×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

با توجه به تبصره‌های یک، 6 و 7 ماده 100 قانون شهرداری‎ مصوب سال 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی مقصود از «جلوگیری» و «متوقف ساختن عملیات ساختمانی» و مصادیق آن چیست؟ آیا مفهوم جلوگیری در این موارد با یکدیگر متفاوت است؟

نظریه-مشورتی وکیل 

با توجه به تبصره‌های یک، 6 و 7 ماده 100 قانون شهرداری‎ مصوب سال 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی مقصود از «جلوگیری» و «متوقف ساختن عملیات ساختمانی» و مصادیق آن چیست؟ آیا مفهوم جلوگیری در این موارد با یکدیگر متفاوت است؟

با توجه به اینکه در قسمت اخیر ماده 100 قانون شهرداری مصوب سال 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی آمده است «شهرداری می‎تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‎های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله ماموران خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری کند.»، تبصره یک این ماده ناظر به مواردی است که شهرداری بر اساس این قسمت از ماده 100 از اختیار مذکور در متن ماده استفاده می‌کند. در حالی که در موارد مذکور در تبصره‎های 6 و 7 این ماده شهرداری مکلف است از ادامه عملیات جلوگیری کند؛ اما اقداماتی که برای جلوگیری از ادامه عملیات اعمال می‎شود، حسب مورد می‎تواند متفاوت باشد.

آیا شهرداری می‎تواند راساٌ در صورت تخلف مالکان نسبت به پلمپ ساختمان اقدام کند یا در همان مراحل ابتدایی شروع، بنای غیرمجازرا تخریب کند یا اینکه اقدام به توقیف وسایل و ماشین‎آلات یا جمع‎آوری مصالح ساختمانی کند؟ به عبارت دیگر ماموران شهرداری چگونه می‎توانند از احداث بنای غیرمجاز جلوگیری کنند و ساز و کار قانونی آن چگونه است؟ آیا شهرداری در زمره مقامات صالح رسمی در خصوص پلمپ ساختمان‎های فاقد پروانه یا مخالف مفاد پروانه است؟

در ماده 100 قانون شهرداری مصوب سال 1334 با اصلاحات و الحاحات بعدی و تبصره‎های آن، جوازی برای پلمپ محل‎هایی که بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه احداث می‎شوند، توسط ماموان شهرداری پیش‎بینی نشده و اختیار جلوگیری از عملیات ساختمانی ساختمان‎های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه که در ماده 100 این قانون به آن تصریح شده، جواز پلمپ محل‎های مورد نظر نیست و شهرداری باید به کیفیت مناسب دیگری از عملیات ساختمانی غیرمجاز جلوگیری کند و همانطور که در قسمت آخر تبصره 7 ماده مذکور آمده است، در مواردی که شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی است و دستور شهرداری اجرا نشود، می‎تواند با استفاده از ماموران اجراییات خود و در صورت لزوم ماموران انتظامی برای متوقف ساختن عملیات ساختمان اقدام کند؛ در نتیجه پلمپ محل‎هایی که بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه احداث می‎شوند، جواز قانونی ندارد. به علاوه چون لازمه جلوگیری از عملیات ساختمانی، تخریب ساختمان احداث‎شده و نیز توقیف وسایل و ماشین‌آلات نیست، شهرداری راساً نمی‎تواند نسبت به تخریب ساختمان یا توقیف اقلام مذکور اقدام کند. جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز موضوع قسمت اخیر ماده 100 قانون شهرداری مصوب سال 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی به هر نحو ممکن باید انجام شود؛ گاهی با اخطار به طرف و تعطیل شدن کار، این امر محقق می‎شود و گاهی این کار مستلزم جمع‎آوری ابزار و ادوات کار است و حتی در مواردی شاید حمل مصالح ضرورت پیدا کند؛ اما مامور شهرداری باید حتی‎المقدور از شیوه‎هایی که مستلزم هزینه کمتری است و حقوق شهروندان را بیشتر رعایت می‎کند، استفاده کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.