×

عرف و مقررات متحدالشکل راجع به اعتبارات اسنادی

عرف و مقررات متحدالشکل راجع به اعتبارات اسنادی

عرف و مقررات متحدالشکل راجع به اعتبارات اسنادی

عرف-و-مقررات-متحدالشکل-راجع-به-اعتبارات-اسنادی وکیل 

مقدمه :

در بازرگانی بین المللی فروشنده و خریدار در مبادله تجاری با انواع ریسک ها مواجه هستند . مهم ترین ریسک فروشنده آن است که کالا را بدهد و پول را دریافت نکند و مهم ترین ریسک خریدار آن است که پول را بدهد و کالا را دریافت نکند و ریسک بعدی این است که فروشنده به موقع پول را و خریدار به موقع کالا را دریافت نکند و در زمان قدیم این معاملات به صورت پایاپای یعنی معاوضه کالا صورت می گرفت و بعدا" جای خود را به خریدو فروش نقدی و امروزه با گسترش و پیشرفت سیستم بانکداری و واسطه شدن بانکها بین طرفین قراردادی و دادن تضمینات به طرفین موجب رونق و شکوفایی در اینگونه معاملات گردیده به عنوان مثال فروشنده ای که تحت اعتبار اسنادی کالا را می فروشد با رعایت اصول و مقررات مربوطه ثمن معامله را از بانک گشاینده اعتباری می خواهد نه از وارد کننده ، ما در این مقال سعی خواهیم نمود به بحث و بررسی عرف و رویه متحدالشکل اعتبارات اسنادی که توسط اتاق بازرگانی بین المللی ICC مدون منتشر گردیده بپردازیم و ضمنا" از بحث در خصوص انواع  اعتبارات اسنادی و تقلب در اعتبارات اسنادی که موضوع تحقیق دوستان ارجمند بوده خودداری میگردد.

مبحث اول : تاریخچه و امتیازات اعتبارات اسنادی

الف) تاریخچه

اتاق بازرگانی بین المللی با توجه به گسترش دادو ستد بین المللی بر آن شد مقررات جامع و کامل در مورد اعتبارات اسنادی وضع و برقرار نماید و به این منظور برای اولین بار در سال 1993 در هفتمین کنگره اتاق بازرگتنی بین المللی مقرراتی تحت عنوان مقررات عرفی راجع به اعتبارات اسنادی را تدوین و به نام UCP100 منتشر نمود که این مقررات طی چند مرحله (چهار مرحله) دستخوش تغییرات و اصطلاحات گردیده و برای آخرین بار در سال 1993 میلادی مورد تجدید نظر مجدد قرار گرفته و این نسخه از اوایل سال 1994 میلادی نافذ و تا حال حاضر جاری می باشد و چون در نشریه شماره 500 ICC  منتشر شده است به      UCP500 معروف می باشد .

ب) امتیازات اعتبارات اسنادی

در عمل مشاهده میشود که اعتبارات اسنادی هم برای صادر کننده و هم برای وارد کننده امتیازاتی دارند که انان را به استفاده از این روش سوق میدهد . اولین و مهم ترین ویژگی اعتبارات اسنادی از دید فروشنده (صادرکننده) این است که در صورتی برای دریافت ارز حاصل از صادرات به نفع صادر کننده اعتبار اسنادی باز شود صادر کننده ارز حاصل از صادراتش را از بانک گشانیده می خواهد نه از وارد کننده در نتیجه ریسک صادر کننده به بانک گشانیده اعتبار منتقل میشود و بانک گشانیده اعتبار در لحظه ایجاد اعتبار تضمینات لازم را از وارد کننده میگیرد دومین امتیازات و ویژگی اعتبار اسنادی تنوع بسیار بالای آن می باشد.سومین ویژگی و امتیاز آن این است مقررات متحدالشکلی برای آن تحت عنوان UCP500 و مقررات بین المللی تضمین ها و مقررات متحدالشکل اعتبارات برای ارائه اسناد الکترونیکی از سوی اتاق بازرگانی بین المللی تدوین شده است .
و از دیگر ویژگی اعتبار اسنادی این است که پس از گشایش اعتبار یک معامله مستقل تلقی میشود یعنی از دیگر قرارداد ها به ویژه قرارداد فروش بین المللی کالا و قراردارد بین متقاضی و بانک گشانیده اعتبار اسنادی ، مستقل است.

