×

پنجاه و دو هزار قانون و مقررات کشور آن لاین روی تلفن همراه

پنجاه و دو هزار قانون و مقررات کشور آن لاین روی تلفن همراه

مدیر کل تنقیح قوانین و مقررات کشور اعلام کرد 52 هزار قانون و مقررات کشور در 90 سال گذشته تاکنون روی سایت قوانین کشور بارگذاری شده و علاقمندان غیر از سایت می توانند با نصب نرم افزار بر روی گوشی یا نصب سی دی قوانین و مقررات آن را به صورت آنلاین و به روز در اختیار داشته باشند

پنجاه-و-دو-هزار-قانون-و-مقررات-کشور-آن-لاین-روی-تلفن-همراه

مدیر کل تنقیح قوانین و مقررات کشور اعلام کرد: 52 هزار قانون و مقررات کشور در 90 سال گذشته تاکنون روی سایت قوانین کشور بارگذاری شده و علاقمندان غیر از سایت می توانند با نصب نرم افزار بر روی گوشی یا نصب سی دی قوانین و مقررات آن را به صورت آنلاین و به روز در اختیار داشته باشند.

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: اداره کل تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری قدمتی 40 ساله دارد که امروز با اعتبارات بودجه معاونت حقوقی طرح تکمیل سامانه قوانین و مقررات www.dotic.ir را در دستور کار خود قرارداده است. حالا این سامانه به مرحله ای رسیده است که می توان اعلام کرد تمامی قوانین و مقررات 90 ساله کشور روی آن بارگذاری شده و هر روز و هر ساعت به روز می شود. عباسعلی رحیمی اصفهانی مبتکر این سامانه و به عنوان مدیرکل تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری سالهاست بر روی ارتقاء این طرح تلاش می کند. این وکیل دادگستری و قاضی سابق دادگاههای کشور معتقد است که این سامانه و نرم افزار انقلاب بزرگی در روند رسیدگی به پرونده های قضایی و حرفه قضاوت و وکالت خواهد داشت.

او در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد سامانه قوانین و مقررات کشور می گوید: این سامانه در 6 دسته قانونی شامل مصوبات مجلس، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبات شورای عالی فرهنگی، مصوبات شورای امنیت ملی تقسیم بندی و بارگذاری شده است. در این سامانه غیر از قوانین تمامی مصوبات دولت، مقررات سازمانهای دولتی، شوراهای عالی ها و قوانین لازم الاجرا هم بارگذاری و به روز می شود.

وی افزود: این اقدام دولت یعنی اینکه انگار دولت با دست خودش سرش را سر تیغ برده است. وقتی تمامی بخشنامه های دولتی در کوتاهترین زمان ممکن بارگذاری شود یعنی اینکه تمام مردم و مدیران و نهادهای نظارتی می توانند آن لاین از آخرین بخشنامه های دولت مطلع باشند. البته در این میان بخشنامه و قوانین ویژه ای هم در مورد همین سامانه ابلاغ شده است. یکی از آن این است که از سال 92 هیچ مرجعی حق ندارد از مردم چیزی بخواهد که قبلا اعلام یا منتشر نکرده باشد و روی این سامانه نباشد.

قانون سال 92: تمامی سازمانها و نهادها موظف هستند قوانین و مقررات خود را اطلاع رسانی و منتشر کنند

مدیرکل تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه آیا این قانون در تمامی سازمانها و وزارتخانه ها اجرا شده و بخشنامه ها و مقررات خود را منتشر و اعلام کرده اند گفت: ما بسیار فشارآوردیم ولی هنوز بسیاری از سازمانها اقدامی انجام نکرده اند. البته معاونت حقوقی رئیس جمهور گزارش خود را از روند اجرای این قانون به رئیس جمهور ارائه می کند. رحیمی اصفهانی در مورد اینکه آیا در این سامانه بخشنامه و مقررات سازمانها و نهادهای زیرمجموعه قوه قضائیه هم درج شده است گفت: ما دست همکاری و تعامل با قوه قضائیه دراز می کنیم تا آنها هم بتوانند از این بانک بزرگ و آن لاین اطلاعاتی استفاده کنند ولی تاکنون مقررات و بخشنامه های این سازمانها به سامانه قوانین و مقررات کشور منتقل نشده است این در حالی است که هدف ما یک سایت فراقوه ای است و کار کاملا تخصصی و حرفه ای اداره می شود.

قدم به قدم از تولد یک طرح و لایحه تا مرحله تصویب روی سایت قوانین

این مقام مسئول در معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد: در این سایت و بانک اطلاعاتی تمامی لوایح دولت و مجلس موجود است و هر طرح و لایحه ای که در کمیسیون دولت یا مجلس مطرح است می توان روی سایت مشاهده کرد و به صورت یک دسک تاپ حرفه ای و آن لاین لحظه به لحظه حرکت یک طرح و لایحه تا مرحله تصویب نشان داده می شود.

