×

قوانین موضوعه و رونق تولید داخلی

قوانین موضوعه و رونق تولید داخلی

سال 1399 نیز حسب ضرورت و اهمیت مسایل اقتصادی به عنوان «جهش تولید» نام گرفت و با وجود اینکه قوای سه‎گانه به اهمیت تولید و نقش آن در رفع معضلات اجتماعی، بیکاری، فقر، ازدواج و غیره واقف بوده و در این خصوص گام‎های موثری برداشته‎اند و قوانینی همچون قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است اما همچنان شاهد خرید و فروش کالاهای خارجی و واردات محصولات به کشور هستیم

قوانین-موضوعه-و-رونق-تولید-داخلی وکیل 

سال 1399 نیز حسب ضرورت و اهمیت مسایل اقتصادی به عنوان «جهش تولید» نام گرفت و با وجود اینکه قوای سه‎گانه به اهمیت تولید و نقش آن در رفع معضلات اجتماعی، بیکاری، فقر، ازدواج و غیره واقف بوده و در این خصوص گام‎های موثری برداشته‎اند و قوانینی همچون قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است اما همچنان شاهد خرید و فروش کالاهای خارجی و واردات محصولات به کشور هستیم.

چگونه می‎شود ساخت کالاها و محصولات کشور را افزایش داد تا جهش تولید محقق شود و در آینده در بازار داخلی و حتی بین‎المللی شاهد کالاهای ایرانی باشیم؟ در گام نخست بهتر است موانع تولید بررسی شود تا راه برای جهش تولید هموار شود.

در ماده 4 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب سال 1398 آمده است «وزارت صمت موظف است از محل اعتبارات داخلی و با استفاده از سامانه‎های موجود، سامانه متمرکزی را جهت درج فهرست توانمندی‎های محصولات داخلی  ساماندهی کند».

قانون مذکور صرفا جنبه تشویقی و اطلاع‎رسانی توانمندی داخلی دارد و هیچ الزامی برای ساخت کالاها در کشور وجود ندارد. زیرا افرادی در شرکت‎های خصوصی یا سازمان‎های دولتی ممکن است به دلایلی مانند ذی‎نفع بودن در واردات، انحصاری کردن برخی کالاها و استفاده از رانت و ارتباطات جهت منافع شخصی به جای منافع ملی، به بهانه ‎این که کالای ایرانی کیفیت لازم را ندارد و قیمت تمام‌شده بالاتر از محصول خارجی می‌شود و... با توجیه اینکه اکنون ضرورت دارد برای رفع نیاز کشور فلان کالا از خارج تهیه شود، سفارش خرید را به خارج از کشور بدهند.

در قراردادهای وارداتی که یک طرف آن فروشنده (خارجی) و طرف دیگر خریدار (ایرانی) است، هیچ سازمان و دستگاه نظارتی به عنوان حافظ منافع ملی جهت رونق تولید بر عقد قراردادهای خارجی نظارت جدی ندارد.

در قوانین موجود توانمندی‎های بالفعل سازندگان و پیمانکاران کشور دیده نشده است. با توجه به اینکه کشور دارای جوانان نخبه، مبتکر و انقلابی زیادی است اما تاکنون عزم جدی برای سازماندهی تولیدات داخلی صورت نگرفته  است. در حالی که با اعتماد به جوانان و توان داخلی قطعا شاهد رونق تولید خواهیم بود.

لذا بیشنهاد می‎شود با نگاهی دیگر از حداکثر توان تولیدکنندگان کشور استفاده کرد. به‎طوری که سامانه‎ای جهت حمایت و نظارت بر کالای ایرانی به نام «سامانه تولید ملی یا ساخت ایران» ایجاد شود و کلیه محصولات و کالاهایی که از خارج وارد می‎شوند، حتی محصولات مشترک (ایرانی و خارجی) همراه جزییات کامل اعم از قیمت، مقدار، نوع، جنس، مواد مصرفی و غیره در آن وارد شده و توسط مجلس شورای اسلامی نیز قانونی نگاشته شود تا هر شخص و سازمان دولتی و خصوصی که قصد خرید از خارج کشور را دارد، باید کالای مورد نیاز خود را در سامانه کالای ایرانی با جزییات کامل و با همان کیفیتی که مد نظرش است، بارگذاری کند و پیشنهاد ساخت آن کالا به همگان اطلاع‎رسانی شود تا مبتکران و سازندگان داخلی که توانایی ساخت کالای مذکور را با همان قیمت و کیفیت دارند، اعلام آمادگی کنند و جهت راستی‎آزمایی و صحت ادعای خویش توسط مسئولان مربوطه و سازمان نظارتی  فراخوان شده و پس از برگزاری جلسه و بررسی همه زوایا در صورت توافق، پروٍژه ساخت اجرایی شود و در صورتی که متقاضیان و داوطلبان ساخت کالا زیاد بودند، تولید کالا طی مناقصه‎ای به پیمانکار مبتکر داده شود.

