×

نظریه مشورتی معاونت حقوقی قوه قضاییه در رابطه با مجازات دو جرم

نظریه مشورتی معاونت حقوقی قوه قضاییه در رابطه با مجازات دو جرم

اداره کل حقوقی قوه قضائیه در رابطه با سوالی پیرامون مجازات فردی که پیشتر به جرم قتل در زندان است و مرتکب جرم دیگری شده، نظریه مشورتی خود را صادر کرد

نظریه-مشورتی-معاونت-حقوقی-قوه-قضاییه-در-رابطه-با-مجازات-دو-جرم

اداره کل حقوقی قوه قضائیه در رابطه با سوالی پیرامون مجازات فردی که پیشتر به جرم قتل در زندان است و مرتکب جرم دیگری شده، نظریه مشورتی خود را صادر کرد.

قوه قضائیه در رابطه با سوالی پیرامون یکی از احکام نظریه مشورتی خود را صادر کرد. در سوالی که در این زمینه ارسال شده بود آمده بود: «۱- چنانچه شخصی همزمان با ارتکاب جرم قتل عمدی مرتکب جرم تعزیری دیگری از درجه ۱ الی ۶ گردد در خصوص قتل به قصاص و در خصوص جرم تعزیری محکومیت قطعی صادر گردد آیا در صورت اعمال ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی و صدور حکم مجازات تعزیری در خصوص قتل، می‌توان هر دو مجازات فوق را بر اساس ماده ۵۱۰ قانون آئین دادرسی کیفری مشمول مقررات ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی کرد؟

۲- چنانچه شخصی مرتکب قتل عمدی شده و به قصاص محکوم گردد و در خلال حضور در زندان مرتکب جرم تعزیری دیگری از درجه ۱ الی ۶ گردد در این مورد نیز در صورت اعمال ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی و صدور حکم مجازات تعزیری در خصوص قتل و تقاضای تجمیع دو کلاسه توسط محکوم‌علیه آیا می‌توان مقررات تکرار جرم را نسبت به جرم دوم در مورد نامبرده اعمال کرد؟»

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه:

۱- اولاً، جمع مجازات‌های تعزیری که از مصادیق تشدید محسوب می‌شود، نیازمند نص قانونی همانند ماده ۱۳۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ یا قسمت پایانی ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ است.

ثانیاً، حکم موضوع ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ از باب ارفاق و امتنان است و لذا تفسیر آن نیز باید با همین رویکرد صورت پذیرد.

ثالثاً، با توجه به اطلاق اصطلاح «تعزیر» در ماده ۱۳۴ یادشده، حکم این ماده شامل تعزیر مقرر در ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ناظر به ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ نیز می‌باشد. بنابراین چنان‌چه شخصی هم‌زمان با ارتکاب قتل عمد، مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش شود و متعاقباً پس از قطعیت محکومیت به قصاص نفس یا اعمال ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به تعزیر موضوع ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ حکم شود، تعزیر تعیین‌شده در این خصوص تابع عمومات حاکم بر محکومیت‌های تعزیری است و در صورت فراهم بودن شرایط مندرج در مواد ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ یا ماده ۵۱۰ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، حسب مورد اجرای صرف مجازات اشد و یا صدور حکم واحد بلامانع است؛ زیرا مجازات قصاص نفس با اعمال ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ماهیت تعزیری یافته و به همین جهت قانون‌گذار برای آن تعزیر مقرر کرده است.

۲- با توجه به جهات استدلالی مذکور در بند یک، در مورد کسی که به قصاص نفس محکومیت قطعی یافته و متعاقباً با اعمال ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به تعزیر محکوم و در خلال حضور در زندان، مرتکب جرم تعزیری از درجه یک تا شش شده است، مقررات تکرار جرم اعمال می‌شود و مستثنی کردن دو فقره محکومیت تعزیری به شرح پیش‌گفته از مقررات تکرار جرم موجب قانونی ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.