×

دستبند الکترونیکی چیست؟

دستبند الکترونیکی چیست؟

سازمان زندان‌ها طرحی را عنوان کرده مبنی بر دستبند الکترونیکی برای زندانیان که این طرح بر اساس تجربیاتی که در کشورهای دیگر داشتند بسیار خوب و مناسب است

دستبند-الکترونیکی-چیست؟ وکیل 

سازمان زندان‌ها طرحی را عنوان کرده مبنی بر دستبند الکترونیکی برای زندانیان که این طرح بر اساس تجربیاتی که در کشورهای دیگر داشتند بسیار خوب و مناسب است.

با کمک دستبند الکترونیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد که در هر زمان زندانی در کجای کشور قرار دارد و مانع فرار زندانی از مرزهای کشور شد. زیرا با استفاده از یک قطعه الکترونیکی تحت عنوان دستبند که به محکوم‌علیه وصل شده و با سیستم موقعیت‌یابی(gps) کنترل می‌شود و بدین‌ترتیب بدون حضور در زندان حق خارج شدن از یک منطقه مشخص را نخواهد داشت.
 
این طرح توسط سازمان زندان‌ها به منظور کاهش جمعیت کیفری ارائه شده و محکوم‌علیه تحت یک جغرافیای مشخص کنترل می‌شود. همچنین دستبندالکترونیک برای جلوگیری از تکرار جرم خیلی مثبت ارزیابی شده‌است زیرا کسانی که سارقان بالفطره هستند ممکن است در زمان مرخصی از زندان هم دست به کارهای خلاف بزنند.

اجرای طرح دستبند الکترونیک با هدف کاهش جمعیت کیفری

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در رابطه با اجرای طرح دستنبد الکترونیک گفت: اجرای طرح دستبند الکترونیکی توسط سازمان زندان‌ها، مانع اجرایی و قانونی ندارد.
 
"سیدحمیدرضا طباطبایی" در رابطه با اجرای طرح "دستنبد الکترونیک" اظهار داشت: اجرای طرح دستبند الکترونیکی توسط سازمان زندان‌ها، مانع اجرایی و قانونی ندارد.
 
وی در توضیح طرح دستبند الکترونیکی تصریح کرد: این طرح توسط سازمان زندان‌ها به منظور کاهش جمعیت کیفری ارائه شده و محکوم‌علیه تحت یک جغرافیای مشخص کنترل می‌شود.
 
این عضو کمیسیون حقوقی ادامه داد: یک قطعه الکترونیکی تحت عنوان دستبند به محکوم‌علیه وصل شده و با سیستم موقعیت‌یابی(gps) کنترل می‌شود و بدین ترتیب بدون حضور در زندان حق خارج شدن از یک منطقه مشخص را نخواهد داشت.
 
طباطبایی اظهار داشت: زندان باز و اجرای دستنبند الکترونیک در اکثر جرایم ممکن بوده البته بستگی به رفتار محکوم‌علیه دارد چرا که شورای طبقه ‌بندی تصمیم گیری کرده و این طرح را اجرا می‌کند.
 
وی محاسن اجرای این طرح را اینگونه بیان کرد: با اجرای این طرح جمعیت کیفری در زندان بسته کاهش، امکان اشتغال زندانی فراهم و بیماری‌های موجود در زندان‌های بسته حذف می‌شود.
 
طباطبایی معایب طرح دستبند الکترونیک را حضور مجرمین خطرناک در جامعه دانست و گفت: اجرای این طرح برای مجرمین خطرناک و مجرمین به عادت کارساز نبوده و حضور آن‌ها در زندان برای اصلاح و مراقبت الزامی است.
 
این عضو کمیسیون حقوقی با بیان اینکه اکنون نیز از سیستم "زندان باز" استفاده می‌شود خاطرنشان کرد: رویکر دستگاه قضا باید به سمت استفاده از طرح دستبند الکترونیک رفته تا روز به روز شاهد جمعیت کیفری در زندان‌ها باشیم.

 اجرای طرح "دستبند الکترونیک" از اوایل سال 92 

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اجرای طرح دستبند الکترونیک برای زندانیان از اوایل سال 92 عملی می‌‌شود.
 
"غلامحسین اسماعیلی"  در توضیح طرح استفاده از "دستبند الکترونیک" اظهار داشت: این طرح توسط این سازمان ارائه شده و کارشناسی دقیق، مطالعات و بررسی‌های جدی در این زمینه صورت گرفته است.
 
وی افزود: در رابطه با این طرح با نمایندگی‌ها و صنعت داخلی برای ساخت نهایی این دستبند رایزنی شده و در حال حاضر این طرح به مجلس تقدیم شده است.
 
اسماعیلی با بیان اینکه این طرح از اوایل سال 92 اجرا می‌شود اظهار داشت: طرح دسبند الکترونیک در مجلس و دولت برای تطبیق با قانون مجازات اسلامی و تخصیص اعتبارات در حال بررسی بوده که با تایید آن و تخصیص بودجه لازم این طرح عملی خواهد شد.
 
رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه اکنون نیز از مراقبت الکترونیکی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: مراقبت الکترونیکی در داخل زندان با دوربین‌های مدار بسته محقق شده و خارج از زندان نیز با اجرای طرح دستبند الکترونیک محقق خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش؛ بارها شاهد این‌گونه قانون شکنی‌ها بوده‌ایم برای مثال در پرونده‌ای فردی که برای مرخصی خارج از زندان به سر می‌برد درآن دوران 30 عدد منزل را مورد سرقت قرار داده بود. به هر حال به نظر بنده این ایده خیلی فکر عالی و موثری است حتی اگر هزینه‌ای برای آن باید پرداخته شود.
 
هرچند هزینه تهیه دستبند الکترونیک بسیار بالا ست که البته این هزینه را خود زندانی باید تقبل کند چون زندانی به آغوش خانواده برمی‌گردد و می‌تواند مشغول به کار شود و در کنار خانواده باشد در نتیجه بهتر است فرد زندانی برای آزاد بودن هزینه دستبند الکترونیک را پرداخت کند.
 
واقعیت این است این عمل باعث کاهش جمعیت کیفری خواهد شد این اتفاق خیلی خوبی است. در واقع وقتی با این دستبند می‌توان متوجه شد زندانی در کجای کشور قرار دارد و زندانی را رصد کرد و دیگر به پر کردن زندانها احتیاجی نیست و ضمن اینکه باید زندانی هر از چندگاهی به زندان خود را معرفی کند.
 
نکته قابل توجه برای این دستبند این است که زندانی در جایی که قرار است به کار مشغول شودکارفرما متوجه می‌شود که این فرد زندانی است و مراقب امور خواهد بود تا برای نمونه فردی که کلاهبردرای کرده و به واسطه کلاهبرداری به زندان فرستاده شده دیگر نتواند به کارهای گذشته بپردازد و در آخر باید گفت این تصمیم خیلی خوب و به‌جاست و امیدواریم هرچه زودتر شاهد عملی‌شدن آن باشیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.