×

رای شماره 842 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 842 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره ٨4٢ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندھای ٩ ،١5 و ٢٢ تعرفھ عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان

رای-شماره-842-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رأی شماره ٨4٢ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بندھای ٩ ،١5 و ٢٢ تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان

١٩/5/١٣٩٨ ٩6٠١455شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس ھیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

یک نسخـه از رأی ھیـأت عمـومی دیـوان عـدالت اداری بـه شمـاره دادنـامـه ٩٨٠٩٩٧٠٩٠5٨١٠٨4٢ مورخ ١٣٩٨/5/١ با موضوع: «ابطال بندھای ٩ ،١5 و ٢٢ تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین

تاریخ دادنامه: ١٣٩٨/5/١ شماره دادنامه: ٨4٢ شماره پرونده: ١455/٩6

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای حیدر رئیسی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ١ (ماده ٩ تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان در خصوص عوارض

حذف و یا کسری پارکینگ ٢ (ماده ١5 تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان در خصوص محاسبه عوارض تفکیک اراضی مسکونی ـ تجاری ـ اداری ـ صنعتی و ... و نرخ خدمات تفکیک اعیانی ٣ (ماده ٢٢ تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان در خصوص بھای خدمات شھرداری در قبال تقسیط بدھی مودیان گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال مواد ٩ ،١١ ،١5 و ٢٢ از تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان را خواستار شده و در جھت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

و ١٨/١٠/١٣٩١ ـ ٧٧٠ ،٢٩/١٠/١٣٩4 ـ ١٢١5 ،٣٠/٩/١٣٩5 ـ ٧5٢ ،١٧/١٢/١٣٩5 ـ ١٣54 شماره آراء ـ٢ عنه معترض مصوبات تصویر ـ١»

5٢ ـ ١٣٩5/٢/٧ مبنی بر غیرقانونی بودن وضع عوارض حذف و کسر پارکینگ ھمگی صادره از ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ٣ـ نامه مورخ ١٣٩5/5/١١ صادره از دیوان محاسبات کشور خطاب به شھرداری مبنی بر غیرقانونی بودن وضع عوارض حذف و کسر پارکینگ (استعلام آن) 4ـ رأی شماره ١٧٨٩ ـ ١٣٩٣/١٠/٢٢) در خصوص ھزینه تقسیط عوارض و دیرکرد) صادره از ھیأت عمومی دیوان  عدالت اداری 5 ـ آراء شماره ١٣١٣ ـ ١٣٩5/١٢/١٠ ،6٣4 ـ ١٣٩١/٩/٢٠ ،١٠١٨ ـ ١٣٩٣/6/١٧ مبنی بر غیر قانونی بودن وضع عوارض تفکیک صادره از ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری 6 ـ آراء شماره ٢4٧ ـ ١٣٩١/6/5 و ٢٢٩ ـ ١٣٩5/٣/٢٢ صادره از ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال اخذ عوارض ناشی از تغییر کاربری ٧ـ تصویر کارشناسی صورت گرفته در پرونده کلاسه ٩5٠546   مطروحه در شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی شھرستان دامغان دال بر تعیین مصوبات اخذ عوارض معترض عنه از سوی شورای اسلامی شھر دامغان (درخواست استعلام آن) ٨ ـ نامه شماره ٩5/٠٧١٢١/٧/6٢ ـ ١٣٩5/٩/١ صادره از سوی شھرداری دامغان (استعلام اصل آن از شھرداری دامغان) ٩ـ تصویر کارت ملی با عنایت به مدارک پیوستی و باز ھم متأسفانه شورای اسلامی شھر دامغان با تصویب ماده ١١ تعرفه عوارض محلی شھرداری دامغان در سال ١٣٩٣ و برخلاف آراء شماره ٢4٧ ـ ١٣٩١/6/5 ،٢٢٩ ـ ١٣٩5/٣/٢٢ ،6٩٩ الی ٧٠4 ـ ١٣٩5/١٠/٢٢ صادره از ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبادرت به اخذ عوارض افزوده ناشی از ارتقاء کاربری از شھروندان خود نموده در حالی که این موضوع در صلاحیت کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شھرسازی بوده و خارج از شمول ماده ٧١ و ھمچنین بند ١6 از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراھای اسلامی کشور مصوب ١٣٧5/٣/١ است چرا که این امر در زمره وظایف شورای اسلامی پیش بینی نشده است. از سوی دیگر شھرداری در تغییر کاربری خدمتی ارائه نمی نماید تا مستحق اخذ عوارض ناشی از آن باشد، بنابراین از این منظر ھم برخلاف بند ٣ ماده ٢٩ قانون آیین نامه مالی شھرداریھا مصوب ١٣46 است. نتیجه اینکه وضع چنین عوارضی  خارج از حدود اختیارات آن شورا بوده و شھرداری دامغان حق اخذ چنین عوارضی را تبعاً نخواھد داشت. علی ھذا مستند با استعانت از خداوند متعال و در تحت آن با عنایت به مدارک پیوست و به دلیل مغایرت  مصوبات فوق الذکر با آراء صادره متعدد مارالذکر و با استناد به ماده ٩٢ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تقاضا ی رسیدگی خارج از نوبت و ابطال مصوبات مذکور از زمان تصویب با استناد به ماده ١٣ از قانون مارالذکر از محضرتان مورد استدعاست.

