×

کمیسیون اصلی لایحه جامع وکالت رسمی تصویب کرد، وکلا پس از رسیدن به سن 70 سالگی، حق وکالت ندارند

کمیسیون اصلی لایحه جامع وکالت رسمی تصویب کرد، وکلا پس از رسیدن به سن 70 سالگی، حق وکالت ندارند

یک عضو کمیسیون‌ رسیدگی‌کننده به لایحه جامع وکالت رسمی در هیات دولت، گفت وکلای عضو صندوق حمایت وکلا با 35 سال سابقه وکالت بازنشسته می‌شوند و تا 70 سالگی به وکالت و پس از بازنشستگی می‌توانند به عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند

کمیسیون-اصلی-لایحه-جامع-وکالت-رسمی-تصویب-کرد،-وکلا-پس-از-رسیدن-به-سن-70-سالگی،-حق-وکالت-ندارند وکیل 

یک عضو کمیسیون‌ رسیدگی‌کننده به لایحه جامع وکالت رسمی در هیات دولت، گفت: وکلای عضو صندوق حمایت وکلا با 35 سال سابقه وکالت بازنشسته می‌شوند و تا 70 سالگی به وکالت و پس از بازنشستگی می‌توانند به عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند.

سعید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به چهارمین جلسه کمیسیون اصلی لوایح دولت در رسیدگی به لایحه جامع وکالت رسمی،‌ اظهار کرد: در این جلسه مواد 52 تا 54 لایحه مذکور که در کمیته فرعی مورد بحث و بررسی و جرح و تعدیل قرار گرفته بود، مورد رسیدگی قرار گرفت.
 
وی تصریح کرد: مقرر شد آن دسته از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که دارای درجه دکتری یا معادل حوزوی آن هستند، به شرط داشتن حداقل پنج سال سابقه تدریس دروس حقوقی، از شرکت در آزمون ورودی کانون وکلا و سپری کردن نصف دوره کارآموزی معاف شوند. همچنین قرار شد از این دسته از متقاضیان پروانه وکالت امتحان اختبار به عمل آید.
 
وی اضافه کرد: البته مدرک کارشناسی اعضای هیات علمی مورد بحث، باید کارشناسی حقوق باشد.
 
باقری با اشاره به نحوه ورود کارمندان دولت به کانون وکلا، گفت: کارمندان دولت که در مقررات فعلی پس از بازنشستگی با داشتن حداقل پنج سال سابقه کار حقوقی می‌توانستند بدون آزمون وارد کانون وکلا شوند؛ به ده سال افزایش یافت.
 
این عضو کمیسیون‌ رسیدگی‌کننده به لایحه جامع وکالت رسمی در هیات دولت، خاطرنشان کرد: وکلای دارای سابقه قضاوت در کلیه قسمت‌های قوه قضاییه حتی دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور، نمی‌توانند از تاریخ اخذ پروانه وکالت تا پنج سال در حوزه‌های قضایی محل اشتغال، چهار سال آخر خدمت خود وکالت کنند.
 
باقری ادامه داد: در جلسه اخیر کمیسیون اصلی بررسی لایحه جامع وکالت، مقرر شد مدرک تحصیلی داوطلبان کمیسیون‌های اختبار کانون وکلا ترجیحا کارشناسی ارشد به بالا باشد.
 
وی اعلام کرد: ماده 54 مصوب کمیته فرعی با توجه به تکرار موضوع آن درسایر مواد به طور کامل حذف شد.
 
این وکیل دادگستری با بیان این که بیشترین زمان کمیسیون اصلی مصروف موضوع بازنشستگی وکلا شد، اظهار کرد: در این جلسه وکلای عضو کمیسیون، اعتراض جامعه وکالت را به مقرراتی که انجام وکالت توسط وکلای بازنشسته را ممنوع اعلام کرده است، به اعضای کمیسیون منتقل کردند و مخالفین و موافقین ممنوعیت وکلا پس از بازنشستگی، به طور مبسوط نظرات خود را اعلام کردند.
 
باقری با بیان این که قرار شد وکلای عضو صندوق حمایت وکلا با 35 سال سابقه وکالت بازنشسته شوند، ادامه داد: این وکلا تا 70 سالگی به وکالت و پس از بازنشستگی می‌توانند به عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند، ولی کلیه وکلا پس از رسیدن به سن 70 سالگی حق وکالت ندارند.
 
این عضو کمیسیون‌ رسیدگی‌کننده به لایحه جامع وکالت رسمی در هیات دولت، تصریح کرد: به منظور استفاده از تجارب ارزشمند بازنشستگان و نیز ایجاد منبع درآمدی غیر از حقوق بازنشستگی، کانون‌های وکلا برای این دسته از وکلای بازنشسته قرار شد پروانه مشاوره حقوقی صادر کند و آن‌ها می‌توانند به عنوان مشاور حقوقی به ادامه فعالیت تخصصی خود در جامعه وکالت بپردازند و حقوق بازنشستگی نیز دریافت کنند.
 
باقری گفت: در جلسه کمیسیون اصلی بررسی لایحه جامع وکالت قرار شد در زمان رسیدگی به موضوع صندوق حمایت وکلا، به طور جدی افزایش حقوق وکلای بازنشسته مورد توجه و تصویب قرار گیرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.