×

شرایط تغییر حضانت

شرایط تغییر حضانت

چنانچه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند با تقاضای بستگان، قیم یا رییس حوزه قضایی، ترتیب مقتضی دیگری برای حضانت کودک اتخاذ کند

شرایط-تغییر-حضانت وکیل 

چنانچه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند با تقاضای بستگان، قیم یا رییس حوزه قضایی، ترتیب مقتضی دیگری برای حضانت کودک اتخاذ کند.

مطابق ماده 1173 قانون مدنی، چنانچه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند با تقاضای بستگان، قیم یا رییس حوزه قضایی، ترتیب مقتضی دیگری برای حضانت کودک اتخاذ کند.بر اساس ادامه این ماده، مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین شامل اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار؛ اشتهار به فساد اخلاق و فحشا؛ ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی؛ سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا؛ تکدی‌گری و قاچاق و نیز تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف است.

حضانت فرزندانی که پدرشان فوت کرده است

حضانت فرزندان صغیر یا محجوری که پدرشان شهید شده یا فوت کرده، با مادران آنهاست، مگر آن که عدم صلاحیت آنان با حکم دادگاه اثبات شود.

حضانت فرزندان صغیر یا محجوری (حجری که متصل به زمان صغر باشد) که پدرشان به مقام والای شهادت رسیده یا فوت کرده باشند، با مادران آنهاست، مگر آن که عدم صلاحیت آنان با حکم دادگاه ثابت شده باشد.تعیین هزینه متعارف جهت حضانت با دادگاه است و ازدواج مادر نیز مانع از ادامه حضانت او نمی‌شود.در خصوص ضمانت اجرای ممانعت از اجرای حکم دادگاه باید گفت چنانچه به حکم دادگاه حضانت و نگهداری طفل بر عهده کسی قرار گیرد و پدر یا مادر یا هر شخص دیگری مانع از اجرای حکم شود یا از استرداد طفل خودداری کند، دادگاه تا زمان اجرای حکم شخص ممتنع را بازداشت می‌کند.

حق ملاقات با فرزند

در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگری ابوین در یک منزل سکونت نداشته باشند، دادگاه پدر یا مادری که طفل تحت حضانت او نیست حق ملاقات تعیین می‌کند. در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگری ابوین در یک منزل سکونت نداشته باشند، دادگاه برای هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست حق ملاقات تعیین می‌کند. تعیین جزییات این ملاقات با دادگاه خانواده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.