 مجوز خرید کالای خارجی

زمانی نیز مجوز خرید کالا و محصول خارجی صادر شود که درخواست آن کالا یا دستگاه در سامانه مذکور ثبت شده باشد و هیچ یک از سازندگان داخلی داوطلب ساخت آن کالا نشده باشند.

به عنوان مثال، شرکت خوروسازی اعلام می‎کند برای کاهش آلودگی هوا نیاز است، فلان قطعه از کشور فرانسه خریداری شود تا بر روی خودروها نصب شود.

این درخواست در سامانه ثبت می‎شود تا هر فرد یا سازمانی که می‎تواند آن  قطعه را بسازد، اعلام کند و به طور مثال دانشگاه یا شرکتی اعلام می‎کند که توانایی ساخت دستگاه مورد نظر را دارد و پس از بررسی و برگزاری جلسه با کارشناسان فنی طرفین و با حضور نماینده حقوقی سازمان نظارتی، در صورت توافق قرارداد نوشته شود.

حال این پرسش مطرح می‎شود که چه سازمانی ادعای راستی‎آزمایی در ساخت را بررسی کند؟ و چه کسی قرارداد را تنظیم کند؟

از آنجایی که در قراردادهای دو طرفه معمولا طرف قوی‎تر قرارداد را به نفع خود تنظیم می‎کند یا گاهی به دلیل ذی‎نفع بودن بعضی اشخاص، منافع ملی نادیده گرفته می‎شود، بنابراین بهترین فرد برای بررسی کالای مورد نظر همان فرد و سازمانی است که قصد خرید کالای خارجی را دارد. اما با نظارت شخص سومی که بی‎طرف و عادل باشد و قرارداد توسط نماینده حقوقی دستگاه نظارتی، بین سازنده (پیمانکار) و سفارش‎دهنده (صاحبکار) به عنوان حافظ منافع ملی تنظیم شود و بعد از گرفتن پیش‎پرداخت از صاحب کار و گرفتن تضامین از پیمانکار فعالیت تولیدی آغاز و پس از تحویل کالا با همان کیفیت مورد توافق، مابقی مزد ساخت به سازنده (پیمانکار) تحویل داده شود.

 ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان

با توجه به اینکه بسیاری از افراد و جوانان مستعد کشورمان، توانایی ساخت بهترین دستگاه‎ها را دارند، اما به این دلیل که نمی‎دانند بعد از ساخت دستگاه، آیا خریداری وجود دارد یا خیر، از ایجاد ابتکار و ساخت دستگاه منصرف شده و انگیزه‎ای برای تولید ندارند، لذا با اجرای این طرح جوانان خلاق بعد از انعقاد قرارداد با افراد یا سازمان سفارش‎دهنده ایرانی و خارجی با امید به آینده که محصولشان خریدار دارد، با روحیه‎ای مضاعف شروع به کار و تلاش می‎کنند.

البته ممکن است با برآورد قیمت تمام‏شده از هزینه‎های ساخت، محصول ایرانی گران‎تر از خارجی شود اما بعضی دستگاه‎ها بعد از ساخت، به خدمات پس از فروش نیاز دارد که با بررسی خدمات پس از فروش مشخص می‎شود که ساخت کالای ایرانی با خدمات پس از فروش به طور کلی باصرفه‎تر است و در نتیجه تاجران و خریداران اقدام به سفارش از داخل کشور می‎کنند.

 جلوگیری از انحصار توسط کشور سازنده

در نهایت ممکن است اصلا داوطلبی برای ساخت پیشنهاد ندهد ولی کشور سومی اعلام کند که آن کالا را با قیمت کمتری از قیمت فروشنده می‎تواند به ما بفروشد که با این شیوه انحصار تولید از یک کشور خاص شکسته می‎شود و می‎توان کالا را به قیمت مناسبی تهیه کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.