×

صدور اجراییه و ادامه عملیات اجرایی در صورت فوت بدهکار سند رهنی

صدور اجراییه و ادامه عملیات اجرایی در صورت فوت بدهکار سند رهنی

نحوه صدور اجراییه و ادامه عملیات اجرایی در مواردی که بدهکار سند رهنی فوت می‌کند را در دو حالت فوت بدهکار قبل از صدور اجراییه و فوت بدهکار بعد از ابلاغ اجراییه می‎توان مورد بررسی قرار داد

صدور-اجراییه-و-ادامه-عملیات-اجرایی-در-صورت-فوت-بدهکار-سند-رهنی

نحوه صدور اجراییه و ادامه عملیات اجرایی در مواردی که بدهکار سند رهنی فوت می‌کند را در دو حالت فوت بدهکار قبل از صدور اجراییه و فوت بدهکار بعد از ابلاغ اجراییه می‎توان مورد بررسی قرار داد.

نحوه صدور اجراییه و ادامه عملیات اجرایی در مواردی که بدهکار سند رهنی فوت می‌کند را در دو حالت می‎توان توضیح داد:

فوت بدهکار قبل از صدور اجراییه: در صورت فوت بدهکار قبل از صدور اجراییه، درخواست صدور اجراییه باید علیه وراث بدهکار به عمل آید. در این مورد متعهد‌له موظف است ورثه را معرفی کند. در این مورد احتیاجی به گواهی حصر وراثت نیست و در صورت عجز متعهد‌له از معرفی ورثه، دفتر‌خانه و اجرای ثبت تکلیفی نخواهد داشت. در صورت فوت بدهکار قبل از صدور اجراییه، ابلاغ اوراق اجرایی به وراث به‌صورت واقعی خواهد بود و در صورتی که ابلاغ واقعی در محل اقامتگاه مورث به وارث ممکن نشود یا کسی که به نحو مذکور ابلاغ واقعی به او ممکن نشده است، اقامتگاه خود را اعلام نکند و متعهد‌له نیز قادر به تعیین و معرفی اقامتگاه او نشود، ابلاغ اجراییه به‌وسیله درج در سایت رسمی آگهی های سازمان ثبت و یکی از روزنامه‌های الکترونیکی به عمل خواهد آمد.

فوت بدهکار بعد از ابلاغ اجراییه: در این حالت اداره اجرا ضمن ادامه عملیات اجرایی اطلاعیه‌ای حاوی صدور اجراییه و اینکه عملیات اجرا در چه مرحله‌ای است، به محل اقامت مدیون متوفی الصاق می‌کند و چنانچه ابلاغ اجراییه به مدیون از طریق انتشار آگهی در روزنامه به عمل آمده باشد، اطلاعیه موصوف یک نوبت در یکی از جراید کثیرالانتشار محل یا نزدیک‌تر به محل، آگهی می‌شود تا چنانچه وراث بخواهند از حق استرداد منتقل‌شده به خود استفاده کنند، اقدام لازم را انجام دهند. در این مورد جهت تنظیم صورت‌مجلس مزایده یا تنظیم سند انتقال و همچنین ثبت ملک در دفتر املاک به‌نام خریدار یا بستانکار نیازی به ارائه گواهی حصر وراثت نخواهد بود. اما اگر مال در مزایده به فروش برسد، پرداخت مازاد به وراث موکول به ارائه گواهی حصر وراثت و گواهی دارایی است. در هر صورت، با فوت مدیون در خلال عملیات اجرایی، ادامه عملیات، مستلزم معرفی ورثه از طرف متعهدله است. در صورت ناتوانی متعهدله از معرفی ورثه، اجرای ثبت تکلیفی نخواهد داشت. 

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.