ج) تعریف اعتبارات اسنادی

در ماده 2 مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی مندرج در نشریه شماره 500 اتاق تجارت بین المللی (ICC)  تجدید نظر شده 1994 میلادی اعتبارات اسنادی به ترتیب زیر تعریف شده است.
ماده ( 2) از نظر این مقررات اضطلاحات ( اعتبارات اسنادی) و اعتیارات ضمانتی ( که از این پس فقط اعتبار خوانده می شوند )به معنی هر گونه ترتیباتی ، تحت هر نام یا توضیحی است به آن وسیله یک بانک (بانک بازکننده) اعتبار به درخواست و طبق دستورات یک مشتری (متقاضی) یا از طرف خود موظف میشود تا در برابر اسناد مقرر شده مشروط به رعایت  شرایط اعتبار:

1- پرداختی را به شخص ثالث (ذی نفع اعتبار ) یا به حواله کرد او انجام دهد یا بروات صادره توسط ذی نفع را قبول و پرداخت کند.
2- به بانک دیگری اجازه دهد که آن پرداخت را انجام دهد و یا این بروات را قبول و پرداخت کند.
3- به بانک دیگری اجازه معامله بدهد ( از نظر این مقررات شعبات یک بانک در کشور دیگر بانک دیگری محسوب شود).

با توجه به تعریف فوق میتوان گفت اعتبارات اسنادی عبارت است از تعهد مشروط بانک گشانیده اعتبار به ایفاد تعهد در مقابل صادر کننده (ذی نفع اعتبار ) یعنی چنانچه در موعد مقرر (سررسید) صادر کننده ( ذی نفع اعتبار اسنادی ) شرایط مقرر در متن اعتبار اسنادی را رعایت نماید . بانک گشانیده اعتبار ملزم به ایفاد تعهد در مقابل وی می باشد.

البته در موقع تدوین این مقدمه برخی از کشورها از جمله ایران با درج اعتبارات ضمانتی مخالفت کردند زیرا این اعتبارات مانند ضمانتنامه حسن انجام کار بوده که در بعضی از کشورها به علت محدودیت قانونی فروشندگان کالا نمی توانند از بانک کارگزار خود درخواست کنند که ضمانتنامه حسن انجام کار به نفع خریدار کالا در کشور دیگر صادر کننده در مقابل از بانک کارگزار خود می خواهند که اعتبار ضمانتی به نفع خریداران کالا صادر کنند این گونه اعتبارات غالبا" در مقابل یک برگ رسید و یا سندی که نشان دهد متقاضی اعتبار ضمانتی تعهد خود را انجام نداده است قابل پرداخت است و این امر ایجاد مشکلات عدیده کرده است احتمال دارد در بازنگری مجدد این مقررات اعتبارات ضمانتی حذف گردد.

مبحث دوم : مدارک مورد نیاز جهت گشایش اعتبار اسنادی

شعبه ارزی بانک فرم گشایش اعتبار اسنادی و اوراق ذیل
1- قرارداد معامله به منظور گشایش اعتبار اسنادی وارداتی
2- تعهد نامه ورود ، ترخیص ، ارائه برگ ترخیص کالا خریداری شده از خارج
3- تعهد نامه نوسانات نرخ ارز
4- تعهد نامه حذف بازرسی چنانچه کالا مشمول استاندارد اجباری نباشد و وارد کننده بازرسی نخواهد.

