×

درخواست دشتی اردکانی برای افزایش حق التحریر سردفتران

درخواست دشتی اردکانی برای افزایش حق التحریر سردفتران

رییس کانون سردفتران و دفتریاران خواستار پیگیری موضوع افزایش حق‌التحریر سردفتران شد

درخواست-دشتی-اردکانی-برای-افزایش-حق-التحریر-سردفتران وکیل 

رییس کانون سردفتران و دفتریاران خواستار پیگیری موضوع افزایش حق‌التحریر سردفتران شد.

محمدرضا دشتی اردکانی در همایش "گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی" که شامگاه جمعه (6 دی‌ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، خواستار توجه به قانون کاداستر در بودجه امسال از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و گفت: همه کشورها به جز دو کشور آفریقایی طرح کاداستر را اجرا کرده اند و جای تاسف دارد که در کشور ما این اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه از نمایندگان حاضر در این همایش خواست تا به این موضوع رسیدگی کنند که امسال به طرح کاداستر بودجه اختصاص یابد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در مورد موضوع افزایش حق التحریر سر دفتران و دفتریاران گفت: در تمامی جلسات این موضوع را پیگیری کرده و از آن دفاع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 60 درصد دفاتر اسناد رسمی نمی توانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند، اظهار کرد: ما هم از این ملت و مردم هستیم و نمی خواهیم به مردم فشار وارد شود.

دشتی اردکانی با بیان اینکه بی‌عدالتی در دفاتر وجود دارد و و این مساله دغدغه سازمان ثبت اسناد هم هست، گفت: می دانم که تعداد معدودی از دفاتر درآمد خوبی دارند اما 90 درصد سردفتران معتقدند برای دفاتر اسناد رسمی باید نصف حق التحریر در نظر گرفته شود.

وی در پایان سخنانش از رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواست که از رئیس قوه قضاییه بخواهد موضوع افزایش حق‌التحریر سردفتران را پیگیری کنند تا اجرایی شود.

پروانه مافی نماینده مجلس نیز در این همایش با بیان اینکه با مشکلات سردفتران و دفتریاران آشنا هستیم در خصوص اقدامات مجلس در رابطه با دفاتر ثبت اسناد، گفت: یکی از اقدامات طرح اصلاح نظام گزینشی سردفتران است و طرحی که در حال حاضر در دستور کار قرار دارد، طرح ارتقای اسناد رسمی است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دفاتر اسناد رسمی مامن و جایگاه تعداد کثیری از بانوان فعال و متخصص در این حوزه است، اظهار کرد: از اینکه حدود 400 نفر از بانوان در دفاتر اسناد رسمی مشغول به کار هستند خرسندم و نسبت به آنها احساس مسئولیت می‌کنم.

وی همچنین در خصوص مشکلات دفاتر اسناد رسمی گفت: توجه به سند رسمی و حمایت از دفاتر برای تقویت و ارتقای سند رسمی باید یکی از وظایف جدی و مهم قوا باشد که امیدواریم در سال آینده در چنین روزی این مصوبات به نتیجه مطلوب رسیده باشد.

محمد عظیمیان نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران نیز در این همایش، اظهار کرد: ما سردفتران و دفتریاران به عنوان رسولان عدالت، عدالت ورزی را از معجزه قلم آموختیم و کتابت بالعدل را رسم زندگانی و حرفه غرور انگیز خود برگزیدیم.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خاطرنشان کرد: سران دفاتر اسناد رسمی و دفتریاران به پشتوانه این پایگاه معنوی در نظم حقوقی و اجتماعی جامعه به عنوان نهادی غیر دولتی و با بهره گیری از نقش حاکمیتی خود اولین مرجع و مامن حقوقی بیطرفی هستند که بدون سهم خواهی، روابط حقوقی اشخاص و مراودات را انسجام بخشیده و آرامش روانی و اقتصادی جامعه را تضمین کرده‌اند و همچنین در تامین بودجه عمومی همواره دولت را یاری کرده‌ و نقش کارآمد خود را در آرمان جامعه توسعه یافته به نیکی ایفا کرده‌اند.

عظیمیان گفت: با این حال نهاد سردفتری روزهای سختی را سپری می‌کند و همواره دست به گریبان کسانی است که شفافیت و قانون مطلوب آنها نیست چون این دو، آیین دفاتر اسناد رسمی است.

وی افزود: دفترخانه مطلوب کسانی نیست که آتش درگیری‌های مالی و ناآرامی‌های اقتصادی را بر می‌افروزند.

عظیمیان تصریح کرد: پرونده‌های فراوان و دعاوی گوناگون که امروز وقت و سرمایه دستگاه قضایی را هدر می‌دهد بی‌گمان حاصل اندیشه و اقدامات کسانی است که سرمایه عظیم دفاتر اسناد را نادیده می‌گیرند.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: حق مطلوب کسانی نیست که با استفاده نابجا از جایگاه شغلی و قدرت اجتماعی و سیاسی، با انگیزه  سودجویی های شخصی و کامیابی های بی حساب مالی بایستگی تنظیم سند رسمی را با بهره گیری از قدرت رسانه‌های همسو منکر می‌شوند.

وی تصریح کرد: 6 دی با تمام ناملایمات روا داشته شده بر حوزه سردفتری و علیرغم افزایش افسارگسیخته تورم و همچنین علیرغم تاکید سازمان امور مالیاتی در افزایش صحیح ارزش معاملاتی املاک و بعضا  کاهش آن در برخی حوزه‌ها، تفسیر ناصواب از عنوان وجوه و عوارض در تبصره ‌3 ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم، تحمیل فرآیند اسکن اثر انگشت سردفتر در تنظیم اسناد و... تجدید میثاقی بر رعایت جایگاه قلم و کتابت بوده و تکریم زنان و مردانی است که با شایستگی تمام از حقوق مردم صیانت می‌کنند.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران عنوان کرد: جامعه سردفتری انتظار دارد با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و تصویب توسعه سند رسمی در بند 67 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، تمامی ارکان حاکمیت اعم از قوای مجریه، مقننه و قضاییه و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان قانون اساسی و سایر نهادهای مرتبط در فراگیری سند رسمی و افزایش صلاحیت‌های نهاد دفاتر اسناد رسمی اهتمام ورزند.

وی در پایان گفت: امید است اولین تکریم این نهاد با درج ششم دی در تقویم فرهنگ عمومی و رسمی کشور انجام شده و خدمات ارزشمند متصدیان این حوزه مورد توجه و التفات قرار گیرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.