×

نکاتی پیرامون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی

نکاتی پیرامون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی

بر اساس قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 1395 همه دارندگان وسایل نقلیه اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند، مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث رانندگی به اشخاص ثالث وارد می‎شود، به میزان حداقل دیه یک مرد مسلمان در ماه‎های حرام، بیمه کنند

نکاتی-پیرامون-بیمه-شخص-ثالث-در-حوادث-رانندگی وکیل 

بر اساس قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 1395 همه دارندگان وسایل نقلیه اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند، مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث رانندگی به اشخاص ثالث وارد می‎شود، به میزان حداقل دیه یک مرد مسلمان در ماه‎های حرام، بیمه کنند.

در قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه فعلی نسبت به قانون سال 1347 و حتی قانون آزمایشی سال 1387 تحولات و نوآوری‎های دیگری از جمله افزایش تعهدات بیمه‎گر و صندوق تأمین خسارت‎های بدنی پیش‎بینی شده و به‎طور کلی تسهیلات مضاعفی برای تسریع پرداخت خسارات شامل هزینه‎های معالجه و ازکارافتادگی بزه‎دیده تعیین شده است.

 تعهدات بیمه‎گر

تعیین حداقل تعهدات بدنی به اندازه دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام: از مهمترین تغییرات قانون جدید این است که مطابق ماده هشت، حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‎های حرام است.

نحوه پرداخت خسارت در حوادث منجر به فوت: بر اساس ماده ۳۶ در حوادث منجر به فوت، در صورت مطالبه اولیای دم یا قائم‎مقام متوفی یا درخواست مسبب حادثه بدون نیاز به رأی مراجع قضایی، پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی، کمیسیون جلوگیری از سوانح راه‎آهن یا پلیس‎راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی، بیمه‎گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق حسب مورد می‎توانند خسارت بدنی را به ورثه قانونی متوفی با رعایت ماده ۳۱ این قانون بپردازند. در غیر این صورت مطابق تبصره همین ماده تعهد بیمه‎گر پرداخت خسارات بدنی به قیمت یوم‎الاداء است و  نمی‎تواند بابت مابه‎التفاوت خسارت پرداختی و میزان تعهد وی (موضوع ماده ۱۳ این قانون) به صندوق رجوع کند. در صورت عدم مطالبه نیز، بیمه‎گر می‎تواند بدون نیاز به رأی مرجع قضایی خسارت بدنی را مطابق ماده ۳۲ این قانون به صندوق تودیع کند.

افزایش تعهدات بیمه‎گر: بر اساس ماده 15 «در موارد زیر بیمه‎گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‎دیده را پرداخت کند و پس از آن می‎تواند به قائم‎مقامی زیان‎دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‎شده به شخصی که موجب خسارت شده است، مراجعه کند: اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضایی؛ رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد؛ در صورتی که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد و نیز در صورتی که راننده مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.» ضمناً طبق تبصره همین ماده و نیز مطابق ماده 26 قانون «در مواردی که طبق این قانون بیمه‎گر حق رجوع به مسبب حادثه دارد، اسناد وی در حکم اسناد لازم‎الاجراء است.» البته طبق ماده 14 قانون در موارد تخلفات رانندگی حادثه‎ساز، بیمه‎گر مکلف است خسارت زیان‎دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کرده و پس از آن می‎تواند برای بازیافت به مسبب حادثه مراجعه کند.

برابری دیه صرف‎نظر از جنسیت و دین: مطابق ماده 10 «بیمه‎گر مکلف است در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‎دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه‎نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند.»

پرداخت بیش از یک دیه به یک زیان‎دیده: بر اساس ماده 9 «در صورتی‎که در یک حادثه، مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان‎دیدگان محکوم شود، بیمه‎گر مکلف به پرداخت کل خسارات بدنی است، اعم از اینکه مبلغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن باشد.» البته طبق ماده 12 تعهد ریالی بیمه‎گر در قبال زیان‎دیدگان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه، برابر حاصل ضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بدنی بیمه‎نامه است. در غیر این صورت بین آنان تسهیم شده و ما به‎التفاوت خسارت بدنی توسط صندوق پرداخت و متعاقباً از مسبب بازیافت می‎شود. به علاوه تعداد جنین و اطفال زیر دو سال به ظرفیت مجاز خودرو نیز اضافه می‎شود.