برای تکمیل در اختیار متقاضی قرار میدهد و متقاضی باید در تکمیل نمودن فرم فعالیت نهایت دقت را به عمل آورد زیرا بانک گشاینده اعتبار برای تهیه متن اعتبارات اسنادی با توجه به فرم مذبور ، پورفورمااینوس ( قرارداد خریدو فروش ) وبیع نامه باربری اقدام می نماید و متقاضی باید علاوه بر تکمیل فرمهای فوق فرم ثبت سفارشی مهور و شماره شده توسط وزرات بازرگانی و بیمه نامه باربری صادره از سوی یکی از شرکتهای معتبر بیمه و قرارداد خرید و فروش ممهور شده را به بانک گشانیده اعتبار تحویل دهد و طی نامه ای نحوه تامین و پرداخت ارز ریالی مبلغ اعتبار اسنادی متقاضی را مشخص نماید بانک در صورت احراز صحت مدارک و اطمینان از اعتبار متقاضی مبادرت به گشایش اعتبار می کند.

مبحث سوم : مراحل یک معامله اعتبار اسنادی 

در مواردی که قرار است پرداخت بر مبنای اعتبار اسنادی انجام بگیرد مراحل آن را به شرح ذیل میتوان مشخص گردد.
صادر کننده و خریدار خارجی در قرارداد فروش موافقت می کنند که پرداخت باید بر مبنای اعتبار اسنادی باشد. در این صورت به صادر کننده (ذی نفع اعتبار اسنادی) و به وارد کننده (متقاضی اعتبار اسنادی) گفته میشود .سپس متقاضی اعتبار اسنادی (وارد کننده) از بانک محل خود ( بانک گشانیده اعتبار ) در خواست گشایش اعتبار می نماید و بانک گشاینده به نفع ذینفع (صادر کننده) مبادرت به گشایش اعتبار می کند و همانطوری که گفته شد ذینفع شخصی است که اعتبار به نفع وی گشایش  یافته است و در صورت رعایت شرایط مصرحه میتواند برداشت کند.

پس بانک گشانیده اعتبار باید با بانک محل صادر کننده (که بانک ابلاغ کننده خوانده میشود) هماهنگی میکند تا برات صادر کننده را با تحویل گرفتن اسناد حمل از فروشنده (صادر کننده) منتقل یا قبول یا پرداخت کند البته اگر از بانک مذکور برای ابلاغ اسناد استفاده شود بانک ابلاغ کننده خوانده میشود حال اگر از بانک مذکور خواسته شود علاوه بر ابلاغ اسناد نسبت به معامله اسناد نیز اقدام کند بانک معامله کننده نامیده میشود.

اگر اعتبار اسنادی قابل انتقال باشد بانک انتقال دهنده نیز خوانده میشود اسم بانک مذکور حسب خدماتی که ارائه میدهد نام بانک انتخاب میشود ممکن است بانک گشانیده از بانک کارگزار در خواست نماید که تایید خود را به اعتبار اسنادی اضافه و سپس نسبت به ابلاغ ان اقدام نماید که در این صورت بانک تایید کننده خوانده میشود.
سرانجام بانک ابلاغ کننده به اطلاع صادر کننده می رساند که آمادگی دارد تا برات او را با تحویل گرفتن اسناد حمل ، منتقل یا قبول یا پرداخت کند. پس همانطوریکه گفته شد چنانچه قبل از انقضاء مدت اعتبار اسناد صحیحی ارائه شود این اسناد برای بانک گشاینده اعتبار اگر اعتبار غیر قابل برگشت باشد و همچنین برای بانک تایید کننده اگر اعتبار تایید شده باشد تعهدی الزام آورد در مقابل ذی نفع نسبت به پرداخت قیمت کالا ایجاد میگردد و این تعهدات ماهیت قرار دادی دارند و بانکی که چنین تعهداتی را پذیرفته است از پذیرش دستورات خریدار جهت جلو گیری از پرداخت به فروشنده ای که شرایط اعتبار را رعایت کرده است امتناع خواهد کرد و لغو کردن اعتبار را نخواهد پذیرفت .