در راستای خواسته و مستند به ادله پیوست و ضمن تقاضای اخذ مدارک استنادی و استعلام آنھا وفق تبصره ٢ ماده ٢٠ قانون شکیلات و آیین دادرسی دیوان از مراجع مربوطه به استحضار آن مقام می رساند:

الف: شورای اسلامی شھر دامغان مطابق ماده ٩ مصوبه عوارض محلی شھرداری دامغان مصوب ١٣٩٣ مبادرت به تعیین و نھایتاً اخذ عوارض حذف و کسری پارکینگ از شھروندان کرده است و این در حالی است که مستند به آراء متعدد صادره از سوی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت با قانون (تبصره 5 ماده ١٠٠ قانون شھرداری) و خارج بودن تعیین آن از حوزه وظایف و اختیارات شھرداریھا و شوراھای شھر در خصوص شھرھای متعدد ابطال شده است. برخی از این آراء عبارتند از: ١٧٧ ،١4٧٨ ،بند و ١4٨٠ و ـ ١٢١5 ،٢٣/٢/١٣٩٢ ـ ١١6 ،١6/١٢/١٣٩٢ ـ ١٠٠ الی ٩٧ ،١٨/٩/١٣٩١ ـ ١4٧٧ ،١٨/١٠/١٣٩١ ـ ٧٧٠ ،١٢/١٢/١٣٨6 ـ ١4٧٩ ،١4٨١ ١٣٩4/١٠/٢٢ ،٧5٢ ـ ١٣٩5/٩/٣٠ و ١٣54 ـ ١٣٩5/١٢/١٧ و ھمچنین نامه پیوست صادره از دیوان محاسبات کشور دایر بر غیرقانونی بودن اخذ عوارض حذف و کسری پارکینگ توسط شھرداریھای استان سمنان. ب: شورای مزبور ھمچنین با استناد به ماده ٢٢ تعرفه بھای خدمات شھرداری دامغان مصوب ١٣٩٣ مبادرت به تعیین و نھایتاً اخذ ھزینه تقسیط عوارض و دیرکرد از شھروندان کرده است و این در حالی است که مستند به رأی شماره ١٧٨٩ ـ ١٣٩٣/١٠/٢٢ صادره از سوی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به دلیل عدم وجود مھمل و نص صریح قانونی برای اخذ چنین عوارضی با وجود تبصره ٣ الحاقی به ماده 6٢ قانون برنامه پنجم توسعه و خروج آن از حوزه وظایف و اختیارات شوراھای شھر ابطال شده است.