پرداخت 50 در‎صد خسارت‌های جرحی به‎صورت علی‌الحساب: در مواقع زیادی مشاهده می‌شد که زیان‎دیده پس از تصادف تا بهبودی کامل قادر به کار نیست و تا بهبودی کامل نیز برخی مواقع تا دو سال طول می‌کشید. در این مدت زیان‎دیده باید شخصاً هزینه می‌کرد تا رأی مرجع قضایی صادر شود و از این رو خانواده زیان‎دیده با مشکل مالی مواجه می‌شدند. هم‎اکنون بر اساس ماده 34 «در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی غیر از فوت، در صورت مطالبه زیان‎دیده، پس از دریافت گزارش کارشناس یا پلیس راه یا کمیسیون جلوگیری از سوانح راه‎آهن و پزشکی قانونی، بیمه‎گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق، حسب مورد مکلفند بلافاصله حداقل پنجاه درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‎دیده پرداخت کرده و باقیمانده آن‎ را پس از معین شدن میزان قطعی دیه با رعایت مواد ۳۱ و ۳۲ این قانون بپردازند.»

چگونگی پرداخت هزینه‎های معالجه: طبق ماده ۳۵ هزینه‎های معالجه اشخاص ثالث زیان‎دیده و راننده مسبب حادثه در صورتی که مشمول قانون دیگری نباشد، حسب مورد بر عهده بیمه‎گر مربوط یا صندوق است.

شیوه پرداخت خسارت‎های مالی: مطابق ماده ۳۹ «در حوادث رانندگی منجر به خسارت مالی، پرداخت خسارت به‎صورت نقدی و با توافق زیان‎دیده و شرکت بیمه مربوط صورت می‎گیرد. در صورت عدم توافق طرفین در خصوص میزان خسارت قابل پرداخت، شرکت بیمه موظف است در صورت تقاضای زیان‎دیده، وسیله نقلیه خسارت‎دیده را در تعمیرگاه مجاز یا تعمیرگاهی که مورد قبول زیان‎دیده باشد، تعمیر و هزینه‎های تعمیر را تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه‎نامه مذکور پرداخت کند.»

 گسترش دامنه و سطح پوشش

تعمیم بیمه‎شدگان تحت پوشش: بی‎تردید مسئولیت بیمه‎گذار و همچنین مالک (هرچند بیمه‎گذار نباشد مانند فروض اجاره خودرو به آژانس) تحت پوشش بیمه قرار دارد. یکی از مشکلات ناشی از قانون سال 1347 موضوع مسئولیت راننده‎ای بود که در مواردی، غیر از بیمه‎گذار یا مالک است که به صراحت اشاره بدان نداشت. این امر موجب شده بود بنا به اصل نسبیت در قرارداد‎ها مسئولیت راننده، مشمول بیمه قرار نگیرد. اما در حال حاضر بر اساس تبصره ۲ ماده یک، از آنجایی‎که وسیله نقلیه راننده به سبب ورود ضرر نیز دارای مسئولیتی است که موضوع عقد بیمه است، لذا در هر حال خسارت واردشده، از محل بیمه‎نامه وسیله نقلیه مسبب حادثه پرداخت می‎شود. مؤید این مطلب تحمیل مسئولیت بر دارنده است که در تبصره 2 ماده یک چنین تعریف شده است «دارنده از نظر این قانون اعم از مالک یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه‎نامه موضوع این ماده را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط می‎شود.»

شمولیت بیشتر حیطه اشخاص ثالث: یکی از مشکلات شرکت‌های بیمه این بود که تعیین کنند بر اساس ماده ۲ قانون سال 1347 چه کسی شخص ثالث است و چه کسی نیست. تمامی این استثنائات در قانون جدید حذف شد و براساس بند ت ماده یک قانون جاری هر شخصی که به سبب حوادث موضوع این قانون دچار خسارات بدنی یا مالی شود، شخص ثالث محسوب می‌شود، جز راننده مسبب حادثه.

