×

بیمه تامین اجتماعی برای زنان خانه دار

بیمه تامین اجتماعی برای زنان خانه دار

باتوجه به جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی، قانونگذار برای آنان پیش بینی‌هایی کرده است که بتوانند از مزایا بیمه و حقوق مستقل برخوردار شوند

بیمه-تامین-اجتماعی-برای-زنان-خانه-دار وکیل 

باتوجه به جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی، قانونگذار برای آنان پیش بینی‌هایی کرده است که بتوانند از مزایا بیمه و حقوق مستقل برخوردار شوند.

زنان خانه‌دار در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند به نزدیکترین شعبه بیمه تامین اجتماعی محل سکونت خویش مراجعه و با ارائه درخواست به صورت خوداظهاری به عنوان «زنان خانه دار» و با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

شرایط سنی:

۱ـ زنان خانه داری که کمتر از ۵۰ سال تمام سن دارند:

می توانند نسبت به ارائه تقاضا و انعقاد قرارداد بیمه اقدام نمایند.

چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از ۵۰ سال باشد:

پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی خواهد بود.

به طور مثال: اگر فردی در زمان تقاضا دارای ۵۲ سال و ۳ ماه سن باشد، با دارابودن ۲ سال و سه ماه سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان، می‌تواند در ردیف بیمه شدگان زنان خانه دار قرار گیرد.

۲ـ زنان خانه داری که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند بدون لحاظ شرط سنی می‌توانند نسبت به ارائه تقاضا و انعقاد قرارداد بیمه اقدام کنند.‏

مدارک مورد نیاز:

ـ اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل

ـ سه قطعه عکس ۴*۳ برای متقاضی

نرخ حق بیمه و حمایتهای بیمه‌ای:

متقاضی می‌تواند با انتخاب یکی از نرخ‌های زیر از حمایت‌های بیمه‌ای مربوطه بهره مند شود:

* نرخ ۱۴% (۱۲% سهم بیمه شده + ۲% سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی

‏* نرخ ۱۶% (۱۴% سهم بیمه شده + ۲% سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی

‏* نرخ ۲۰% (۱۸% سهم بیمه شده + ۲ % سهم دولت) شامل بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه:

چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه قبلی متقاضی کمتر از ۵ سال تمام باشد، می‌تواند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثردستمزد مصوب زمان عقد قرارداد انتخاب نماید.

در صورتی که متقاضی دارای ۵ سال و بیشتر سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، می‌تواند درآمد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت تقاضا انتخاب نماید.

خدمات درمانی:

بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان برای خود و افراد تحت تکفل با دریافت دفترچه درمانی از همه امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند.‏

نکته: میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان که فرانشیز نامیده می‌شود، برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد و برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد می‌باشد.

نحوه پرداخت حق بیمه:

بیمه مشمولان واجد شرایط از تاریخ ثبت تقاضا در هریک از شعب سازمان شروع می‌شود.

درصورتی که پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شده متوقف شود و بین تاریخ قطع پرداخت حق بیمه و پرداخت مجدد بیش از سه ماه فاصله ایجاد نشده باشد بیمه شده می‌تواند حق بیمه معوقه را به سازمان پرداخت نماید در غیر این صورت ارتباط بیمه شده با سازمان قطع و ادامه بیمه وی موکول به تسلیم درخواست مجدد و موافقت سازمان خواهد بود.

در صورتی که مشمولان پس از شروع بیمه به نحوی از انحاء از شمول مقررات مربوطه خارج و یا طبق قانون تأمین اجتماعی یا سایر قوانین باید حق بیمه را خود بر اساس مقررات دیگری پرداخت نمایند موظفند مراتب را کتباً به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کنند.‏

منبع : اطلاعات

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.