فصل دوم : اصول بنیادین اعتبارات اسنادی

مبحث اول : استقلال اعتبارات اسنادی 

بر مبنای این اصل ، اعتبار اسنادی از قرارداد مبنایی فروش یا دیگر معاملات ، منفک ومستقل است . بانکی که اعتبار اسنادی را به جریان می اندازد فقط با یک مساله سروکار دارد. آیا اسنادی که بوسیله فروشنده تسلیم می شوند با اسنادی که در دستورات خریدار مشخص می شوند مطابقت دارند یا نه . بنابراین ، معامله اعتبار اسنادی نوعی معامله اسناد است تنها موردی که بانکها استثنائا" باید از پرداخت بر مبنای اعتبار امتناع کند وقتی است که طرف بانک را اقناع کند که اسناد علی الرغم ظاهر صحیح ، در واقع تقلبی هستند و ذی نفع (فروشنده) نیز در تقلب سهیم بوده است این مورد استثنا" تقلب خوانده میشود . که در تحقیق آقای سیدی مورد بررسی قرار گرفته است وما از بیان مجدد خودداری می کنیم. و در مواد 3و4  UCP500      آمده است :
ماده 3 : اعتبارات اسنادی ، بنابر ماهیتشان ، معاملاتی جدا از قراردادهای فروش با سایر قراردادهایی هستند که این اعتبارات را میتوان بر آنها مبتنی ساخت و بانکها به هیچ وجه ارتباطی با چنان قراردادهایی ندارند یا ملزم به چنان قراردادهایی نیستند حتی اگر در اعتبار هر گونه اشاره ای به چنان قراردادهایی شده باشد .

ماده 4 : در عملیات اعتباریکه طرفهای ذیربط ، اسناد را معامله می کنند نه کالاها ، خدمات و یا سایر اعمالی را که اسناد مربوطه به آنها هستند . در اینجا ممکن است مسائلی بین دو طرف ایجاد شود: مثلا" با توجه به اینکه بانک گشانیده اعتبار بنا به تقاضای خریدار در مقابل اسناد معین و تا زمان معین تعهد مشروط به فروشنده داده است چنانچه فروشنده کالا و یا خدمات با وجود دو و یا سه بار تمدید اعتبار از طرف بانک گشانیده اعتبار کالا را حمل نکند و یا خدمات را انجام ندهد ، آیا بانک گشانیده اعتبار یا بانک تعیین شده در اعتبار مسئولین در قبال متقاضی اعتبار دارد یا خیر؟؟ . آیا اگر فروشنده کالا را حمل نکند ولی اسناد حمل جعلی بظاهر مطابق شرایط ومقررات اعتبار به کار گزار ارائه کند و بانک نیز با وجود دقت های لازم اسناد را مطابق شرایط اعتبار تشخیص دهد و وجه اسناد را به فروشنده بپردازد و همچنین بانک گشانیده نیز اسناد را مطابق شرایط اعتبار تشخیص دهد سپس اسناد را در اختیار خریدار بگذارد ، یعنی اسناد را واریز کند و خریدار پس از مدتی متوجه شود که اسناد جعلی است ، آیا بانک معامله کننده و یا گشانیده اعتبار و در مقابل متقاضی مسئولند یا خیر؟؟؟؟؟ . از آنجا که این گونه مسائل و نظایر آنها ممکن است به دلایل گوناگونی بین خریدار و فروشنده به وجود آید و بانکها را به محاکم قانونی بکشد . برای اجتناب از بروز هر گونه مسائلی برای بانکها گشانیده و ابلاغ کننده و تایید کننده طبق این ماده صریحا" قید شده است که حتی اگر بانکها در متن اعتبار هر گونه اشاره ای به چنین قراردادهایی میان فروشنده و خریدار بنماید باز هم هیچ گونه تعهدی در صورت عدم اجرای آن نخواهد داشت.
ماده 4 : مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی اشاره میکند که کلیه طرفهای ذیربط اسناد را معامله می نمایند نه کالا یا خدمات و یا سایر عملکردهایی که اسناد مرتیط به آنهاست.

