×

چه تخلفاتی موجب توقیف وسیله نقلیه می شود؟،میزان دیه در ماه های حرام

چه تخلفاتی موجب توقیف وسیله نقلیه می شود؟،میزان دیه در ماه های حرام

یکی از مواردی که عموم مردم به صورت روزمره خواسته یا ناخواسته با آن درگیر هستند، تخلفات راهنمایی و رانندگی است و عدم اطلاع از قوانین افراد متخلف را وادار به واکنش در مقابل ماموران راهنمایی و رانندگی می‌کند که این موضوع گا‌هی به ارتکاب جرایم متعددی منجر شده است

چه-تخلفاتی-موجب-توقیف-وسیله-نقلیه-می-شود؟،میزان-دیه-در-ماه-های-حرام وکیل 

یکی از مواردی که عموم مردم به صورت روزمره خواسته یا ناخواسته با آن درگیر هستند، تخلفات راهنمایی و رانندگی است و عدم اطلاع از قوانین افراد متخلف را وادار به واکنش در مقابل ماموران راهنمایی و رانندگی می‌کند که این موضوع گا‌هی به ارتکاب جرایم متعددی منجر شده است.

قانونگذار در قوانین به صورت شفاف مواردی را که ماموران اجرا را ملزم به اعمال قانون می‌کند احصا کرده و ضمانت اجرای آن را نیز وضع کرده است.  موارد توقیف وسایل نقلیه طبق قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به شرح زیر است و غیر از موارد مذکور به هیچ وجه خودرو به پارکینگ نخواهد رفت. تصادفات منجر به جراحت یا فوت: در این فرض در واقع جدای از وضعیت قربانی وسیله نقلیه که آلت ارتکاب تخلف یا جرم است ناچارا باید متوقف شود؛  رسیدن جریمه یا خلافی به یک میلیون تومان:

به نظر می‌رسید به دلیل اعمال ابزار بازدارندگی قانونگذار این سقف را تعیین کرده است. در صورت همراه نداشتن مدارک: البته درصورت همراه داشتن شناسنامه، خودرو توقیف نمی‌شود و شناسنامه اخذ شده و راننده موظف است سریعا مدارک را به مامور برساند.

همچنین رانندگی بدون گواهینامه از مواردی است که وسایل نقلیه طبق قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، توقیف خواهد شد. ارتکاب «همزمان» دو تخلف از موارد زیر هم باعث توقیف وسیله نقلیه می‌شود: حرکات نمایشی مثل دور زدن درجا و تک‌چرخ موتورسیکلت؛ تجاوز از سرعت مجاز تا 30 کیلومتر؛ سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه؛ عبور از چراغ قرمز؛ حرکت به‌طور مارپیچ، تجاوز به چپ از محور راه؛ توقف در محل پارک ممنوع (به شرط عدم حضور راننده) که در این مورد حتی اگر خودرو حمل و سوار بر جرثقیل حامل باشد و راننده یا مالک تقاضای تحویل خودرو را کند، مامور مکلف است خودرو را تحویل داده و جریمه نقدی اعمال کند. همچنین توقف داخل پیاده‌رو (به شرط عدم حضور راننده) مورد دیگری است که در صورت ارتکاب همزمان با موارد دیگر، باعث توقیف وسیله نقلیه می‌شود.

میزان دیه در ماه‌های حرام

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره میزان دیه در 4 ماه حرام محرم، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و رجب توضیحاتی داد. یکی از پرتکرار‌ترین سوالات مردم قبل از شروع ماه‌های حرام، میزان دیه در این ماه‌هاست. دیه زن و مرد در 4 ماه محرم، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و رجب که از ماه‌های حرام هستند، تغییر پیدا می‌کند و میزان آن افزایش می‌یابد. در ماه‌های حرام دیه زن و مرد به شرط فوت در همان ماه حرام با افزایش روبه رو می‌شود.

مهدی عزیززاده وکیل پایه‌یک دادگستری درباره دیه در ماه‌های حرام بیان کرد: میزان دیه در 4 ماه حرام محرم، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و رجب به میزان یک‌سوم افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: البته افزایش یک‌سوم دیه در ماه‌های حرام به شرط آن است که حادثه حتما منجر به فوت شخص شود، یعنی میزان دیه در صورت شکستگی یکی از اعضای بدن افزایش پیدا نمی‌کند.

عزیززاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به زمان بروز حادثه گفت: یکی از نکاتی که هنگام افزایش دیه باید به آن توجه شود، این است که حتما شخص در ماه حرام فوت کند، برای مثال اگر طی یک سانحه رانندگی به شخص آسیب برسد و او در ماه حرام فوت کند، در این صورت میزان یک‌سوم به دیه او افزوده می‌شود، اما اگر فوت شخص در ماهی غیر از ماه‌های حرام باشد، یک سوم افزایش دیه صورت نخواهد گرفت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.