بارگزاری 52 هزار قانون و مقررات از 90 سال گذشته تاکنون / تمام مصوبات دولت ها روی سایت

وی در پاسخ به اینکه آیا کثرت تغییرات در قوانین و مصوبات کشور تنها مختص ایران است گفت: خاصیت جهان سوم همین است. که با شدت و حدت قوانین دائما در تغییر است ما برخی قوانینی داریم که در سال 10 تا 12 بار تغییر و یا اصلاح می شود. این قوانین برخی منسوخ شده و برخی هم در حال تنقیح هستند. هم اکنون 12 هزار قانون و 42 هزار مقررات از سال 1285 تا 1392 در کشور از 160 مرجع تعیین مقررات داریم که بر روی این سامانه بارگذاری شده است.  همچنین برای نخستین بار تمامی مصوبات دولت از سال 1285 تاکنون هم روی سامانه اسکن شده و قابل دسترسی است که تا 3 ماه دیگر این بانک هم تکمیل می شود.

کارمندان دولت موظف به آموزش استفاده از سایت قوانین و مقررات کشور شدند

رحیمی اصفهانی از بسته های آموزشی برای استفاده بهتر از این سامانه خبر داد و گفت: بر اساس موافقتنامه با معاونت منابع انسانی رئیس جمهور آموزش 8 ساعته استفاده از این سایت و سامانه برای کارمندان دولت تعریف شده است که این آموزش جزو ساعات موظف به آموزش آنها لحاظ می شود.

تولید نخستین نرم افزار هوشمند قوانین و مقررات کشور / کپی رایت مجاز است!

وی همچنین از تولید لوح فشرده قوانین و مقررات کشور خبر داد و گفت: این نرم افزار به نحوی طراحی شده است که با اتصال به اینترنت به صورت خودکار به روز شده و تمامی قوانین و مقررات کشور را برای کاربر به روز شده در اختیار می گذارد. نکته جالب در این لوح این است که قفل نداشته و قابلیت رایت و کپی دارد.

هم اکنون 100 کارمند قوانین و مقررات کشور را رصد کرده و به روز رسانی می کنند

هدیه دولت به قضات کشور / کاهش اطاله دادرسی و دسترسی آسان به قوانین روز

مدیرکل تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه این نرم افزار و سایت آیا می تواند مورد استفاده قضات هم قرار بگیرد گفت: اگر هر قاضی تنها یک تب لت یا رایانه کیفی داشته باشد با نصب نرم افزار دیگر نیازی به داشتن انبوهی از کتابها و جزوه ها ندارد. بسیاری از قضات خبر ندارند که فلان قانون تغییر کرده یا اینکه فلان بخشنامه و رای وحدت رویه صادر شده است و باید روزانه چندین ساعت روزنامه رسمی را مطالعه کنند. ولی با این نرم افزار و سایت قضات به آسانی به قوانین و مقررات روز کشور دسترسی دارند و این اقدام موجب کاهش اطاله دارسی هم می شود و این هدیه دولت به قضات کشور است.

مدیرکل تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری در این گفتگو از قوه قضائیه درخواست کرد تا از امکانات این سامانه برای قضات استفاده کند و این اداره کل در آموزش، همکاریهای لازم را خواهد کرد.

وی گفت: این نرم افزار قابلیت نصب بر روی گوشی های تلفن همراه با سیستم اندروید را دارد و قاضی وقتی پشت سیستم می نشیند یا تب لت در دست دارد و قانونی را جستجو می کند نرم افزار به قاضی می گوید که این قانون با رنگ قرمز منسوخ شده، با رنگ بنفش تنقیح و با رنگ سبز به روز شده است. حتی قاضی می تواند قوانین و مقررات و رای وحدت رویه مرتبط با آن قانون را همزمان مشاهده کند و این در رای قاضی بسیار تاثیر گذار بوده و حتی شاید در ورودی پرونده ها به دادگاههای تجدید نظر کاهش چشمگیری داشته باشد.

درجه بندی برخی قوانین سری و محرمانه

رحیمی اصفهانی در پاسخ به اینکه آیا دسترسی به این قوانین و اطلاعات سطح بندی شده است گفت: قطعا این درجه بندی در سطح محرمانه، خیلی محرمانه و سری وجود دارد. البته دسترسی به تمامی قوانین و مقررات کشور آسان است ولی برخی قوانین و بخشنامه ها مانند شورای عالی امنیت ملی و ستاد مقابله با تحریم ها و غیره تنها برای دسترسی استانداران، روسای قوا، رهبری، اطلاعات و غیره تعریف شده است.

آموزش استفاده از سامانه قوانین و مقررات به خبرنگاران

مشاور وزیردادگستری با بیان اینکه خبرنگاران حوزه حقوقی و سایر حوزه ها هم باید با قوانین و مقررات آشنا بوده و بتوانند از این نرم افزار به درستی استفاده کنند گفت: این اداره کل آمادگی دارد تا به خبرنگاران تخصصی در قالب تیمهای 20 نفره آموزش دهد. این اقدام موجب دسترسی آسان خبرنگاران به قوانین و کاهش اشتباهات حقوقی در گزارش ها و اخبار شود.

گفتگو و عکس از سید هادی کسایی زاده

منبع : مهر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.