده جانبازان و آزادگان مستلزم برگزاری آزمون از سوی مرکز است بنابراین، مرکز وکلای قوه قضائیه باید هر چه سریع‌تر آزمون وکالت را برگزار کند.

تعداد پذیرش در آزمون وکالت باید بر مبنای صلاحیت علمی مشخص شود

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس سازوکار پذیرش در آزمون وکالت را مورد انتقاد قرار داد و ضمن تاکید بر حذف معیار تعیین ظرفیت، عنوان کرد: معیار پذیرش متقاضیان آزمون وکالت باید علم و دانش آن‌ها باشد و تعداد پذیرفته‌شدگان بر اساس حد نصاب علمی مشخص شود.

نوروزی تاکید کرد: هر کس که صلاحیت علمی دارد باید بتواند در آزمون وکالت پذیرفته شود و در این خصوص نباید منعی ایجاد کرد.

سخنگوی کمیسیون قضایی تاکید کرد: ما باید محدودیت‌های از قبیل تعیین ظرفیت که مانع از ورود فارغ‌التحصیلان حقوق به بازار وکالت می‌شود، را برطرف کنیم.

ارزان‌کردن وکالت باید به عنوان هدف هر گونه اصلاح، مد نظر باشد

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، افزایش سطح دسترسی مردم به وکیل و خدمات حقوقی را یکی از محورهای اصلاح نظام وکالت دانست و تصریح کرد: ارزان کردن بازار وکالت باید به عنوان هدف در اصلاح قانون وکالت مد نظر باشد.

نوروزی با اشاره به معضل کمبود وکیل در کشور و تاکید بر ضرورت افزایش تعداد وکیل، گفت: در حال حاضر در برخی کشورها به ازای هر 100 هزار پرونده، 202 وکیل وجود دارد اما در کشور ما حدود 70 وکیل وجود دارد.

وی با تاکید بر قانونی‌بودن فعالیت مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از جد‌ی‌تر شدن پیگیری‌ها در کمیسیون قضایی مجلس پیرامون اصلاح قانون وکالت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از کش و قوس‌های فراوان در مورد موضوع انحصار در بازار وکالت و بلاتکلیف ماندن طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» در کمیسیون قضایی مجلس، تصویب و ابلاغ آیین‌نامه مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در 28 بهمن‌ماه سال گذشته، از مهم‌ترین تحولات پیرامون وکالت بوده که می‌تواند زمینه را برای شکستن انحصار وکالت فراهم کند.

بر همین اساس، تسهیل سطح دسترسی مردم به وکیل به عنوان یکی از اهداف و مأموریت‌های مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در دوره جدید اعلام شده هرچند که کماکان، در سال‌های اخیر، برگزاری آزمون وکالت توسط این مرکز با تردیدهایی مواجه است.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.