پ: متأسفانه شورای اسلامی شھر دامغان برخلاف رأی شماره ١٣١٣ ـ ١٣٩5/١٢/١٠ صادره از ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با تصویب ماده ١5 تعرفه عوارض محلی شھرداری دامغان در سال ١٣٩٣ مبادرت به اخذ عوارض و ھزینه ھای تفکیک پلاکھا نموده که با عنایت به رأی مارالذکر این امر نیز برخلاف قوانین موضوعه است.»

متن تعرفه ھای مورد اعتراض به قرار زیر است:

١ـ ماده ٩ :عوارض حذف و یا کسری پارکینگ از تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان «ماده ٩ :تعرفه عوارض حذف و یا کسری پارکینگ ١ـ اخذ عوارض حذف و یا کسری پارکینگ در زمان صدور پروانه ساختمانی، اصلاحی، اضافه اشکوب ـ تبدیلی ـ تمدیدی، پایان کار و ... صورت می پذیرد و فقط در شرایط ذیل مجاز می باشد و در سایر موارد مالک مکلف به تأمین ١٠٠ %پارکینگ با شرایط اعلامی در ضوابط طرح تفصیلی خواھد بود.

الف ـ ساختمان در بر خیابانھای سریع السیر به عرض 45 متر و بیشتر قرار داشته باشد که امکان دسترسی به محل اتومبیل رو وجود نداشته باشد.

ب ـ ساختمان در فاصله کمتر از 5٠ متری تقاطع خیابانھای به عرض ٢4 متر و بیشتر واقع شده باشد که امکان دسترسی به محل اتومبیل رو وجود نداشته باشد.

ج ـ ساختمان در محلی قرار گیرد که ورودی پارکینگ مستلزم قطع درختان کھن سال که قطع آن ممنوع می باشد قرار گیرد.

د ـ ساختمان در بر کوچه ھایی قرار گرفته باشد که به علت عرض کم کوچه امکان عبور اتومبیل نباشد.

ھـ ـ در صورتی که وضع و فرم زمین زیر ساختمان به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات احداث پارکینگ نمود.

و ـ ساختمان در بر معبری قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد احداث پارکینگ در آن از نظر فنی مقدور نباشد.

ز ـ عرض زمین کم باشد به نحوی که امکان گردش ماشین داخل پارکینگ مقدور نباشد.

ح ـ واحدھای تجاری خطی ـ محله ای و مجتمع ھای تجاری ـ خدماتی در معابر اصلی که امکان تأمین پارکینگ آنھا مقدور نمی باشد.

ط ـ عرض معبر کم باشد به نحوی که امکان گردش ماشین مقدور نباشد.

ی ـ املاکی که مساحت عرصه آنھا (عرصه بعد از تعریض) کمتر از ١٠٠ مترمربع باشد.

ک ـ در صورتی که ملک به غیر از حالات ذکر شده و به گونه ای باشد که امکان تأمین پارکینگ مقدور نباشد. (...)

٢ـ عوارض حذف و یا کسری پارکینگ:

٢ـ١ـ تعداد پارکینگ مورد نیاز واحدھای تجاری، اداری، خدماتی، صنعتی و مسکونی و ... مطابق ضوابط طرح تفصیلی شھر تعیین می گردد.

٢ـ٢ـ مساحت ھر پارکینگ با توجه به ضوابط طرح تفصیلی شھر ٢5 مترمربع می باشد.

٢ـ٣ـ کلیه مالکین اعم از حقیقی و حقوقی موظفند در زمان اخذ مجوز ساخت و یا تبدیل واحدھا نسبت به تأمین پارکینگ مورد نیاز واحدھای تبدیلی و یا مورد احداث مطابق ضوابط طرح تفصیلی شھر اقدام نمایند.

