×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

با توجه به ماده 808 قانون مدنی، اخذ به شفعه زمانی تحقق پیدا می‌کند که مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی بفروشد

نظریه-مشورتی وکیل 

با توجه به ماده 808 قانون مدنی، اخذ به شفعه زمانی تحقق پیدا می‌کند که مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی بفروشد.

حال اگر مال غیرمنقول مورد بحث دارای مالکان بیش از دو نفر بوده و پیروان یکی از فرق اهل تسنن باشند که در مذهب آنها تعداد مالکان بیش از دو نفر نیز حق اخذ به شفعه دارند آیا با توجه به قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه، شریک یا شرکا که قصد فروش ندارند، می‌توانند از این حق استفاده کنند یا خیر؟

قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در محاکم مصوب سال 1312، فقط در آن قسمت از حقوق مدنی که راجع به ارث، وصیت، نکاح و طلاق است، اجازه داده است که دادگاه‌ها بر طبق اصول مسلم و متداوله در مذهب آنان رسیدگی و اقدام به صدور حکم کنند. موضوع اخذ به شفعه و مقررات ماده 808 و بعد از قانون مدنی که مختص بیع است از شمول قانون مذکور خارج است و فتوای علمای مذاهب دیگر نمی‌تواند در دادگاه مستند صدور حکم باشد و در نتیجه ماده 808 و سایر مواد قانون مدنی راجع به اخذ شفعه حاکم خواهد بود.

با توجه به بند «د» ماده 8 لایحه استقلال کانون‎های وکلای دادگستری مصوب سال 1333 و الحاقی 1373 که مقرر داشته افراد واجد شرایط پس از بازنشستگی می‎توانند از کانون‎های وکلا تقاضای تقاضای صدور پروانه کنند، آیا شهرداری جزو نهادهای مقرر در قانون محسوب می‎شود یا در قالب سازمان است؟

با توجه به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب سال 1373 و تبصره ماده 5 قانون محاسبات عمومی مصوب سال 1366 و نیز مواد 3 و 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 که از اصطلاح «نهادهای عمومی غیردولتی» استفاده کرده و با عنایت به اطلاق کلمه «نهادها» مذکور در بند «د» اصلاحی 15 تیر سال 1373 ماده 8 قانون استقلال کانون وکلای دادگستری، به نظر می‌رسد نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‎ها که مطابق بند یک ماده‌واحده قانون صدرالذکر نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند نیز مشمول این عنوان هستند.

آیا در اختیار داشتن قوطی اسپری اشک‌آور به کیفیتی که محتوایی ندارد یا شوکر که به علت ایراد فنی اساسا از حیز انتفاع ساقط شده، واجد وصف کیفری است؟

با توجه به بندهای «ز»، «ط» و«ظ» ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب سال 1392، اشیای مذکور در استعلام (مواد محترقه، گازهای اشک‌آور و بیهوش‌کننده، بی‌حس‎کننده و شوک‌دهنده‌ها) دارای تعریف قانونی خاص هستند و چنانچه اشیای مکشوفه به دلایلی نظیر تغییرات فیزیکی یا شیمیایی یا فقدان شرایط مادی، فاقد اوصاف و آثار ذکرشده در تعاریف قانونی باشند، از مصادیق آنها شناخته نشده و حمل آنها جرم محسوب نمی‌شود و از شمول بندهای «ت» و «ث» ماده 12 قانون قاچاق اسلحه و مهمات و اقلام تحت کنترل مصوب سال 1390 خارج است. بدیهی است که با توجه به جنبه تخصصی شناسایی اقلام فوق‌الذکر، در صورت نیاز و تشخیص مقام قضایی ذی‌ربط وفق ماده 7 آیین‌نامه صدرالذکر، نظر کارشناسان ذی‌ربط استعلام می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.