×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

با توجه به قید ضمانی بودن وجه چک، تقاضای استرداد لاشه چک ضامن از اختیارات مدیر تصفیه است یا شخص ضامن صادرکننده چک؟

نظریه-مشورتی وکیل 

با توجه به قید ضمانی بودن وجه چک، تقاضای استرداد لاشه چک ضامن از اختیارات مدیر تصفیه است یا شخص ضامن صادرکننده چک؟ تکالیف اداره تصفیه در خصوص پیگیری و توقف عملیات اجرایی املاک ضامنان و راهنان شرکت ورشکسته چیست؟

آیا در بین ضامنان و راهنان تاجر ورشکسته با اداره تصفیه رابطه حقوقی وجود دارد؟  

مدیر یا اداره تصفیه مسئول تصفیه اموال، مطالبات و دیون تاجر ورشکسته است و نه ضامن و وثیقه‌گذار تسهیلات دریافتی از ناحیه تاجر؛ لذا مدیر یا اداره تصفیه نمی‌توانند نسبت به توقف عملیات اجرایی علیه ضامن یا راهن یا فک رهن یا استرداد لاشه چک ضامن اقدام کنند؛ بلکه ضامن برابر مقررات می‌تواند استرداد لاشه چک را از دادگاه صالح تقاضا کند. بین اداره (مدیر) تصفیه با ضامن یا راهن ورشکسته رابطه حقوقی وجود ندارد.

آیا دریافت خسارت تاخیر تادیه از ضامنان و راهنان شرکت ورشکسته بعد از تاریخ توقف توسط بانک‌ مجاز است؟ مدیر تصفیه در خصوص خسارت تاخیر تادیه اخذشده از ضامنان چه تکلیفی دارد؟

با توجه به رأی وحدت رویه شماره 155 مورخ 14 اسفند سال 1347 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، از تاجر ورشکسته (مدیون اصلی) نمی‌توان خسارت تأخیر ‌تأدیه و جریمه مطالبه کرد؛ بنابراین از ضامن تاجر ورشکسته نیز نمی‌توان خسارت تأخیر تأدیه دین ورشکسته را مطالبه کرد؛ زیرا وی آنچه را ضمانت کرده است که مدیون اصلی باید بپردازد؛ بنابراین وقتی که مدیون اصلی نباید خسارت تأخیر بپردازد، ضامن هم از آن معاف است؛ اما چنانچه پس از مطالبه دین اصلی از ضامن و تحقق مسئولیت، از پرداخت امتناع کند و از او مطالبه خسارت تأخیر تأدیه شود، دادگاه وفق ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال 1379 و دیگر مقررات مربوط، از تاریخ مطالبه دین از ضامن حکم به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه صادر می‌کند و در این فرض ورشکستگی تاجر تأثیری در مسئولیت ضامن ندارد؛ زیرا این خسارت ناشی از تأخیر خود ضامن است و نه مدیون اصلی ( تاجر). ثانیاً، مدیر تصفیه در قبال خسارت تأخیر تأدیه اخذشده از ضامن ورشکسته تکلیفی ندارد؛ بلکه خود ضامن باید برابر مقررات اقدام کند.

با توجه به اینکه ورشکستگی شرکت ملازمه‌ای با ورشکستگی شرکا ندارد و با فرض اینکه ورشکستگی و عدم ایفای تعهدات شرکت به مدیران سبب ورشکستگی مدیران شریک شده باشد، آیا می‌توان از دادگاه صادرکننده حکم توقف و ورشکستگی، صدور حکم ورشکستگی تبعی مدیران تاجر را تقاضا کرد؟ این تقاضا با مدیر تصفیه است یا مدیران شرکت؟

برابر ماده 128 قانون تجارت مصوب سال 1311 «ورشکستگی شرکت ملازمه قانونی با ورشکستگی شرکا و ورشکستگی بعضی از شرکا ملازمه قانونی با ورشکستگی شرکت ندارد». این حکم که ناشی از استقلال شخصیت حقوقی شرکت است، به عنوان یک اصل کلی در خصوص مدیران شرکت و اشخاص دیگر نیز ساری و جاری است. بنابراین در صورت ورشکستگی شرکت تجارتی، مدیران، ضامنان و شرکای شرکت که تاجر هستند، ورشکسته تلقی نخواهند شد و صرف ورشکستگی شرکت تجارتی از موجبات ورشکستگی آنان نخواهد بود و خصوصا بین انواع شرکت‌های تجارتی تفاوتی وجود ندارد. همچنین بر فرض ورشکستگی مدیران شرکت، تقاضای ورشکستگی آنان برابر ماده 415 قانون تجارت توسط یک یا چند نفر از طلبکاران یا حسب تقاضای تاجر یا دادستان امکان‌پذیر است و مدیران شرکت ورشکسته یا مدیر تصفیه تکلیفی در این خصوص ندارند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.