٢ـ4ـ چنانچه موقعیت ملک به گونه ای باشد که امکان تأمین پارکینگ مورد نیاز میسر باشد لیکن مالک از اجرای آن خودداری و یا نسبت به حذف پارکینگ ھای مشخص شده در نقشه و پروانه اقدام نماید موظف به پرداخت عوارض کسری و یا حذف پارکینگ ھای مورد نیاز علاوه بر جریمه تعیین شده از سوی کمیسیون ماده صد می باشد.

تبصره١ :عوارض کسری و یا حذف اینگونه پارکینگھا معادل دو برابر عوارض پارکینگ معمولی می باشد.

تبصره٢ :این بند مشمول کلیه املاکی که مساحت آن کمتر از یکصد مترمربع بوده و امکان تأمین پارکینگ مقدور می باشد نیز می گردد.

٢ـ 5 ـ مالکین کلیه املاکی که مطابق ضوابط طرح تفصیلی شھر و یا مصوبه کمیسیون ماده پنج و ھمچنین موارد تعیین شده در این ماده مجاز به پرداخت عوارض کسری پارکینگ مورد نیاز می باشند و یا بدون اخذ مجوز قانونی اقدام به احداث بنا ـ اضافه اشکوب و یا تبدیل یک واحد به دو یا چند واحد اقدام می نمایند در صورت عدم امکان تأمین پارکینگ در محل ملک، عوارض کسری پارکینگ آنھا معادل ١/5 برابر عوارض پارکینگ معمولی تعیین می گردد. تبصره: کلیه واحدھای مسکونی موجود که مالکین آن تقاضای اضافه اشکوب و یا تبدیل یک واحد به دو یا چند واحد را دارند و امکان تأمین پارکینگ با توجه به ضوابط جاری و وضعیت بنای موجود امکان پذیر نباشد عوارض کسری پارکینگ این گونه املاک تا دو واحد معادل ١/5 برابر و مازاد بر دو واحد معادل دو برابر پارکینگ معمولی تعیین می گردد. ٢ـ 6 ـ املاکی که مجوز کمیسیون ماده پنج آنھا مبنی بر افزایش تراکم و یا تغییر کاربری مربوط به قبل از تاریخ تصویب طرح تفصیلی تجدیدنظر شھر (١٣٨٩/١/٣١ (می باشد و تاکنون نسبت به اخذ مجوز احداث بنا اقدام ننموده اند کسری پارکینگ این واحدھا مطابق بند ٢ـ 5 ـ تعیین می گردد.

٣ـ6 ـ عوارض پارکینگ واحدھای تجاری واقع در کاربریھای مذھبی حداکثر تا ٢ واحد (معادل 5٠ مترمربع ) به میزان ١ %عوارض پارکینگ مناطق مربوطه تعیین می گردد.

٣ـ نحوه محاسبه عوارض پارکینگ: ١/٣5 × تجاری R ( A ( ٧٠ = P عوارض ھر پارکینگ معادل ٧٠ برابر قیمت تراکم مشخص شده در ھر یک از مناطق مختلف شھر (مطابق ماده ١٠ (تعیین می گردد.

٢ (ماده ١١ :عوارض بر تغییر کاربریھا [حق ارزش افزوده حاصله از تغییر کاربریھا] از تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان:

« ماده ١١ :عوارض بر تغییر کاربریھا (حق ارزش افزوده حاصله از تغییر کاربریھا ):

