×

مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست ؟

مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست ؟

بر اساس قانون انتشار تصاویر و اسکرین شات از چت شخصی افراد جرم به حساب می‌آید

مجازات-افشای-چت-و-اسکرین-شات-خصوصی-چیست-؟ وکیل 

بر اساس قانون انتشار تصاویر و اسکرین شات از چت شخصی افراد جرم به حساب می‌آید.

مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟گاهی اوقات پیش می‌آید که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند اسکرین شات و چت‌های خصوصی خود با دیگران را در فضای مجازی منتشر کنند، اما قانون‌مجازات اسلامی در ماده ۷۴۵ و در ماده ۱۶ قانون جرایم‌رایانه‌ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته است.

البته مطابق قانون مجازات افشای چت و اسکرین شات جزای نقدی و تا دو سال حبس مجازات دارد.

باید به این نکته توجه داشت که اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده و صرفا در بند ۸ قانون واحده "احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی" نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته است.

همچنین بر اساس ماده ۶۶۹ قانون‌مجازات‌اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود تا ۷۴ ضربه‌شلاق یا تا دوسال حبس دارد. بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود در صورت هر تهدیدی شکایت کنند.

قانون به صراحت بیان کرده که تمامی متن‌ها در فضای مجازی اعم از ایمیل، صدای ضبط شده، تلگرام و وایبر و فیس بوک و ... بعنوان دلیل از فرد شاکی پذیرفته می‌شود و دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک را بررسی کرده و در صورت تائید، مبنای صدور حکم قرار می‌گیرند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.