×

از طرح هر مسجد یک حقوقدان چقدر می دانید؟

از طرح هر مسجد یک حقوقدان چقدر می دانید؟

رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان گفت طرح «هر مسجد یک حقوقدان» منحصر به وکلای دادگستری نیست و از نظر ظرفیت مطلقا نگرانی وجود نخواهد داشت

از-طرح-هر-مسجد-یک-حقوقدان-چقدر-می-دانید؟

رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان گفت: طرح «هر مسجد یک حقوقدان» منحصر به وکلای دادگستری نیست و از نظر ظرفیت مطلقا نگرانی وجود نخواهد داشت.

 ارتقای سطح دانش و سواد حقوقی مردم جزو تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و استفاده از ظرفیت مساجد به‌عنوان مکانی برای ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی به مردم، ایجاد صلح و سازش و حل اختلافات، جزو راهبردهای معاونت فرهنگی قوه قضائیه است.

طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در راستای طرح توسعه و گسترش مشاوره‌های حقوقی رایگان به مردم توسط معاونت فرهنگی قوه قضائیه با مشارکت مراکز و دستگاه‌های ذی‌ربط در مساجد سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

در همین خصوص رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح رئیس قوه قضائیه با عنوان «هر مسجد یک حقوقدان»، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که دستگاه قضایی سال‌ها است با آن روبه‌رو است، کثرت و تراکم روزافزون پرونده‌ها است و قوه قضائیه در همه دوره‌ها با این مشکل مواجه بوده که اثر محتوم آن معضلاتی مانند اطاله دادرسی است که گریبانگیر دستگاه قضایی است.

مهدی خلیلی ادامه داد: از مهم‌ترین راهکارها برای حل این مشکل، افزایش اطلاعات حقوقی مردم و دانش‌افزایی حقوقی است. به هر میزانی که آگاهی‌های عمومی و حقوقی مردم ارتقا پیدا کند، دعاوی و اختلافات کاهش می‌یابد؛ از این‌رو رئیس دستگاه قضا در اجرای طرح تحول دستگاه قضایی در نظر داشته که از ظرفیت مساجد برای موضوع آموزش حقوقی و ارشاد قضایی استفاده شود.

وی تصریح کرد: البته که این طرح کار ارزشمند و خوبی است، لیکن ناگفته نماند که موضوع آموزش عمومی حقوق و به‌ویژه مشاوره و معاضدت قضایی همیشه در دستور کار و برنامه‌های کانون‌های وکلای دادگستری بوده و کانون‌ها در این عرصه پیشرو بوده‌اند. حسن این طرح ان است که می‌تواند با برنامه‌ای مدون و منسجم اجرا و نتایج مطلوبی داشته باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به نقش کانون وکلای دادگستری در تحقق این طرح، یادآور شد: کانون وکلای دادگستری می‌تواند در این زمینه نقش به‌سزایی ایفا کند؛ چنان‌که در حال حاضر نیز همه مجموعه‌های نیازمند به مشاوره حقوقی از خدمات معاضدتی وکلای دادگستری استان برخوردار هستند. حتی اخیرا با نظر دادگستری کل استان، وکلای دادگستری در دفاتر خدمات الکترونیکی - که کار ثبت اولیه دادخواست‌ها و شکایات را بر عهده دارند - استقرار یافته و روزانه مشاوره و معاضدت قضایی به صورت رایگان ارائه می‌کنند که بسیار تاثیرگذار بوده است.

خلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا این فعالیت‌ها با تعداد وکلای موجود و با ظرفیت اعلام شده آزمون پذیرش کارآموزان کانون‌های وکلای دادگستری تناسب دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این طرح قطعا مشکلی از جهت تعداد وکیل نخواهیم داشت و کانون‌ها ظرفیت اقدام مناسب در اجرای این طرح را دارند؛ زیرا در حال حاضر در کل کشور بیش از 7500 وکیل مشغول فعالیت هستند، در حالی‌که تعداد مساجد بسیار کمتر و به‌ویژه مساجد فعال که قابلیت اجرای این طرح را دارند، محدودند.

وی افزود: ضمن اینکه اساسا عنوان طرح «هر مسجد یک حقوقدان» است نه هر مسجد یک وکیل؛ لذا هر چند در امر مشاوره حقوقی، وکیل دادگستری فرد اجلی و شایسته‌ترین حقوقدان است، لیکن در این طرح می‌توان از سایر حقوقدانان برجسته از جمله اساتید دانشگاه و حتی قضات بهره‌مند شد؛ بنابراین طرح منحصر به وکلای دادگستری نیست و از نظر ظرفیت مطلقا نگرانی وجود نخواهد داشت.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.