نظر به اینکه رعایت کلیه کاربریھای مصوب طرح تجدید نظر تفصیلی شھر و یا مصوبات کمیسیونھای ماده پنج شورای شھرسازی استان از سوی مالکین حقیقی و حقوقی و ادارات، ارگانھا، نھادھا و مؤسسات دولتی و خصوصی الزامی می باشد و تغییر کاربریھای مصوب مستلزم برخی اقدامات از سوی شھرداری از جمله موافقت با طرح موضوع در کمیسیون ماده 5 و دادن رأی مثبت به عنوان عضو کمیسیون و تلاش وی در جھت اخذ موافقت سایر اعضاء کمیسیون و پیگیری موضوع تا تحقق کامل آن را دارد و از طرفی بر اثر برخی از تغییر کاربریھا موجبات تبدیل به احسن ملک مورد نظر و افزایش قیمت آن را فراھم می نماید که در نتیجه این افزایش قیمت با تلاش و پیگیری شھرداری تحقـق می یابد. لذا بابت حق تلاش شھرداری در جھت تغییر کاربری املاک موصوف که مالکین آن از ارزش افزوده حاصله منتفع می گردند دستورالعمل ذیل تعیین و شھرداری مجاز می باشد جھت آن دسته از مالکین املاک بخش حقیقی و حقوقی که تقاضای تغییر کاربری ملک خود را دارند و حاضر به پرداخت حق و حقوق شھرداری (حق تلاش ) به شرح ذیل می باشند پس از تنظیم صورتجلسه توافق اقدام نماید. در این صورت مالکین موظف به پرداخت حق ارزش افزوده تعیین شده جھت مناطق مختلف شھر می باشند.

١ـ حق ارزش افزوده حاصل از تغییر کاربری ھر مترمربع از اراضی مسکونی به تجاری در بلوکھای 6 ـ ٧ ـ ٨ ـ ٩ ـ ١٠ ـ ١١ ـ ٢٠ ـ ٢٢ ـ ٢٣  ـ ٢6 از دفترچه قیمت منطقه ای دارائی برابر است با بیست و دو برابر قیمت فروش تراکم در مناطق مذکور ( A ٢٢( ٢ـ حق ارزش افزوده حاصل از تغییر کاربری ھر مترمربع از اراضی مسکونی به تجاری در بلوکھای ٢ ـ ٣ ـ 4 ـ ١٢ ـ ١٣ ـ ١٧ ـ ١٨ ـ ١٩ ـ ٢١ ـ ٢5 ـ ٢٧ ـ ٢٨ ـ ٢٩ از دفترچه قیمت منطقه ای دارائی برابر است با بیست برابر قیمت فروش تراکم در مناطق مذکور ( A ٢٠( ٣ـ حق ارزش افزوده حاصل از تغییر کاربری ھر مترمربع از اراضی مسکونی به تجاری در بلوکھای ١ ـ 5 ـ ١4 ـ ١5 ـ ١6 ـ ٢4 ـ ٣٠ ـ ٣١ ـ ٣٢ ـ ٣٣ ـ از دفترچه قیمت منطقه ای دارائی برابر است با ھجده برابر قیمت فروش تراکم در مناطق مذکور ( A ١٨( تبصره١ :توضیح اینکه حق ارزش افزوده بلوک ١4 و ٣٠ فقط در بر بلوار صد دروازه معادل ھجده برابر قیمت فروش تراکم و مابقی املاک واقع در ھمین بلوک معادل شانزده برابر قیمت فروش تراکم در منطقه می باشد.

تبصره٢ :در صورتی که مساحت واحد تجاری مورد نظر از ٢٠ متر تجاوز نماید، به شرط رعایت دھانه مجاز مشمول پرداخت ١٠ %ارزش افزوده جھت ھر مترمربع مساحت اضافی خواھد بود.

تبصره٣ :حق ارزش افزوده خیابانھای ذیل الذکر با ٧5 %افزایش نسبت به ارزش افزوده مشخص شده در بلوکھای مربوطه تعیین می گردد.

