×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

در دعوی تقسیم ترکه دارای سه نفر خواهان و سه نفر خوانده، حکم بر فروش ترکه به جهت عدم قابلیت تقسیم صادر می‌شود چنانچه دو نفر از خواندگان بدوی به طرفیت دو نفر از خواهان‌های بدوی دادخواست تجدیدنظر تقدیم کنند و خواهان دیگر را طرف دعوی قرار ندهند، آیا تجدیدنظرخواهی قابلیت استماع دارد؟

نظریه-مشورتی وکیل 

در دعوی تقسیم ترکه دارای سه نفر خواهان و سه نفر خوانده، حکم بر فروش ترکه به جهت عدم قابلیت تقسیم صادر می‌شود. چنانچه دو نفر از خواندگان بدوی به طرفیت دو نفر از خواهان‌های بدوی دادخواست تجدیدنظر تقدیم کنند و خواهان دیگر را طرف دعوی قرار ندهند، آیا تجدیدنظرخواهی قابلیت استماع دارد؟

تقسیم ترکه در زمره امور حسبی است و رعایت مقررات مذکور در قانون امور حسبی از جمله مواد 320 تا 324 قانون یادشده در کلیه مراحل ضروری است. بنابراین در فرض سؤال که تجدیدنظرخواه فقط بعضی از متقاضیان تقسیم ترکه را طرف دعوای تجدیدنظرخواهی خود قرار داده است، هرگاه دادگاه تجدیدنظر بخواهد با نقض تصمیم دادگاه بدوی راجع به تقسیم ترکه، ترکه را به نحو دیگری تقسیم کند، با توجه به مواد قانونی یادشده، تقسیم جدید نیز باید با اطلاع سایر ورثه انجام شود و عدم ذکر نام آنان در دعوای تجدیدنظرخواهی مانع از اعمال تکلیف مقرر قانونی توسط دادگاه نیست.

آیا تبصره ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر سال 1367 شامل کسی که مواد مخدر را وارد زندان کرده است می‌شود؟

با عنایت به اطلاق عبارت «مرتکبان جرایمی که در این قانون دارای مجازات اعدام یا حبس ابد هستند» مذکور در صدر ماده‌واحده الحاقی یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال 1396 و اینکه ماده 12 این قانون از جمله ناظر به مواد موضوع ماده 8 و تبصره یک آن نیز هست و در بند «ت» ماده‌واحده الحاقی صدرالذکر، راجع به مطلق مواد مخدر موضوع این ماده (ماده 8) نصاب جدیدی مقرر شده است بنابراین مجازات حبس ابد مقرر در تبصره یک ماده 8 یاد‌شده، نسبت به مرتکبان بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون اگر مشمول یکی از بندهای «الف» تا «ت» ماده واحده‌ الحاقی نباشد، برابر صدر این ماده‌واحده به حبس و جزای نقدی درجه دو تبدیل شده است و این مجازات شامل کسی که مواد مخدر موضوع ماده 8 را وارد زندان یا دیگر اماکن مذکور در ماده 12 کرده است نیز می‌شود.

آیا بازرسی از اماکن، اشخاص و اشیاء در یگان‌های نظامی و اماکن حساس از قبیل فرودگاه‌ها تابع مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و مستلزم کسب مجوز قضایی است؟

بازرسی اشخاص و اشیاء در اماکنی نظیر فرودگاه‌ها، پادگان‌ها و مرزها که دارای مقررات خاص برای ورود و خروج است و غالبا یا حسب مورد با مقاصد خاص نظیر حفاظت از امنیت پرواز، حفظ اسرار سیاسی، نظامی و امنیتی و حمایت از حقوق شهروندان صورت می‌پذیرد، از شمول موارد مذکور در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 نظیر مقررات ماده 55 این قانون که مستلزم اخذ مجوز قضایی و در راستای انجام تحقیقات قضایی و متعاقب اعلام وقوع جرم صورت می‌گیرد خروج موضوعی دارد.

با توجه به تبصره یک ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اگر در یک حادثه رانندگی دو نفر مقتول و سه نفر مجروح شوند، آیا باید پنج مجازات تعیین کرد یا یک مجازات؟

در فرضی که بی‌احتیاطی راننده موجب فوت و مصدومیت عده‌ای شده است، موضوع با توجه به تبصره یک ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ «از رفتار مجرمانه واحد، نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود…» مشمول مقررات این ماده (تعدد مادی) است و سوای دیه مقتولان و مصدومان، فقط مجازات تعزیری اشد قابل اجراست.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.