×

دانستنی های حقوقی

دانستنی های حقوقی

گاهی اوقات کارفرمایان برای ضمانت حسن انجام کار از کارگران خود سفته یا چک اخذ می‌کنند که باید بررسی کرد که آیا این کار قانونی است یا خیر؟

دانستنی-های-حقوقی

دریافت چک و سفته از کارگر قانونی است؟

گاهی اوقات کارفرمایان برای ضمانت حسن انجام کار از کارگران خود سفته یا چک اخذ می‌کنند که باید بررسی کرد که آیا این کار قانونی است یا خیر؟

گاهی برخی کارفرمایان برای تسهیل در کار خود اقدام به اخذ چک و سفته برای ضمانت حسن انجام کار از پرسنل خود می‌کنند که البته این اقدام منع قانونی ندارد، اما قانون درباره به اجرا گذاشتن آن هم فکری کرده است.  در صورت عدم پیش‌بینی شرایط الزامی و عدم اطلاع پرسنل از تعهدات مغایر با حسن انجام کار، کارفا نمی‌تواند سفته و چک را به اجرا بگذارد و صرفاً اخذ چک و سفته سفید امضا از پرسنل موجب پیگیری قضایی ضمانت‌ها نیست. در قانون کار و مقررات مربوطه، اخذ سفته یا چک تضمینی توسط کارفرما از کارگر پیش‎بینی نشده است و مراجع حل اختلاف نیز به موضوع چک یا سفته اخذشده از کارگر توسط کارفرما ورود نمی‌کنند، اما چنانچه کارفرمایی سفته یا چک تضمینی را از کارگر اخذ کند، بهتر است شماره سفته یا چک بانکی در قرارداد درج و تحت عنوان حسن انجام کار پشت‌نویسی شود تا بتوان از سوءاستفاده‌های احتمالی آن جلوگیری کرد.

شکایت از دیگری به استناد فیلم ضبط شده ممکن است؟

بسیاری از افراد در جلسات دادگاه اقدام به اثبات جرم به وسیله دلایل و مدارک مختلف می‌کنند و گاهی اوقات برای اثبات دلایل خود به عکس، فیلم و صداهای ضبط شده روی می‌آورند که البته بر اساس قانون این موارد دلایل قانونی نیستند. مطابق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم مختلف هستند. در قانون گفته شده است که اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی ادله اثبات برای جرم هستند. بر اساس این ماده قانونی فیلم یا صدای ضبط شده و سایر مواردی از این دست نمی‌تواند به‌عنوان تنها دلیل شاکی، کافی باشد. البته می‌توان فیلم  یا صدای ضبط شده را به‌عنوان اماره‌ای در کنار سایر اماره‌ها قرار داد تا قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده بتواند بر اساس آن به علم کافی در مورد قضیه برسد و رای صادر کند.

مفهوم قانونی هبه

هبه به معنای واگذاری مالی به دیگری به صورت رایگان است. اما گاهی اوقات ممکن است این سوال پیش آید که آیا می‌توان هدیه را پس گرفت یا خیر؟  پس از آن که مالی را طی قرارداد رسمی و به صورت رایگان به شخص دیگری واگذار کردید، می‌توانید مجددا آن را به مالکیت خود بازگردانید. بر اساس قانون مدنی وقتی یک نفر مالی را رایگان به دیگری می‌دهد اصطلاحا گفته می‌شود که مال مذکور هبه شده است. لازم است بدانیم هبه اگر به صورت رسمی و قراردادی نیز انجام شود، قابل رجوع و پس گرفتن است. بنابراین چنانچه مالی را هبه کرده باشید، هرگاه که بخواهید می‎توانید مجددا مال را به تملیک خود درآورید. 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.