الف ـ بر خیابان امام خمینی از میدان شھداء تا میدان امام خمینی و میدان شھداء و میدان امام (بلوکھای ٨–١١–٢٠–٢٢( ب ـ بر خیابان شھید بھشتی از میدان امام تا تقاطع زرجوی شمالی و جنوبی (بلوکھای ١١ ـ ٢6( ج ـ بر خیابان خندق (بلوک ١١( د ـ بر خیابان ابوریحان بیرونی .......... ھـ ـ بر خیابان شھداء از میدان شھداء تا تقاطع باغ جنت غربی (بلوک ٢٠( و ـ بر خیابان باغ جنت از تقاطع خیابان شھداء تا میدان فرھنگ و میدان فرھنگ (بلوکھای ٢٠ ـ ٢٢ ـ ٢٣( ز ـ بر خیابان محله نو از خیابان امام خمینی تا تقاطع باغ جنت (بلوک ٢٠( ھفتاد برابر قیمت تراکم مشخص شده در ھر یک از مناطق مختلف شھر (مطابق ماده ١٠ = ( عوارض حذف و یا کسری ھر واحد پارکینگ ح ـ بر بلوار جنوبی از خیابان امام تا تقاطع خیابان باغ جنت (بلوکھای ٢٠ و ٢٢( ط ـ بر خیابان فرھنگ از میدان امام تا میدان فرھنگ (بلوک ٢٢( ی ـ بر بلوار شمالی از خیابان امام تا تقاطع ابوریحان (بلوکھای ٨ ـ ١١( 4 ـ حق ارزش افزوده حاصله از تغییر کاربری ـ انباری ـ بھداشتی و حمام ـ اداری ـ نظامی و انتظامی ـ فرھنگی ـ مذھبی ـ ورزشی ـ درمانی و سایر کاربریھا مشابه عمومی به تجاری معادل 6٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری تعیین می گردد و چنانچه کاربریھای مذکور به کاربری صنایع و کارگاه تبدیل گردد معادل 4٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری تعیین می گردد. 5 ـ عوارض تبدیل کاربری ھر مترمربع از باغات و اراضی مزروعی به مسکونی در صورتی که با عمل تفکیک به صورت توامان صورت پذیرد (موضوع ماده ٢٠ این تعرفه یعنی قانون اصلاح ماده ١٠١ قانون شھرداریھا نیز اعمال شد) معادل ٣/5 برابر قیمت تراکم منطقه ای ( A ٣/5 (و در صورتی که صرفاً تبدیل کاربری به تنھایی صورت پذیرد معادل 4/5 برابر قیمت تراکم منطقه ای ( A 4/5 (محاسبه و وصول می گردد.

تبصره١ :در رابطه با کاربریھای انباری ـ بھداشتی ـ حمام ـ اداری ـ نظامی و انتظامی ـ فرھنگی ـ مذھبی ـ ورزشی ـ درمانی و سایر کاربریھای مشابه عمومی که به مسکونی تبدیل می شوند چنانچه در رابطه با تبدیل کاربری وجھی دریافت نشده باشد عوارض تبدیل کاربری با ھمان ضرایب بند 5 محاسبه و اخذ می گردد. در غیر این صورت چنانچه وجھی دریافت شده باشد با ضریب ٠/٧5 محاسبه و وصول می گردد.

تبصره٢ :چنانچه در طرح تفصیلی کاربری مسکونی به فرھنگی و غیره تبدیل شده باشد و به ھر دلیل به حالت اولیه آن برگردد ھیچ وجھی از مالک دریافت نمی شود.

6 ـ حق ارزش افزوده حاصل از تغییر کاربری تأسیسات و تجھیزات شھری و جھانگردی و پذیرایی به تجاری معادل ٣٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری تعیین می گردد.

٧ـ تغییر کاربری از مسکونی و سایر کاربریھای عمومی به تأسیسات و تجھیزات شھری معادل 5٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری تعیین می گردد.

٨ ـ تغییر کاربری ھر مترمربع زیرزمین واحدھای مسکونی از انباری و یا مسکونی به تجاری معادل ٧٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری در ھمکف تعیین می گردد.

٩ـ تغییر کاربری ھر مترمربع از فضاھای عمومی و اداری به مسکونی معادل ١٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری محاسبه می گردد.

١٠ـ عوارض حق ارزش افزوده حاصل از تغییر کاربری باغات، اراضی مزروعی، فضای سبز و پارکینگ عمومی و سایر موارد کاربریھای مشابه به تجاری معادل ١٣٠ %تغییر کاربری مسکونی به تجاری محاسبه و وصول می گردد.