از این جهت باید در هنگام گشایش اعتبار خریدار را راهنمایی کرد که لازم است آنچه مورد نیاز است و اسناد مربوط به آنها را دقیقا" در متن اعتبار قید کنند ، چون بانکها فقط اسناد را با متن اعتبار مطابقت می دهند برای مثال : چنانچه بازرسی می باید قبل از حمل انجام شود و نشان دهنده آن باشد که کیفیت و کمیت صادر شده از طرف شخص یا موسسه ثالث در متن اعتبار قید شود و چنانچه کالا باید با کشتی طبقه بندی شده حمل شود . در متن در خواست گشایش اعتبار موضوع مطابق گواهی حمل با کشتی طبقه بندی شده که توسط موسسه کشتیرانی حمل کننده کالا صادر شده باشد درج گردد.

مبحث دوم : نظریه رعایت دقیق مفاد اسناد

این اصل حقوقی که بانک دریافت کننده اسناد از فروشنده محق است اسنادی را که دقیقا" با شرایط و مفاد اعتبار مطابقت ندارد رد کند بدرستی نظریه رعایت دقیق مفاد اسناد خوانده شده است دلیلی که مبنای این قاعده است و همواره صادر کنندگان آن را درک نمی کنند این است که بانک ابلاغ کننده نماینده خاص بانک گشانیده اعتبار است و این بانک نیز نماینده خاص خریدار . حال اگر چنین نماینده ای که دارای اختیارات محدودی است ، خارج از حدود اختیاراتش عمل کند اصیل حق دارد آن عمل نماینده را به خودش منتسب نداند و چنین نماینده ای هم نمی تواند وجهی از اصیل دریافت نماید و باید خطراحتمالی تجاری این معامله را خودش به عهده بگیرد و در بعضی وقتها که بازار در حال سقوط است خریدار وسوسه میشود تا اسنادی را که بانک پذیرفته است بر مبنای اینکه دقیقا" با مفاد اعتبار اسنادی مطابقت ندارد رد کند. همچنین بانکها با مسائل مالی سرو کار دارند نه با کالاها و معمولا" دارای اطلاعات تخصصی درباره رسوم و رویه های یک تجارت خاص نیستند اگر اسنادی که ارئه میشود دقیقا" با شرایط اعتبار اسنادی مطابقت نداشته باشد بانک از قبول آنها امتناع می کند در اینجا فوشنده باید با خریدار خارجی اش تماس بگیرد  و از او بخواهد تا به بانک دستور دهد اسناد را آنگونه که به بانک ارائه شده اند قبول کند.
خودداری از بانک از فاصله گرفتن از خواست دستور دهنده ، حتی در موضوعی کوچک و به ظاهر بی اهمیت که در دستورات یا در عرف و روش یکنواخت اعتبارات اسنادی  قابل اعمال باشد ضمانت اجرایی برای آن تعین نشده است .

فصل سوم : اسناد

اسناد(Documents) که د ر اکثر مواقع طرف های درگیر در اعتبارات اسنادی به جای آن از اصطلاح اسناد حمل (Shipping Documents) یا به اختصار Shpdocs نیز استفاده می نمایند. در اعتبارات اسنادی اصطلاحات مترادفی هستند و منظور از آنها تمامی اسناد ذکر شده در اعتبار اسنادی به جز بروات می باشد یعنی اسناد یا اسناد حمل شامل همه اسناد ذکر شده در اعتبارات اسنادی از جمله بار نامه یا راه نامه میشود و در اعتبارات اسنادی اسناد حمل برای کلیه طرفهای درگیر به ویژه بانک و ذی نفع از درجه اهمییت بسیار بالایی برخوردار می باشند از این رو تهیه کنندگان اسناد در تهیه اسناد خواسته شده و بانکها در رسیدگی به اسناد باید دقت زیادی مبذول دارند. از این رو بخش زیادی از مقررات اعتبارات اسنادی این موضوع پرداخته است و از آنجائیکه مطابق ماده 4 مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی ،کلیه طرفهای درگیر در اعتبارات اسنادی ، اسناد را معامله می کنند نه کالا یا خدمات لذا متقاضی اعتبار اسنادی باید به طور دقیق و روشن در تقاضای گشایش اعتبار مشخص نماید چه اسنادی و در چه تعدادی می خواهد و اسناد مزبور توسط چه شخصی یا سازمانی صادر یا تایید شود. 

