×

قاضی زاده عده ای نمی خواهند مشکل تابعیت فرزندان ازدواج مادر ایرانی و مرد خارجی حل شود

قاضی زاده عده ای نمی خواهند مشکل تابعیت فرزندان ازدواج مادر ایرانی و مرد خارجی حل شود

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی گفت فضاسازی‌های زیادی برای شورای نگهبان ایجاد شد و گویا بعضی از عزیزان نمی‌خواهند این مشکل حل شود

قاضی-زاده-عده-ای-نمی-خواهند-مشکل-تابعیت-فرزندان-ازدواج-مادر-ایرانی-و-مرد-خارجی-حل-شود

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی گفت: فضاسازی‌های زیادی برای شورای نگهبان ایجاد شد و گویا بعضی از عزیزان نمی‌خواهند این مشکل حل شود.

قاضی‌زاده: عده‌ای نمی‌خواهند مشکل تابعیت فرزندان ازدواج مادر ایرانی و مرد خارجی حل شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ چندین سال است که موضوع اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی تبدیل به موضوعی لاینحل شده است. قوانین مدنی ایران انتقال تابعیت از خون پدر را به‌صورت ذاتی پذیرفته‌اند، اما به زن ایرانی چنین حقی نداده‌اند که به فرزندش از بدو تولد تابعیت خود را انتقال بدهد. فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی تنها بعد از سن 18 سالگی می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی داشته باشند. اما در سال گذشته دولت لایحه ای به مجلس ارسال کرد و مجلس هم آن را به تصویب رساند.

 در ادامه شورای نگهبان دو ایراد به این لایحه گرفت و به مجلس بازگشت. پس از رفع ابهامات شورای نگهبان قرار است تا در روزهای پیش رو مجدداً لایحه اصلاح شده در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال شود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامیدر رابطه با وضعیت کنونی بررسی ایرادهای شورای نگهبان در مجلس به خبرنگار تسنیم گفت: کمیسیون قضایی با دعوت از نماینده شورای محترم نگهبان و سایر افراد و کارشناسان ذی‌ربط جلسه بررسی ایرادات شورای نگهبان را برگزار کرده و گزارش نهایی این کمیسیون هم تهیه شده است و هفته جاری در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

نماینده مردم مشهد در مورد زمان برگزاری صحن علنی مجلس برای رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان گفت: چون این لایحه جز لایحه‌های اعاده شده از سوی شورای محترم نگهبان است جزو دستورات با اولویت بالا قرار دارد و احتمالاً  روز یکشنبه یا دوشنبه بررسی خواهد شد.

این نماینده مجلس فضای مجلس در رابطه با لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی و رأی گیری مجدد آن را مثبت دانست و افزود:‌ مجلس در دور اول رأی قاطعی برای حل این ماجرای بی‌تابعیتی فرزندان مادر ایرانی داد. انشالله پیش بینی می‌کنم اینبار هم همان‌طور با قاطعیت رأی خواهد آورد البته امیدواریم که این اصلاحات انجام شده رافع مشکلات مطرح شده از سوی اعضای محترم شورای نگهبان باشد.

قاضی زاده هاشمی در رابطه با تغییراتی که در کمیسیون قضایی روی متن لایحه ایجاد شده اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: هنوز فرصت نداشته‌ام به متن گزارش کمیسیون قضایی مجلس مراجعه کنم و از اصلاحات آن خبری ندارم.

وی همچنین ایرادات مطرح شده توسط شورای نگهبان به لایحه "اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی" را تا حدودی سخت‌گیرانه دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی در دو بخش از این لایحه،  نظر مجموعه‌های امنیتی حاکمیت را وارد کرده است و انجام فرایند تابعیت را منوط به استعلام و نظر این دستگاه‌ها کرده است. به نظر می‌رسد در فرایند اولیه، بعضی از دوستان فضاسازی‌های زیادی برای شورای نگهبان ایجاد کرده بودند. گویی که بعضی از عزیزان نمی‌خواهند این کار انجام بشود و تکلیف این فرزندان مشخص شود و سعی می‌کنند برای این کار، گره‌هایی ایجاد کنند که کار به سرانجام نرسد.

نماینده مردم مشهد در رابطه با تبصره دو این ماده واحده که در کمیسیون قضایی مجلس به متن لایحه اضافه و خواستار اعطای تابعیت به افراد مشکوک التابعه شده بود گفت:‌ این لایحه که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود موضوعش در رابطه با »اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی پدر خارجی» است ولی عنوان لایحه عوض شد تا این دسته از افراد بی تابعیت هم مشکلشان حل شود.

قاضی زاده هاشمی، امکان حذف این تبصره به دلیل برخی از مخالفت‌ها را عملی ندانست و گفت:‌ وقتی که این لایحه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و جز ایرادات شورای نگهبان هم قرار نداشته است قابل حذف نیست و تنها اگر پیشنهادی مطرح شود و رأی بیاورد می‌تواند در متن آن اصلاحاتی انجام شود. ضمناً باید دید که در متن گزارش کمیسیون قضایی چه اصلاحاتی انجام شده و آیا روی این تبصره هم اصلاحی صورت گرفته است یا خیر. اما به دلیل اینکه متن گزارش را هنوز ندیده‌ام نمی‌توانم این بخش را واضح جواب بدهم.

نماینده مردم مشهد در انتها به این سؤال که آیا کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مخالفتی با این لایحه دارد گفت:‌ بعید می‌دانم؛ تا آنجا که به یاد دارم این عزیزان هم روی موضوع اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی پدر غیر ایرانی همراه بودند.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.