×

توضیحات یک کارشناس سلاح درباره ادعای اصابت دو گلوله به بدن میترا استاد صحت ندارد

توضیحات یک کارشناس سلاح درباره ادعای اصابت دو گلوله به بدن میترا استاد صحت ندارد

توضیحات یک کارشناس سلاح درباره ادعای اصابت دو گلوله به بدن میترا استاد صحت ندارد

توضیحات-یک-کارشناس-سلاح-درباره-ادعای-اصابت-دو-گلوله-به-بدن-میترا-استاد-صحت-ندارد

توضیحات یک کارشناس سلاح درباره ادعای اصابت دو گلوله به بدن میترا استاد صحت ندارد

تسنیم نوشت: یکی از کارشناسان سلاح در پرونده قتل میترا استاد، ادعای محمدعلی نجفی مبنی بر اصابت دو گلوله به بدن میترا استاد را صحیح ندانست.

جلسه محاکمه دوباره محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران که به قتل عمد همسر دومش میترا استاد متهم است، از صبح امروز با حضور محمدعلی نجفی؛ متهم پرونده‌، حمید گودرزی؛ وکیل مدافع وی، زهرا نجفی؛ دختر محمدعلی نجفی، داماد محمدعلی نجفی و راننده وی در حال برگزاری است.

در ادامه جلسه نوبت عصر این دادگاه، قاضی محمدی کشکولی از کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی خواست در جایگاه حضور یابند؛ در ابتدا ماهرخ کیان‌زاده یکی از کارشناسان سلاح در این پرونده با حضور در جایگاه اظهار کرد: اسلحه نزدیک به کف دست خانم میترا استاد بوده اما چسبیده نبود، در حین چسبیدن کف دست به اسلحه سوختگی شدیدی ایجاد می‌شود، دست خانم استاد سوختگی داشت اما به حدی نبود که دست چسبیده به اسلحه باشد.

وی با بیان اینکه 4 گلوله روی در، دیوار و وان دیده می‌شد، گفت: با توجه به پراکندگی آثار اصابت گلوله در حمام کوچک حدودا دو متری، حکایت از درگیری و حالت غیرعادی بودن ماجرا وجود داشت.

این کارشناس سلاح ادامه داد: معمولاً گلوله در محل خروج چون به صورت چرخشی است، منجر به از بین رفتن تمام نسوج بدن می‌شود و خونریزی شدید در قسمت خروج گلوله روی می‌دهد اما این گلوله از بدن خارج نشد و علت عدم خونریزی در وان نیز همین بود که احتمال دارد دست مقتول بر روی وان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر گلوله از پهلو خارج می‌شد، خون زیادی در وان قابل رویت بود، تصریح کرد: هرچند که استخوان کف دست قدرت تغییر شکل گلوله را نداشته اما دنده بسیار محکم و سخت است به همین تغییر شکل گلوله می‌تواند ناشی از تغییر شکل داخل بدن و نه خارج بدن باشد.

در ادامه جلسه، قاضی محمدی کشکولی خطاب به این کارشناس سلاح گفت: در دفاعیات وکیل آقای نجفی آمده که دو گلوله به بدن اصابت کرده، آیا این موضوع  را تأیید می‌کنید؟

کیان‌زاده پاسخ داد: خیر؛ نمی‌تواند دو گلوله به مقتول خورده باشد و این از اوضاع صحنه جرم مشخص است.

در ادامه سرهنگ ابراهیمی یکی دیگر از کارشناسان اسلحه با حضور در جایگاه گفت: گلوله حین خروج مانند آهن گداخته می‌شود که با کوچکترین ضربه تغییر شکل پیدا می‌کند، اگر گلوله به دیوار می‌خورد باید یک طرف آن کاملا دفرمه می‌شد در صورتی که خان‌های گلوله تقریبا سالم و محال است گلوله به دیوار حمام خورده باشد (گلوله‌ای که به مقتول اصابت کرد).

در ادامه، حمید گودرزی با بیان اینکه کارشناسان سلاح به سؤال‌ها جواب درستی ندادند، گفت: نظریه کارشناسان سلاح با نظریه پزشکی قانونی در تعارض است؛ گلوله به کف دست خورده چند میلیمتر در کف دست طی طریق کرده و از نزدیک به مچ خارج شده است.

گودرزی از کارشناس سلاح پرسید که آیا خارج شدن گلوله با کمی زاویه از دست درست است که سرهنگ ابراهیمی؛ کارشناس سلاح این موضوع را تایید کرد.

سرهنگ عباس خلج یکی دیگر از کارشناسان سلاح در این پرونده نیز با حضور در جایگاه و با تأکید بر اینکه پراکندگی اصابت گلوله‌ها حاکی از آن است که کشمکشی در محل حادثه روی داده است، افزود: دست مقتول به سلاح نچسبیده و تیری که به کف دست خورده با فاصله بوده است.

در ادامه وکیل محمدعلی نجفی از این کارشناس سلاح پرسید که آزمایش گاز باروت روی کدام دست مقتول مثبت بوده است؟

وی پاسخ داد: به دلیل کوچک بودن محوطه، احتمال مثبت بودن گاز باروت روی هر دو دست خانم استاد و آقای نجفی وجود دارد.

دکتر قره‌داغی، کارشناس پزشکی قانونی در ادامه رسیدگی به جلسه محاکمه محمدعلی نجفی با حضور در جایگاه خاطرنشان کرد: نمی‌توان از مثبت بودن گاز باروت برای تعیین فاصله شلیک استفاده کرد، اگر شلیک منفرد (یکی) بود آزمایش گاز باروت جواب می‌داد اما قطعاً در دست مقتول به سلاح چسبیده نبوده، اگر چسبیده بود شکل ضایعه در محل ورود متفاوت می‌بود.

علیرضا کاهانی یکی دیگر از کارشناسان پزشکی قانونی در این پرونده با حضور در جایگاه گفت: اگر دی‌ان‌ای گلوله‌ای که زیر وان خورده بررسی شود و دی‌ان‌ای خانم استاد بر آن موجود باشد مسائل حل خواهد شد.

که رئیس دادگاه پاسخ داد: یک گلوله از بدن خانم استاد خارج و بررسی شده لذا این پیشنهاد شما منتفی است.

دکتر میررئیسی به عنوان فردی که نخستین بار اقدام به معاینه جسد خانم استاد کرده بود در نهایت در جایگاه حاضر شد و اظهار کرد: پس از ارائه جواب اولیه توسط پزشکی قانونی متوجه شدیم جسد در حالت نیمه‌نشسته قرار داشته یعنی متوفا قبل از اینکه گلوله بخورد به جایی تکیه داده بود.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت ورودی وان خون کمتر اما در نزدیک وان خون بیشتر بود، خونریزی کف دست وجود ندارد زیرا بلافاصله عروق قلب متلاشی شده در کف دست آنچنان بر بالا و پایین یا چپ به راست بودن مسیر طی گلوله دقت نکردیم اما در بدن دقیق ذکر شده که گلوله در 3 نقطه طی طریق کرده و در کدام نقطه متوقف شده است.

منبع : خبرآنلاین

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.