×

عدالتی که با زور حاکم شود، عدالت مطلوب اسلام نیست

عدالتی که با زور حاکم شود، عدالت مطلوب اسلام نیست

عدالتی که با زور حاکم شود، عدالت مطلوب اسلام نیست

عدالتی-که-با-زور-حاکم-شود،-عدالت-مطلوب-اسلام-نیست

آیت الله العظمی مکارم شیرازی : در حوزه‌ کتاب سختگیر باشیم عدالتی که با زور حاکم شود، عدالت مطلوب اسلام نیست

آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: عدالتی که با زور بر جامعه حاکم شود، عدالت مطلوب اسلام نیست، بلکه عدالت مطلوب آن است که خود مردم درخواست عدالت کنند و حامی آن باشند یعنی فهم مردم به قدری بالا رود که خودشان مجری حفظ ارزش‌ها در جامعه اسلامی باشند همانند چیزی که در موقع ظهور حضرت مهدی(عج) به طور فراگیر باید پیاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان، این مرجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هدف بعثت انبیاء و اعمال آن بر جامعه اسلامی اظهار کرد: هدف اول و دوم از بعثت پیامبران موضوع تعلیم و تربیت است و خداوند پیامبر اکرم (ص) را مبعوث کرد تا آیات قرآن را برای مردم بخواند و در راستای آیات قرآنی مردم را تعلیم و تربیت دهد.

وی هدف سوم از بعثت انبیاء را مساله اجرای عدالت دانست و بیان کرد: پیامبران با معجزات و کتاب‌های آسمانی فرستاده شدند و هدف از ارسال پیامبران و کتاب‌های آسمانی این بود که جامعه طوری تربیت شود که عدالت نیازی به اعمال زور نداشته باشد.

مکارم شیرازی هدف چهارم از بعثت انبیاء را گشودن زنجیرهای اسارت از دست و پای انسان‌ها دانست و اظهار کرد: قرآن کریم اوصافی برای پیامبران بیان می‌کند و می‌فرماید پیامبر مبعوث شده است تا بارهای سنگین خرافات، مفاسد اخلاقی و بی عدالتی‌ها را از دوش مردم بردارد و به آنها آزادی بدهد و این آزادی به معنای بی بند و باری نیست بلکه به معنای آزادی بیان است.

این مرجع تقلید درباره آثار مفید پیاده سازی تعلیم و تربیت گفت: اگر تعلیم و تربیت انجام شود عدالت اجرا می‌شود. ‌دادگستری کارش سبک می‌شود، باری از دوش نیروی انتظامی برداشته می‌شود و مردم به هویت واقعی خودشان بر می‌گردند.

وی افزود: گروهی که تعلیم و تربیت کافی داشته باشند مجری عدالت خواهند بود بنابراین اصلی‌ترین و اساسی ترین هدف بعثت انبیاء تعلیم و تربیت انسان‌هاست و وزارت فرهنگ و ارشاد موظف است در این مسیر گام بردارد.

وی خطاب به صدا و سیما گفت: ابزارهای شما مختلف است اما هدف نباید در آن ابزارها فراموش شود. اگر فیلم است باید هدفمند باشد و طنزها هم باید در حاشیه خنده یک نکته تربیتی را معرفی کنند. ابزاری که ارشاد در اختیار دارد از جمله کتاب مانند شمشیر دو لبه است یعنی هم می‌تواند اثر خوب بگذارد و هم اثر بد، بنابراین باید به گونه‌ای در حوزه‌ کتاب سختگیر باشیم زیرا یک کتاب مخرب برای تخریب افکار جوانان کافیست.

مکارم شیرازی افزود: امروز مساله جاذبه داشتن یک مساله مهم است که می‌توان در این خصوص به سریال یوسف پیامبر(ع) اشاره کرد که در کنار جاذبه داشتن هدف بزرگی در آن بنا شده بود. می‌توان جاذبه و هدف را در کنار هم قرار داد و از هر دوی آن استفاده کرد اما مستلزم ظرافت، دقت و مدیریت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: واژه ارشاد اسلامی دو کلمه است که هر دو مسوولیت آفرین است. ارشاد یعنی راهنمایی به سوی جاده‌هایی که به سوی قرب الهی، فضیلت‌های انسانی و اخلاق اسلامی می‌رود. حجمه دشمن هم در مساله ارشاد و هم اسلامی خیلی مهم است. ما باید به موازات آن قوی عمل کنیم، دشمنان می‌خواهند بگویند، همه چیز باید از آن ما باشد و شما باید وابستگی مطلق به غرب داشته باشید.

وی گفت: دشمنان می‌خواهند از راه تخریب فرهنگ به اهداف خود برسند و وزارت ارشاد اسلامی باید به عنوان یک دژ مستحکم در مقابل غربی‌ها بایستد و هر چه حجمه‌ها از طرف دشمن بیشتر شود باید فعالیت ارشاد هم بیشتر شود.

مکارم شیرازی در خصوص هجوم رسانه‌های غربی بیان کرد: فرهنگ غرب به گونه‌ای وارد کشور شده است که یک خانواده مذهبی در بازار نمی‌تواند لباسی در خور شان خود خریداری کند و این حاکی از ورود فرهنگ غلط غرب به جامعه اسلامی است. البته در مقابل هجوم رسانه‌های غربی حالت یاس و ناامیدی بر شما غلبه نکند زیرا فرهنگ اسلامی به قدری قوی است که می‌تواند با همه اینها مقابله کند همانطور که 30 سال مقاومت کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.