×

تصویب نکردن FATF بهانه ای برای قرار دادن ایران در لیست سیاه است

تصویب نکردن FATF بهانه ای برای قرار دادن ایران در لیست سیاه است

یک وکیل دادگستری با اشاره به نظر موافقین تصویب FATF گفت آنها درست می‌گویند چون اگر FATF تصویب نشود بهانه بسیار خوبی برای آمریکا، اسرائیل و مرتجعین منطقه است که ایران را در لیست سیاه قرار دهند و ایران متهم به تامین مالی تروریسم و پولشویی می‌شود

تصویب-نکردن-FATF-بهانه-ای-برای-قرار-دادن-ایران-در-لیست-سیاه-است وکیل 

یک وکیل دادگستری با اشاره به نظر موافقین تصویب FATF گفت: آنها درست می‌گویند چون اگر FATF تصویب نشود بهانه بسیار خوبی برای آمریکا، اسرائیل و مرتجعین منطقه است که ایران را در لیست سیاه قرار دهند و ایران متهم به تامین مالی تروریسم و پولشویی می‌شود.

نبی‌الله احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با این موضوع که نپیوستن ایران به FATF چه تبعاتی برای ایران خواهد داشت، اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم که در حال حاضر  FATF هم موافق و هم مخالف دارد و اگر از پنجره هر کدام از آنها نگاه کنیم یک سری دلایل عقلی و علمی برای نظرشان وجود دارد.

وی با بیان اینکه قبل از ورود به این موضوع نیاز است به 4 موضوع اشاره کنم، خاطرنشان کرد: اولا معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی که تنظیم می‌شود معمولا توسط غرب و کشورهای اروپایی به سازمان ملل ارائه می‌شود و آنها هم در تمام این کنوانسیون‌ها معمولا منویات و خواسته‌های خودشان را به کار می‌برند.

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر ادامه داد: نگاه غرب به ویژه آمریکا به موضوعات جهانی، صرفا در راستای تامین منافع و تسلط جهانی است و خوب و بد را معمولا با خواسته‌ها و عینک خودشان تعبیر و تفسیر می‌کنند.

احمدلو با بیان اینکه "تحریم‌های ایران در حال حاضر ظالمانه، زورگویانه و استکباری است و در راستای تسلیم کشور ایران قرار دارد"، تصریح کرد: نگاه غرب به ویژه آمریکا به تروریسم و ایران کاملا متفاوت است، بنابراین تصویب این معاهده و کنوانسیون‌هایی که گفته شد تا حدودی برای ایران مشکل درست می‌کند و هم اینکه عدم تصویب این معاهدات ابزار و  بهانه‌ای به دست دشمن و آمریکا می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بحث کنوانسیون‌های بین‌المللی به خصوص کنوانسیون‌هایی که آمریکا خیلی اصرار دارد مطرح است، همچنین ما شدیدا در تحریم هستیم و تجربه خوبی هم مثل برجام داریم که با توجه به اینکه تمام شرایط آماده شده و بالغ بر چندین سال روی این موضوع کار شده بود و در دولت قبل بسیار برای تصویب آن تلاش شد و در نتیجه تصویب هم شد و شورای امنیت هم آن را تصویب کرد، اما متاسفانه آمریکا به راحتی از آن خارج شد که البته اگر این موضوع نفعی برای آمریکا داشت و ضرری متوجه ایران می‌شد، قطعا می‌ماند.

این وکیل دادگستری در خصوص نظر مخالفین تصویب  FATF اظهار کرد: نظر مخالفین این است که تعریف اصلی این معاهدات اقدام مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی است و معتقدند این بهانه‌ای بیش نیست که اگر تصویب شود بهانه دیگری برای ما می‌تراشند.