البته تهیه این اسناد زمانی برای ذی نفع الزام آور میشود که بانک گشانیده اعتبار اسنادی ،آنها را در متن اعتبار اسنادی درج نماید معمولا" قبلا" بین متقاضی و ذینفع در این خصوص توافق شده است. و مطابق ماده UCp500  21  اسناد عبارتند از اسناد حمل – اسناد بیمه و سیاهه تجاری لذا اگر در اعتبار اسنادی به غیر از اسناد مذکور به اسناد دیگری نیاز باشد بانک گشانیده اعتبار اسنادی باید در متن اعتبار اسنادی به صراحت اعلام دارد که این اسناد توسط چه شخصی یا ارگانی صادر یا تایید خواهند شد . در غیر اینصورت بانکها مطابق ماده  UCp500  21 اسناد یاد شده را به همان صورت ارائه خواهد پذیرفت مگر با محتویات سایر اسناد متعارض باشد.

انواع اسناد :

الف : اسناد حمل 

اسناد حمل شامل انواع بارنامه ها و راه نامه های دریایی – زمین و هوایی یا ترکیبی (مرکب) می شودکه در مواد 23 و24و25و26و27و28و30و32و33 مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی به آن پرداخته شده است و دارای یکسری مندرجات و ویژگیهای می باشند از قبیل تاریخ صدور – مبدا حمل – مقصد حمل ... که در مواد مذکور بیان گردیده است و به طور کلی اسناد حمل به دو دسته تقسیم می شوند :

1- اسناد حمل قابل معامله 

اسناد حمل قابل معامله اسنادی هستند که مالکیت کالای موضوع آن قابل انتقال به شخص ثالث با ظهر نویس آن باشد . که با توجه به مقررات UCp500 بارنامه دارای 3 خصوصیات عمده می باشد که آن را از سایر اسناد حمل جدا می کند اول مثبت قرارداد حمل دوم رسید تحویل کالا به متصدی حمل کالا سوم سند مالکیت کالا ، ذینفع اعتبار با ارائه بارنامه و سایر اسناد به بانک معامله کننده اسناد ، وجه اعتبار را دریافت می کند در حالیکه هنوز خریدار کالا را دریافت نکرده است .

2- اسناد حمل غیر قابل معامله 

شامل اسناد حمل مرکب و راه نامه دریایی و راه نامه هوایی و راه نامه کامیون و غیره می باشند که غیر قابل معامله بوده و سند مالکیت کالا محسوب نمی شوند ، مگر اینکه در اعتبارات اسنادی به نحو دیگری توافق شده باشد.

ب: سیاهه تجاری

که در ماده  UCp500  37 به آن پرداخته شده است و طبق ماده مذکور سیاهه تجاری باید توسط ذینفع و به عنوان متقاضی صادر شود و نیازی به امضاء ندارد و شرح کالا در سیاهه باید مطابق شرح کالا در اعتبارات اسنادی باشد . چنانچه ارزش کالا در سیاهه بیش از ارزش کالا در اعتبار اسنادی باشد قبول یا عدم پذیرش سیاهه در اختیار بانک می باشد اما بانک حداکثر به میزان مبلغ مندرج در اعتبار اسنادی متعهد به پرداخت است . سیاهه نشان دهنده آن است که ذینفع (فروشنده) به قرارداد فروش عمل کرده است ، و این سند شامل ریز فهرست کالا به تفکیک نوع و تعداد بسته بندی قیمت تک تک کالاهای ارسالی توصیف جزبه جز و دقیق هر یک از کالاها و انواع آن و مجموع قیمت کالا می باشد و سیاهه تجاری نیاز به تاریخ ندارد و مطابق بخشنامه شماره 1087/60 مورخ 17/5/1383 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سیاهه تجاری باید به تایید اتاق بازرگانی کشور ذینفع ،مبداحمل یا محل ساخت برسد.

