×

وکالت در طلاق

وکالت در طلاق

زوج با تفویض وکالت در طلاق به زوجه در خصوص موارد متعدد و مورد توافق، به وی حق مطلقه کردن خود را می‌دهد زوج می‌تواند به دو گونه به همسر خود وکالت در طلاق دهد در روش نخست، زوج با تفویض وکالت در طلاق به زوجه درخصوص موارد متعدد و مورد توافق، به وی حق مطلقه کردن خود را می‌دهد

وکالت-در-طلاق وکیل 

زوج با تفویض وکالت در طلاق به زوجه در خصوص موارد متعدد و مورد توافق، به وی حق مطلقه کردن خود را می‌دهد.  زوج می‌تواند به دو گونه به همسر خود وکالت در طلاق دهد. در روش نخست، زوج با تفویض وکالت در طلاق به زوجه درخصوص موارد متعدد و مورد توافق، به وی حق مطلقه کردن خود را می‌دهد.

در این حالت، مرد به زن وکالت می‌دهد که اگر به مواردی که درباره آنها توافق کرده‌اند، پای‌بند نباشد، زن بتواند از طرف او، خودش را طلاق دهد.  منظور از موارد توافق، آنهایی هستند که در عقدنامه ثبت می‌شوند؛ یعنی شرایطی که در همه عقدنامه‌ها وجود دارد و نیز شرایطی که ممکن است عروس و داماد خودشان اضافه کرده باشند. در عقدنامه‌های امروزی 12 شرط وجود دارد که وقتی زن و شوهر زیر آنها را امضا کنند، دیگر هر دو باید به آنها پای‌بند باشند.

اگر هم روزی مرد این تعهد را بشکند، زن وکیل او برای طلاق خودش می‌شود. اما داستان به همین 12 شرط محدود نمی‌شود، چون زن و مرد می‌توانند شروط دیگری را هم بین خودشان مطرح کرده و آن را در عقدنامه یا حتی در قراردادی دیگر ثبت کنند. البته این شرایط باید «صحیح» باشند. در ضمن فقط دادگاه می‌تواند بگوید که این شرایط رعایت شده‌اند یا نه. بنابراین اگر چنین اتفاقی برای محکمه اثبات شود، حکم طلاق هم صادر می‌شود. در روش دوم،  شوهر به زن وکالت مطلق و بی‌قید و شرط می‌دهد که هر وقت بخواهد، بتواند خود را به وکالت از مرد طلاق دهد. اگر هنوز عقد ازدواج رخ نداده است، این نوع وکالت می‌تواند به عنوان شرط ضمن عقد در قباله ثبت شود اما بعد از ازدواج باید در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شود. در این صورت، زن هر وقت که بخواهد، می‌تواند خود را به وکالت از شوهرش طلاق دهد. این وکالت صحیح و معتبر است، زیرا از نظر فقهی و قانونی اشکالی در این نوع وکالت وجود ندارد. امکان اینکه صیغه طلاق را وکیل اجرا کند وجود دارد. بنابراین وکیل در این حالت می‌تواند هر کسی اعم از زوجه یا شخص ثالث باشد،‌ به شرطی که شرایط وکالت را داشته باشد. در این نوع از وکالت در طلاق، اثبات هیچ شرطی در دادگاه لازم نیست و زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بدون اثبات تحقق شرط خاصی، اقدام به دریافت گواهی عدم امکان سازش کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.