احمدلو ادامه داد: مخالفین معتقدند با توجه به اینکه ما از محور مقاومت مثل حزب الله، حماس و انصارالله یمن حمایت می‌کنیم، این موضوعات از دید آمریکا تروریستی محسوب می‌شود و با تصویب این قضیه ما تحت فشار قرار می‌گیریم و با این کار باید دست از این اقدامات برداریم که این مسایل با آرمان‌های انقلاب اسلامی و حمایت از مظلومین منافات دارد.  

وی یادآور شد: مخالفین مثال می‌آورند که مثلا کره شمالی تجربه عملی برای ماست که علیرغم اینکه برخی از این کنوانسیون‌ها را پذیرفته، ولی بلافاصله بهانه دیگری برای آن تراشیده شده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه واقعیت امر این است که گفته مخالفین هم درست است، تصریح کرد: ما در بحث سلاح هسته‌ای فتوای شرعی داریم و بالاترین مقام کشور می‌گوید سلاح هسته‌ای لازم نداریم، اما آنها نمی‌پذیرند و خودشان هم می‌دانند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم ولی آنها می‌خواهند ما را از پیشرفت علمی بازدارند و در یک کلمه تسلیم آنها شویم.

احمدلو در ارزیابی از  نظر موافقین تاکید کرد: آنها نیز درست می‌گویند چون اگر FATF تصویب نشود بهانه بسیار خوبی برای آمریکا، اسرائیل و مرتجعین منطقه است که ایران را در لیست سیاه قرار دهند و ایران متهم به تامین مالی تروریسم و پولشویی می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که نظر موافقین تصویب FATF هم منطقی به نظر می‌رسد، گفت: این مساله هم به این دلیل است که ما با دنیا روابط مالی، تجاری و بانکی داریم و نهادهای کشور با جهان ارتباط دارند. همچنین اشخاص ما به عنوان تاجر در دنیا رفت و آمد دارند و این بهانه‌ای است که اگر تصویب نشود در لیست سیاه قرار گرفته و در مضیقه و فشار مضاعف قرار خواهیم گرفت.

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با بیان اینکه چه بسا کشورهای دیگر هم در روابط با ما در معذورات قرار گیرند، خاطرنشان کرد: هر چند به نظر می‌رسد حتی امروز هم که ما این موضوع را تصویب نکردیم خیلی از کشورها خود را در معذورات قرار داده‌اند و با تهدید تحریم‌های آمریکا برخی از شرکت‌ها و کشورها مثل چین و روسیه نیز در معذورات قرار گرفته‌اند.

احمدلو یادآور شد: تجربه عملی دیگری که داریم این است که متاسفانه کشورهایی مانند هند و ژاپن برای خرید نفت ما با تهدید تحریم از خرید دست کشیده‌اند و ما را در معذورات قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: FATF به نظر یک شمشیر دولبه شده که تصویب آن نگرانی‌هایی را به دنبال دارد، چون از یک سو اصلا نمی‌شود حرف ‌آمریکا را پذیرفت و از سوی دیگر اگر نپذیریم هم این مشکلات را داریم.  

این وکیل دادگستری راه حل رهایی از این مسائل را تصویب قوانین داخلی دانست و اظهار کرد: همانطور که در مورد جرایم سازمان یافته فراملی و فساد (کنوانسیون مریدا) در مجلس قانون تصویب شد که البته روزی همین موضوع را بهانه کرده و ما را تحت فشار قرار داده بودند،‌ در بحث پولشویی نیز باید قوانین داخلی تصویب کنیم.  

احمدلو ادامه داد: برای خلاصی از این موضوع باید در بحث پولشویی و تامین مالی ترریسم و مبارزه با آن هم  قوانین داخلی تصویب کنیم که وقتی در این خصوص از ما سوال کنند اعلام کنیم که ما در این موضوعات قوانین داخلی داریم و آن را اجرا می‌کنیم.    

وی در پایان گفت: در مورد پولشویی نیز باید قوانین محکم‌تری داشته باشیم و باید با قوانین داخلی خودمان پاسخگوی خواسته آنها باشیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.