×

دانستنی های حقوقی

دانستنی های حقوقی

دانستنی-های-حقوقی

تعلیق اجرای مجازات

تعلیق مجازات به معنای انجام ندادن بخشی از مجازات است و به متهم فرصت داده می‌شود تا مجازات در مورد او اعمال نشود.

تعلیق مجازات به این معناست که مجازات در مدت زمان مشخصی اجرایی نمی‌شود و به متهم فرصت داده می‌شود تا مجازات در خصوص او اعمال نشود.

تعلیق مجازات سبب می‌شود مجرم در محیط زندان قرار نگیرد و بتواند در خارج از محیط زندان کار خود را انجام دهد و ضرر و زیان‌های رسیده به افراد دیگر را جبران کند؛ البته تعلیق اجرای مجازات سبب می‌شود که مجرم از جنبه عمومی مجازات رها شود.

اما نکته مهم این است که مجرم باید حتما جنبه خصوصی مجازات را تحمل کند و دستور تعلیق اجرای مجازات از سوی مقام قضایی یا مددکار اجتماعی ناظر صادر و به دو نوع ساده و مراقبتی تقسیم می‌شود.

 تعلیق ساده و مراقبتی جرم

در نوع ساده تعلیق، فرد مجرم در مدت زمانی مشخص و بدون هیچ قید و شرطی از مجازات خود معاف می‌شود و اگر در مدت زمانی که قاضی مشخص کرده است، جرمی انجام ندهد، به طور کلی از مجازات خود معاف می‌شود.

تعلیق مراقبتی نیز به این معناست که مجرم علاوه بر رعایت شرایط تعلیق ساده باید دستورات دادگاه را هم در مدت زمان مشخصی رعایت کند و در صورت انجام دستورات از مجازات معاف می‌شود.

در این نوع تعلیق فرد پس از تحمل یک‌سوم مجازات در صورت دارا بودن شرایط قانونی می‌تواند از دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری برای خود تقاضای تعلیق کند.

برای اجرای حکم تعلیق باید توجه داشته باشیم که محکومیت حتما تعزیری باشد و در مجازات حدی نمی‌توان حکم تعلیق را جاری ساخت همچنین شرط دیگر تعلیق نداشتن سابقه محکومیت قطعی است.

 حکم تعلیق برای چه جرایمی است؟

جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، خرابکاری در تأسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات؛ جرایم سازمان‌یافته؛ سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، آدم‌ربایی و اسیدپاشی؛ قدرت‌نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر، جرایم علیه عفت عمومی، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشا؛ قاچاق عمده موادمخدر یا روان‌گردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق انسان؛ تعزیر بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمد و محاربه و افساد فی‌الارض و جرایم اقتصادی با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال، جرایمی هستند که نمی‌توانند حکم تعلیق بگیرند و دادگاه اجازه صدور حکم تعلیق برای آنها را ندارد.

اگر قاضی تشخیص دهد می‌تواند با گذشت یک‌سوم از مجازات مجرم، تعلیق مجازات را برای او اجرا کند و در صورتی که تا پایان تعلیق فرد مجرم مرتکب جرمی شود، اجرای تعلیق او لغو می‌شود و علاوه بر مجازات معلق خود مجازات جرم جدیدی که مرتکب شده است را هم باید تحمل کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.