١١ـ عوارض حق ارزش افزوده تغییر کاربری قسمتی از فضای مذھبی به تجاری حداکثر تا دو واحد (مجموعاً معادل 5٠ مترمربع) به میزان ١ %عوارض ارزش افزوده تجاری مناطق مربوطه تعیین می گردد.

١٢ـ تغییر کاربری طبقه اول از مسکونی به تجاری معادل ٧٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری در ھمکف تعیین می گردد.

١٣ـ تغییر کاربری طبقه دوم از مسکونی به تجاری معادل 4٠ %حق ارزش افزوده مسکونی به تجاری در ھمکف و از طبقات دوم به بالا معادل ٣٠ %حق ارزش افزوده طبقه ھمکف تعیین می گردد.

١4ـ تبدیل بخشی از زیرزمین و یا ھمکف به آرایشگاه زنانه مشروط به سپردن تعھد محضری و با حفظ کاربری موجود و در صورت وجود دسترسی مستقل بلامانع می باشد و حق ارزش افزوده آن معادل ٣٠ %حق ارزش افزوده تبدیل مسکونی به تجاری جھت ھر مترمربع فضای مورد تبدیل تعیین می گردد بدیھی است این گونه واحدھا مشمول پرداخت عوارض پذیره و حذف پارکینگ نمی گردند.

١5ـ تبدیل بخشی از زیرزمین و یا ھمکف به خیاطی زنانه مشروط به سپردن تعھد محضری و با حفظ کاربری موجود بلامانع می باشد  لیکن حق ارزش افزوده آن معادل ٢٠ %حق ارزش افزوده تبدیل مسکونی به تجاری جھت ھر مترمربع فضای مورد تبدیل تعیینمی گردد.

١6ـ در خصوص تغییر کاربری سایر موارد که در این تعرفه پیش بینی نشده است و احیاناً با تغییرات ایجاد شده در طرح تفصیلی جدید با آن مواجه خواھیم شد بر اساس توافق فی مابین شھرداری و مالک و اخذ مجوز از شورای شھر عمل می گردد.

١٧ـ در محاسبه حق ارزش افزوده از فرمول زیر استفاده می شود. N × A = E که در اینجا E = حق ارزش افزوده و A = قیمت یک مترمربع تراکم و N = ضریب در نظر گرفته شده جھت ارزش افزوده منطقه که در A ضرب می گردد.

تبصره١ :املاک واقع در بر معابر و شوارع عمومی چنانچه با واسطه فضای سبز پارکینگ و یا ھر نوع عارضه طبیعی و غیر طبیعی دیگری به خیابانھای اصلی که دارای قیمت منطقه ای بالاتری ھستند مشرف شوند در محاسبات ارزش افزوده و سایر عوارض آنھا با ١٠ %کاھش نسبت به معبر مورد نظر (اصلی) محاسبه و دریافت خواھد شد. مشروط به آن که در صورت چند بر بودن ملک پس از اعمال کاھش مذکور از قیمت منطقه ای معابر مجاور دیگر ھمین ملک کمتر نگردد. » ٣ (ماده ١5 :محاسبه عوارض تفکیک اراضی مسکونی ـ تجاری ـ اداری و صنعتی و ... نرخ خدمات تفکیک اعیانی از تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان: « ماده١5: تعرفه محاسبه عوارض تفکیک اراضی مسکونی ـ تجاری ـ اداری ـ صنعتی و ... و نرخ خدمات تفکیک اعیانی ١ـ عوارض ھر مترمربع تفکیک اراضی با کاربری مسکونی ـ آموزشی ـ آموزش عالی ـ بھداشتی درمانی ـ مذھبی ـ فرھنگی ـ ورزشی ـ انبار و تأسیسات حمل و نقل ـ تاسیسات و تجھیزات شھری و پارکینگ معادل ١٠٠ %قیمت منطقه ای زمین تعیین می گردد. ٢ـ عوارض ھر مترمربع تفکیک اراضی با کاربری تجاری ـ اداری ـ صنعتی ـ جھانگردی و پذیرایی و نظامی و انتظامی معادل 4٠٠ %قیمت منطقه ای زمین تعیین می گردد.