حداقل شدن استثنائات قانون: در ماده ۴ قانون سال 1347، قانونگذار 6 مورد استثناء برای پرداخت خسارت قائل شده بود که دو استثناء آن یعنی خسارات ناشی از فورس‏ماژور از قبیل جنگ، سیل، زلزله و خسارات وارد به متصرفان غیرقانونی وسایل نقلیه یا به رانندگان فاقد گواهینامه رانندگی در قانون جدید حذف شد. در حالی که طبق ماده ۱۷ قانون جاری چهار مورد زیر از شمول بیمه موضوع این قانون خارج شده که شامل خسارت وارده به وسیله نقلیه مسبب حادثه و محمولات آن؛ خسارت مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو؛ جریمه یا جزای نقدی و اثبات قصد زیان‎دیده در ایراد صدمه به خود مانند خودکشی، اسقاط جنین و نظایر آن و نیز اثبات هر نوع خدعه و تبانی نزد مراجع قضایی است.

 سایر امتیازات

به گزارش بخش فرهنگی قوه‎قضاییه، پذیرش بیمه‌نامه به عنوان وثیقه از سوی مراجع قضایی: با تصویب ماده 49 به محض تایید اصالت و اعتبار بیمه‌نامه، مقصر با قرار وثیقه که وثیقه آن بیمه‌نامه شخص ثالث خواهد بود، آزاد خواهد شد.

مکلف بودن بیمه‌گر به پرداخت سریع خسارت: به صراحت ماده 31 «بیمه‌گر موظف است حداکثر پانزده روز پس از دریافت مدارک لازم (از جمله و عنداللزوم حکم قطعی دادگاه)، خسارت متعلقه را پرداخت کند.» در غیر این صورت، مطابق حکم کلی ماده 13 بر اساس مبلغ یوم‎الاداء پرداخت می‎شود.

حق رجوع مستقیم زیان‎دیده به بیمه‌گر: در ماده 30 قانون آمده است «اشخاص ثالث زیان‎دیده حق دارند با ارائه مدارک لازم برای دریافت خسارت به‎طور مستقیم حسب مورد به شرکت بیمه مربوط یا صندوق تأمین خسارت‎های بدنی مراجعه کنند. همچنین مسبب حادثه می‎تواند با ارائه مدارک لازم جهت تشکیل پرونده پرداخت خسارت به زیان‎دیده حسب مورد به بیمه‎گر یا صندوق مراجعه کند.»

شیوه سابق بدین صورت بود که زیان‎دیده از دست مقصر حادثه شکایت و مقصر حادثه نیز جهت دریافت خسارت زیان‎دیده به شرکت بیمه مراجعه می‌کرد و برخی از شرکت‌های بیمه در اکثر مواقع از پاسخ دادن به زیان‎دیدگان امتناع می‌کردند. این موضوع باعث طولانی شدن روند تکمیل مدارک پرونده و نهایتاً دریافت خسارت می‌شد.
اعمال جریمه به تخلفات حادثه‌ساز: به منظور ایجاد بازدارندگی در تخلفات حادثه‎ساز در بخشی از ماده 14 آمده است: در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، ‏علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد، بیمه‎گر مکلف است خسارت زیان‎دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن حسب مورد از دو و نیم تا 10 درصد، برای بازیافت به مسبب حادثه مراجعه کند. این امر شاید باعث عامل بازدارندگی در بعضی از متخلفین رانندگی باشد.  حضور نماینده بیمه‌گر در جلسات محاکم قضایی‎: بر اساس ماده 50 «کلیه مراجع قانونی رسیدگی به دعاوی مرتبط با حوادث رانندگی از قبیل دادسرا و دادگاه‎های رسیدگی‎کننده به دعاوی ناشی از حوادث موضوع این قانون مکلفند صندوق یا شرکت بیمه مربوط را در مواردی که صندوق یا شرکت بیمه، طرف دعوی نباشند از طرح دعوی علیه مسبب حادثه مطلع کرده، زمان تشکیل جلسات دادگاه را رسماً به آنان اطلاع دهند. همچنین دادگاه مکلف است پس از صدور رأی، نسخه‎ای از رأی صادرشده را به آنها ابلاغ کند. در این موارد، بیمه‎گر یا صندوق می‎توانند با رعایت مقررات قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به خسارات بدنی و مالی در دعوی وارد شده یا پس از صدور رأی قطعی مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی اعتراض ثالث کنند.»

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.