×

شکایت کیفری ترک انفاق در دوران عقد امکان پذیر است ؟

شکایت کیفری ترک انفاق در دوران عقد امکان پذیر است ؟

آیا زوجه در دوران عقد یعنی دوران بین وقوع عقد نکاح تا شروع زندگی مشترک می‎تواند شکایت ترک انفاق مطرح کند؟ به عبارت دیگر جرم ترک انفاق در دوران عقد مصداق دارد؟

شکایت-کیفری-ترک-انفاق-در-دوران-عقد-امکان-پذیر-است-؟ وکیل 

آیا زوجه در دوران عقد یعنی دوران بین وقوع عقد نکاح تا شروع زندگی مشترک می‎تواند شکایت ترک انفاق مطرح کند؟ به عبارت دیگر جرم ترک انفاق در دوران عقد مصداق دارد؟

زوجه از طریق دادخواست مطالبه نفقه معوقه از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده می‌تواند درخواست نفقه گذشته را به طرفیت شوهر تقدیم دادگاه کند.

علاوه بر مطالبه حقوقی نفقه، زوجه همچنین می‎تواند شکایت ترک انفاق را نیز در دادسرا مطرح و تقاضای مجازات شوهر به دلیل ترک انفاق کند.

همانطور که می‎دانید اگر مردی با وجود داشتن استطاعت مالی و در صورت تمکین زن، نفقه او را نپردازد مجرم محسوب شده و با شکایت زوجه، تعقیب کیفری از طریق دادسرا آغاز می‏شود.

شکایت ترک انفاق زوجه از جرایم قابل گذشت است و هر زمان که او رضایت بدهد، پرونده مختومه خواهد شد.

اما بحث اصلی نفقه در دوران عقد است. سوال این است که آیا زوجه در دوران عقد یعنی دوران بین وقوع عقد نکاح تا شروع زندگی مشترک که تمکین نمی‎کند و احتمالا دوشیزه است، می‌‎تواند شکایت ترک انفاق مطرح کند؟ به عبارت دیگر جرم ترک انفاق در دوران عقد مصداق دارد؟

به عنوان مقدمه بحث باید به این نکته اشاره کرد که زوجه باکره در دوران عقد در جواب دادخواست تمکین شوهر می‎تواند به حق حبس استناد و تمکین را موکول به پرداخت کامل مهریه کند و این استناد به حق حبس باعث از بین  رفتن نفقه زوجه نمی‎شود و او می‎تواند دادخواست مطالبه نفقه به مرجع صالح قضایی بدهد.

اما شکایت ترک انفاق در دوران عقد به دلیل استناد به حق حبس هم میسر است. به استناد ماده 5۳ قانون حمایت خانواده و تبصره آن، «هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‎ النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه 6 محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‎شود.» تبصره «امتناع از پرداخت نفقه زوجه‎ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.»

با تصویب قانون جدید حمایت خانواده این امکان برای زوجه فراهم شده است که هم مطالبه حقوقی نفقه کند و هم شکایت کیفری نپرداختن نفقه.

سوال اساسی که مطرح می‎شود، این است که به چه میزان باید نفقه پرداخت شود تا در صورت شکایت ترک انفاق از سوی زن، مرد از خود دفاع کند؟

به نظر می‎رسد در دفاع جرم ترک انفاق مقدار نفقه موضوعیت نداشته باشد و اگر مرد بتواند ثابت کند مقداری از نفقه را پرداخت کرده است و حتی کمتر از میزان مورد نیاز زوجه باشد، موجب برائت زوج در دعاوی کیفری نفقه (ترک انفاق) خواهد شد.

مجازات قانونی جرم ترک انفاق در صورت اثبات و عدم اعمال تخفیف از سوی دادگاه 6 ماه الی ۲ سال حبس است. این جرم از جرایم قابل گذشت است. بدین معنا که در هر مرحله از دادرسی و حتی بعد از صدور حکم یا اجرا، با رضایت زوجه پرونده متوقف و مختومه خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.