×

نظر دیوان عدالت اداری در رابطه با اعاده به خدمت جانبازان بازنشسته

نظر دیوان عدالت اداری در رابطه با اعاده به خدمت جانبازان بازنشسته

دیوان عدالت اداری از صدور آرای متفاوت در رابطه با اعاده به خدمت جانبازان بازنشسته با 30 سال سابقه کاری جهت تکمیل خدمت 35 ساله خبرداد

نظر-دیوان-عدالت-اداری-در-رابطه-با-اعاده-به-خدمت-جانبازان-بازنشسته وکیل 

دیوان عدالت اداری از صدور آرای متفاوت در رابطه با اعاده به خدمت جانبازان بازنشسته با 30 سال سابقه کاری جهت تکمیل خدمت 35 ساله خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر در یکی از پرونده‌های مطروحه در دیوان عدالت اداری، شاکی در خصوص اعاده به خدمت جانبازان بازنشسته با 30 سال سابقه کاری جهت تکمیل خدمت 35 ساله اعلام کرده بو د که شعب دیوان عدالت اداری با استنباط‌های متفاوت آرا معارضی صادر کرده است به همین جهت شکایت مذکور در دیوان عدالت بررسی شد.

بر همین اساس گردش کار پرونده‌ها و مشروح آرای مورد استناد شاکی به قرار زیر است:

الف: شعبه 41 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده‌ای با محتوای مورد اشاره در رابطه با شکایت یکی از جانبازان بازنشسته، رأی زیر را صادر کرده است:

با توجه به بررسی اوراق و محتویات پرونده و لایحه جوابیه نظر به اینکه اولاً: بازنشستگی شاکی در مورخ 1؍7؍1387 و با سابقه بیش از 30 سال و حسب تقاضای شخصی صورت پذیرفته است. دوماً: به موجب ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اعاده به خدمت جانبازان مشمول کسانی است که قطع همکاری نموده‌اند و از آنجایی که بازنشستگی یکی از شقوق و حالات اشتغال می‌باشد لذا اعاده به خدمت تسری به بازنشستگی ندارد و از طرفی شاکی در هنگام صدور حکم بازنشستگی فاقد مدارک جانبازی بوده است و بازنشستگی وی به نحو صحیح و منطبق با قانون صورت پذیرفته است. بنابراین شکایت مطروحه غیر موجه تشخیص و مستنداً به ماده 1 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به رد آن صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

رأی مذکور به موجب رأی شماره 9609970956302106-11؍5؍1396 شعبه 28 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری عیناً تأیید شده است.

ب: شعبه 32 بدوی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9509980957000616 با موضوع دادخواست مشابه فوق، رأیی به شرح زیر را صادر کرده است:

با توجه به اینکه شاکی جانباز 35 درصد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد است و بر اساس ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 31؍3؍13974 و ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 2؍10؍1391 دستگاه‌های اجرایی برای یک بار موظف به اعاده به خدمت جانبازان شده‌اند و مطابق بند «ج» ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه مصوب 14؍12؍1395 جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده‌اند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می‌توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت سی و پنج ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند و علاوه بر این برابر بند «الف ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8؍7؍1386 و تبصره الحاقی به بند مذکور مصوب 24؍11؍1395 ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردارند نیز با داشتن مدرک کارشناسی مشمول حکم این ماده شناخته شده و می‌توانند تا سی و پنج سال خدمت نمایند. بنابراین به استناد مقررات مذکور و ماده 11 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری و به لحاظ فراهم بودن شرایط قانونی رأی به ابطال حکم بازنشستگی و بازگشت بکار شاکی تا تکمیل 35 سنوات خدمتی صادر می‌گردد. این رأی به استناد ماده 65 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

رأی مذکور به علت عدم تجدیدنظر خواهی قطعیت یافت.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 26؍9؍1398 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

الف- تعارض در آرا محرز است.

ب- توجه به اینکه قانونگذار به موجب بند «چ» ماده 87 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14؍12؍1395 با شرایطی اعاده به خدمت جانبازان بازنشسته را مجاز شمرده است و در آن مقرر شده: «جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده‌اند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می‌توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت سی و پنج ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.» اولاً: درخصوص اعاده به خدمت جانبازان دستگاه‌های مشمول حکم مذکور استناد به سایر قوانین از جمله ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و یا استناد به ماده 4قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 31؍3؍1374 که با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به موجب ماده 76 قانون مذکور نسخ شده است فاقد وجاهت قانونی است. ثانیاً: مفاد بند «چ» ماده 87 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مؤید آن است که برای اعاده به خدمت جانبازانی که بیش از 30 سال خدمت کرده‌اند و یا با درخواست شخصی بازنشسته شده‌اند با رعایت سایر شروط ذکر شده منعی وجود ندارد. ثالثاً: «خدمت 35 ساله» مقرر در بند «چ» ماده 87 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با توجه به بند «ر» قانون مذکور که در آن مقرر شده: «ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌باشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند (الف) ماده (103) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می‌توانند تا سی و پنج سال خدمت کنند.»، در مورد جانبازانی مصداق دارد که حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر می‌باشند و از آنجایی که شاکیان آرا مورد تعارض دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس بوده‌اند، بنابراین نتیجه رأی صادر شده مبنی بر ورود شکایت به شرح مندرج در گردش کار در حدی که منطبق با استدلال ذکر شده است صحیح و موافق مقررات قانونی است. این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

محمدکاظم بهرامی

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.