٣ـ عوارض تفکیک اراضی که کلاً با اصول بازرگانی اداره می شود و یا به نوعی تابع شرایط صنفی خاصی می باشد معادل 4٠٠ %قیمت منطقه ای زمین تعیین می گردد.

تبصره ـ عوارض تفکیک اراضی با سایر کاربریھا که در این قسمت قید نگردیده است به استثناء کاربری کشاورزی و باغات مطابق بند ١ محاسبه می گردد.

4ـ نرخ خدمات ھر مترمربع تفکیک اعیانی (آپارتمانی) با کاربری مسکونی معادل 5٠ %قیمت منطقه ای اعیانی

5 ـ نرخ خدمات ھر مترمربع تفکیک اعیانی با کاربری تجاری ـ اداری ـ صنعتی و ... معادل ٧٠ %قیمت منطقه ای اعیانی

6 ـ نرخ خدمات ھر مترمربع تفکیک اراضی و اعیانی ھا با کاربری مسکونی کمتر از حد نصاب تعیین شده در ضوابط طرح تفصیلی شھر

(تا ٢٠ متر زیر حد نصاب) معادل ١٢ برابر قیمت منطقه ای و بیشتر از ٢٠ مترمربع زیر حد نصاب معادل ١5 برابر قیمت منطقه ای تعیین می گردد.

٧ـ نرخ خدمات ھر مترمربع تفکیک اراضی و اعیانی ھا با کاربری تجاری کمتر از حد نصاب تعیین شده در ضوابط طرح تفصیلی شھر (تا 5٠ متر زیر حد نصاب ) معادل ١٨ برابر قیمت منطقه ای و بیشتر از 5 متر زیر حد نصاب معادل ٢٨ برابر قیمت منطقه ای تعیین می گردد.

٨ ـ قیمت منطقه ای اعیانی عبارتست از قیمتی که از سوی اداره امور اقتصادی و دارایی جھت ساختمانھا تعیین می گردد.

تبصره: عوارض تفکیک کلیه اراضی و املاکی که از طریق مواد ١4٧ و ١4٨ قانون اصلاحی ثبت اسناد و املاک (صدور سند مالکیت ششدانگی) صورت می پذیرد مطابق ردیفھای ذکر شده در این ماده محاسبه می گردد.

تبصره٢ :در تفکیک اعیانیھا فضاھای مشاعی مشمول پرداخت عوارض تفکیک نمی گردد.

تبصره٣ :عوارض تفکیک اعیانی در ھنگام صدور پایانکار وصول می گردد.

تبصره4 :در اینجا قیمت منطقه ای و ارزش معاملاتی اعیانی مصوب سال ١٣٩٢ ملاک عمل می باشد ضمناً در صورت تغییر قیمت منطقه ای و یا ارزش معاملاتی توسط کمیسیون مربوطه شھرداری می تواند در قالب لایحه جدید تغییرات را پیشنھاد نماید.

١٠ـ تفکیک اراضی با کاربری کشاورزی و باغات واقع در محدوده شھر که طبق بند (ج) قانون حفظ باغات و اراضی مزروعی پس از طی مراحل قانونی به قطعات ١٠٠٠ و ٢٠٠٠ متری با کاربری باغ و زمین مزروعی تفکیک می گردد معادل ٢5 %قیمت ھای مشخص شده در بند ١ ماده ١5 تعیین می گردد. »

4 (ماده٢٢ :بھای خدمات شھرداری در قبال تقسیط بدھی مؤدیان از تعرفه عوارض محلی سال ١٣٩٣ شورای اسلامی شھر دامغان

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.