×

نکاتی هنگام خرید خودرو از شرکت های سازنده داخلی و نمایندگان رسمی خودرو های وارداتی

نکاتی هنگام خرید خودرو از شرکت های سازنده داخلی و نمایندگان رسمی خودرو های وارداتی

افراد به روش‌های متفاوتی اقدام به خرید خودرو می‌کنند از جمله این روش‌ها در خرید اتومبیل صفر کیلومتر می‌توان به خرید مستقیم از شرکت‌های سازنده یا واردکننده رسمی، شرکت‌های واسطه یا اشخاص حقیقی یعنی افراد عادی اعم از با واسطه (دلال) یا بی واسطه (مالک یا نماینده قانونی‌اش) اشاره کرد و در خرید خودرو‌های کارکرده نیز اشخاص حقیقی و در مواردی برخی شرکت‌های واسطه نقش اساسی بازی می‌کنند

نکاتی-هنگام-خرید-خودرو-از-شرکت-های-سازنده-داخلی-و-نمایندگان-رسمی-خودرو-های-وارداتی وکیل 

افراد به روش‌های متفاوتی اقدام به خرید خودرو می‌کنند. از جمله این روش‌ها در خرید اتومبیل صفر کیلومتر می‌توان به خرید مستقیم از شرکت‌های سازنده یا واردکننده رسمی، شرکت‌های واسطه یا اشخاص حقیقی یعنی افراد عادی اعم از با واسطه (دلال) یا بی واسطه (مالک یا نماینده قانونی‌اش) اشاره کرد و در خرید خودرو‌های کارکرده نیز اشخاص حقیقی و در مواردی برخی شرکت‌های واسطه نقش اساسی بازی می‌کنند.

به طور معمول شرکت‌های سازنده و واردکننده رسمی اقدام به فروش خودرو‌های نو و صفرکیلومتر می‌کنند. در این موارد خریدار به عنوان مشتری با مراجعه به دفتر مرکزی فروش یا نمایندگی فعال شرکت مربوطه، با ارائه مدارک مورد نیاز من جمله شناسنامه، کارت ملی، مدرکی جهت احراز محل سکونت مانند سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر و انتخاب شیوه خرید، اقدام به پرداخت مبلغ معامله و انعقاد قرارداد کرده و با دریافت نسخه‌ای از قرارداد و رسید مبالغ پرداختی، نهایتاً منتظر انجام تعهدات از سوی طرف قرارداد (فروشنده) می‌ماند. سپس فروشنده در زمان مقرر باید خودروِ مورد نظر را به همراه همه لوازم مربوطه، پلاک‌های انتظامی، بیمه‌نامه، فاکتور فروش شرکتی و برگه گارانتی به خریدار تحویل نموده و در ادامه سند مالکیت خودرو (سند سبز رنگ) و کارت ماشین و کارت سوخت نیز به آدرس اعلامی خریدار توسط مراجع مربوطه از طریق پست ارسال و تحویل می‌گردد. در همین جا لازم به توضیح است در روش‌های فروش متفاوت اعلامی از سوی شرکت‌های فروشنده بسته به نوع فروش من جمله نقدی، اعتباری و ودیعه‌ای ممکن است مدارک مورد نیاز جهت ارائه به شرکت افزایش یابد. در این روشِ خرید نکاتی حائز اهمیت است که به نظر می‌رسد می‌توان با دقت در آنها به آینده قرارداد دید واقع‌بینانه‌ای داشت.

اولین نکته: آن است که خریدار با مراجعه به بازار و سایر خریداران آن شرکت، اطلاعات کاملی پیرامون میزان خوش قولی و پایبندی شرکت طرف معامله در انجام تعهداتش به دست آورد. چرا که صرف این مطلب که طرف قرارداد یک شرکت یا نمایندگی رسمی است موجب امنیت خاطر کامل در اجرای قرارداد نخواهد بود. به عنوان مثال گاهی اوقات مشاهده شده برخی شرکت‌ها در مقاطع زمانی خاصی با علم به عدم امکان انجام تعهداتشان و صرفا به منظور کسب نقدینگی جهت حل مشکلات خودشان، اقدام به فروش خودرو نموده و نهایتاً مشتریان را سر در گم کرده اند.

نکته دوم: حصول اطمینان از اعتبار نمایندگی مورد مراجعه است. این اطمینان با مراجعه به سایت اصلی شرکت و یا تماس با شرکت اصلی قابل وصول است. زیرا در برخی موارد مشاهده شده که برخی از نمایندگی‌های یک شرکت، با وجود لغو نمایندگی و سلب امتیاز به صورت پنهانی همچنان به فعالیت خود ادامه داده و موجب گرفتاری خریداران شده اند.

نکته سوم: دقت در انعکاس عین شرایط فروش اعلامی بر روی سایت یا تابلو نمایندگی در قرارداد منعقده است. در برخی موارد مشاهده شده مشتریان با انتخاب روش خرید به شرکت یا نمایندگی اطمینان کرده و بدون مطالعه قرارداد تنظیمی آن را امضا نموده‌اند و بعدها متوجه شده‌اند که نکاتی من جمله زمان تحویل، مدل، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش یا… متفاوت بوده و به ناچار به شرایط جدید با اکراه تن داده‌اند.

نکته چهارم: از آنجا که در این روش خرید، خودرو خریداری شده توسط مشتری قابل رویت نیست و معمولاً خودرو چند روز یا چند ماه بعد (بسته به نوع قرارداد) به خریدار تحویل می‌شود، مراجعه به کارشناسان فنی پس از دریافت اتومبیل مهم است، زیرا که در برخی موارد نیز وجود عیوب فنی فاحش من جمله تعویضی یا رنگ دار بودن برخی از قطعات بدنه در اتومبیل‌های صفر مشاهده شده است.‏

‏*‌ معاونت فرهنگی قوه قضائیه

منبع : اطلاعات

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.