ج: سند بیمه 

در موارد 34و35و36 مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی UCp500به لحاظ خطراتی که کالا را از مبدا تا مقصد مورد تهدید قرار میدهد بیان گردیده است و اصول بیمه و انواع بیمه نامه و خطرات مورد بیمه در درس کلیات بیمه های بازرگانی بطور مبسوط بحث گردیده  و از ذکر آن خودداری میگردد با توجه به مقررات UCp500میتوان گفت سند بیمه مثل سایر اسناد باید امضاء شود و صورت خلاصه سند باید دلالت بر اصالت آن نماید و چنانچه بیمه نامه در چند نسخه صادر شده باشد تمامی آن باید به بانک تسلیم گردد و سند بیمه و مبلغ قابل پرداخت تحت آن باید به همان ارزی باشد که در اعتبار نامه مقرر شده است والا از مصادیق عدم تطابق اسناد است و تاریخ صدور در بیمه نامه نباید پس از تاریخ صدور بارنامه یا تاریخ ارسال کالا باشد مگر اینکه در اعتبار اسنادی ترتیب دیگری مقرر شده باشد یا اینکه سند بیمه حاکی از آن باشد که پوشش بیمه ای حداقل از تاریخ بارگیری یا ارسال یا تحویل گرفتن کالا بر ای حمل وجود داشته و معتبر بوده است.

چنانچه در اعتبار ترتیب دیگری مقرر نشده باشد حداقل پوشش بیمه ای باید معادل قیمتCIF یا  CIP کالا به علاوه 10% باشد. اگر قیمتCIF یا CIP از صورت ظاهر اسناد برنیاید بانکها دو عامل را در نظر میگیرند یکی قیمت ناخالص سیاهه تجاری و دیگری حداکثر مبلغ درخواست شده برای پرداخت در اعتبار اسنادی هر کدام از این دو که بیشتر باشد بعلاوه 10% میزان پوشش بیمه ای قابل پذیرش خواهد  بود.

د: سایر اسناد

منظور اسنادی است که مقررات اعتبارات اسنادی از آنها بحثی ننموده است و چنانچه متقاضی اعتبارات اسنادی آنها را تحت فرمت ومحتویات معین از بانک گشانیده اعتبار اسنادی در خواست نماید تا در متن اعتبرات اسنادی قید نماید تهیه آن برای ذینفع اعتبار اسنادی الزامی میشود و در غیر اینصورت بانکها طبق مقررات اعتبارات اسنادی وظیفه و تعهدی برای رسیدگی و کنترل و انطباق این اسناد ارائه شده توسط ذینفع نخواهد داشت و این اسناد عبارتند از قبیل گواهی مبدا- گواهی بازرسی – گواهی سال – گواهی استحکام – گواهی بهداشت – گواهی عدل بندی و غیره.... 

منابع وماخذ

1- کتاب حقوق تجارت بین الملل جلد دوم از کلایوام.اشمیتوف ترجمه دکتر بهروز اخلاقی و همکاران ، انتشارات سمت چاپ 1387
2- کتاب بانکداری خارجی از مجتبی زمانی فراهانی ، انتشارات ترمه چاپ 1384
3- کتاب راهنمای تکمیل فرمها و اصول اعتبارات اسنادی ترجمه حبیب الله محمدی و همکاران ، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی چاپ 1384
4- کتاب حقوق معاملات بین المللی از دکتر حشمت الله سماواتی ، انتشارات ققنوس چاپ 1382

    

پست های مرتبط

نظرات (2)

  • sobhani1390-05-10 پاسخ

    با سلام لطفا راهنمایی فرمایید ایا میتوان مبلغی از کل مبلغ اعتبار اسنادی را با قید در اعتبار نامه بصورت نقدی به ذینفع پرداخت کرد. با تشکر

  • محمد بیگزاده1389-08-29 پاسخ

    سلام ضمن تشکر از شما متن تحقیق اقای سیدی در رابطه با تهیه اسناد جعلی که بظا هر صحیح میباشند مربوط به اعتبارات اسنای را چطوری میتوانم بدست بیاورم

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.