×

برخورد با فساد درون دستگاه قضا به معنای زیاد بودنش نیست

برخورد با فساد درون دستگاه قضا به معنای زیاد بودنش نیست

یک حقوقدان با اشاره به این مطلب که برخورد با فساد درون دستگاه قضا به معنی زیاد بودن و شیوع آن نیست گفت آیت الله رئیسی به درستی متوجه شده است که دستگاه قضا باید از هر فسادی حتی کوچک هم پاک شده و عاری باشد

برخورد-با-فساد-درون-دستگاه-قضا-به-معنای-زیاد-بودنش-نیست

یک حقوقدان با اشاره به این مطلب که برخورد با فساد درون دستگاه قضا به معنی زیاد بودن و شیوع آن نیست گفت: آیت الله رئیسی به درستی متوجه شده است که دستگاه قضا باید از هر فسادی حتی کوچک هم پاک شده و عاری باشد.

رسول کوهپایه‌زاده وکیل دادگستری،‌ درخصوص اینکه در دوران جدید ریاست قوه قضائیه شاهد برخورد با مفاسد درون دستگاه قضایی هستیم آیا این به آن معناست که فساد در دستگاه قضایی  بیشتر شده است یا خیر،گفت: باید بگویم که اقدامات ریاست قوه قضائیه در ارتباط با مبارزه عملی با فساد و زمینه‌ها و ساختارهای فسادزا و آغاز این اقدامات از درون قوه قضائیه کاملا منطبق با مفاد حکم انتصاب ایشان از سوی مقام معظم رهبری و الزامات و مقتضیات گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی افزود: ضمن اینکه این مهم از دو جهت دیگر نیز قابل توجه است اول اینکه اساسا روحیه و سابقه و شخصیت سالم و پاکدستی و فسادستیزی شخص آیت‌الله رئیسی که شعار مبارزه با فساد را در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح می‌کردند و حتی دشمنان ایشان هم نتوانستند کوچک‌ترین اتهام و سوء استفاده مالی را به ایشان نسبت دهند، نشان‌دهنده آن است که اساسا شخصیت و سبقه و سابقه ایشان منطبق است با موضوع برخورد با فساد چه در جایگاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری چه امروز در جایگاه ریاست قوه قضائیه و چه در گذشته در جایگاه‌های دیگر.

وی ادامه داد: نکته دوم بحث شناخت کامل ایشان از دستگاه قضایی است که رئیس قوه قضائیه آگاه به تمام نقاط ضعف و قوت و به اصطلاح دارای آسیب‌شناسی عالمانه از وضعیت قوه است. در این راستا در واقع مهمترین عامل فروپاشی و نابودی هر سیستم فساد است که مثل موریانه پایه‌های آن جامعه را از درون فرو می‌ریزد. دستگاه قضایی بنا به وظیفه قانونی و رسالت ذاتی خودش مبنی بر مبارزه با ظلم و فساد قطعاً نقش ممتاز و بی‌بدیل و تعیین‌کننده‌ای در این خصوص دارد. این مسائل باعث شده است که آیت الله رئیسی با درک این حساسیت و اهمیت اولین اقدامات را از درون خود قوه قضائیه شروع کند یعنی برخورد لازم و اثرگذار و ثمربخش که این برخورد زمانی می‌تواند اهداف خودش را محقق کند که متولی مبارزه با فساد دامانش از کوچک‌ترین اتهامات و ابهامات مبری باشد.

این حقوقدان برجسته کشورمان گفت: این امر به هیچ عنوان به معنای فساد گسترده در دستگاه قضایی نیست بلکه به این معناست که آیت‌الله رئیسی به درستی تشخیص داده است که در واقع ویترین شفاف مبارزه با فساد که در نظام قانونی ما دستگاه قضایی است حتی وجود چند نقطه کدر را هم برنمی‌تابد و اجازه نمی‌دهد معدود افراد و اشخاص فاسد سلامت و کارآیی و شرافت کل سیستم قضایی و قضات پاکدامن را زیر سؤال ببرد و این از خود شروع کردن و از درون مجموعه آغاز کردن بهترین و عملی‌ترین راه مبارزه با فساد است.

رسول کوهپایه‌زاده تصریح کرد: البته این امر هم مطابق است با نیازها و مقتضیات روز و هم مطابق است با علم مدیریت و هم سازگار است با آموزه‌های اخلاقی و دینی ما زیرا ما در حدیث هم داریم فردی پیش رسول اکرم (ص) رفت و گفت فرزند من خرما زیاد می‌خورد و زیاده‌روی می‌کند او را منع کنید و نصحیت کنید که رسول خدا فرمودند بروید فردا بیایید زیرا من خودم امروز رطب خوردم و نمی‌توانم منع رطب کنم.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: در واقع وقتی یک سیستمی خود عامل است به فرضیات و الزامات قطعا می‌تواند با سربلندی و قاطعیت و سلامت و صلابت بیشتری نقش هدایت‌گرانه و مبارزه با فساد را ایفا کند.

وی ادامه داد: این مسیر و رویکرد باعث می‌شود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش اقتدار، سلامت، صلابت و قاطعیت و کارایی دستگاه قضایی در مبارزه عملی با فساد باشیم و نتیجه این امر افزایش اعتماد عمومی به عملکرد دستگاه قضایی است و باعث تغییر ذهنیت  جامعه نسبت به برخی از ایرادات و اشکالات دستگاه قضایی خواهد شد و از طرف دیگر مرتکبین و متخلفین و مفسدین وقتی اراده جدی مبنی بر برخورد با فساد را ببینند در هر رده و پستی باشند قطعا انگیزه ارتکاب  جرم در بین آنها کاهش پیدا می‌کند و اثر بازدارنده خواهد داشت.

کوهپایه‌زاده گفت:‌ موضوع دیگر این است که در کنار رویکرد سلبی و تنبیهی و مجازاتی در خصوص مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه رویکرد ایجابی و تشویقی هم باید در نظر گرفته شود. یعنی پیشنهاد می‌کنیم به رئیس قوه قضائیه تا یک جایزه و نشان در نظر گرفته شود تحت نشان شهید بهشتی که هر سال در هفته قوه قضائیه به قضات شریف و پاکدامن که به خصوص در بحث مبارزه با فساد و در موضوعات پاکدستی در هر استان و مرکزی شهره می‌شوند و اقدامات مؤثری انجام می‌دهند اهدا شود.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.