×

سازمان امور مالیاتی کشوراعلام کرد؛ نحوه دریافت اطلاعات از سامانه فروشگاهی

سازمان امور مالیاتی کشوراعلام کرد؛ نحوه دریافت اطلاعات از سامانه فروشگاهی

سازمان امور مالیاتی کشور در باره الزام نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی توسط 10 گروه از صاحبان مشاغل در سال جاری، دستورالعملی را ابلاغ کرد که به تشریح جزییات نحوه دریافت اطلاعات از سامانه‌های فروشگاهی می‌پردازد

سازمان-امور-مالیاتی-کشوراعلام-کرد؛-نحوه-دریافت-اطلاعات-از-سامانه-فروشگاهی وکیل 

سازمان امور مالیاتی کشور در باره الزام نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی توسط 10 گروه از صاحبان مشاغل در سال جاری، دستورالعملی را ابلاغ کرد که به تشریح جزییات نحوه دریافت اطلاعات از سامانه‌های فروشگاهی می‌پردازد.

در متن این دستورالعمل آمده است که با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از ابتدای سال 1392، مؤدیان مشمول مکلفند سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب با نیاز واحد کسبی خود را انتخاب، نصب و راه اندازی کنند و مراتب را به منظور استفاده از تسهیلات مقرر پیش بینی شده، با تکمیل برگ ثبت نام و اعلام نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی که در برگیرنده اطلاعات هویتی آنان، مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنین مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهی است، به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط اعلام کنند.بر اساس این دستورالعمل، مشخصات سخت افزار و نرم‌افزار مورد استفاده برابر آیین‌نامه اجرایی ماده (71) قانون نظام صنفی اعلام شده از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود. نرم‌افزار مورد استفاده حداقل امکان ثبت خرید و فروش کالا، نگه‌داری موجودی کالا و ثبت هزینه‌ها و تولید فایل الکترونیکی را مطابق این دستورالعمل باید داشته باشد.

درادامه این دستورالعمل آمده است که مؤدیان مشمول نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی که طی سال شروع به فعالیت می‌‌کنند، حداکثر ظرف 2 ماه از تاریخ شروع فعالیت، باید نسبت به نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی اقدام و مراتب را به اداره‌های امور مالیاتی مربوط اعلام کنند.همچنین مؤدیانی که پس از موعد مقرر قانونی، نسبت به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی اقدام می‌کنند، مکلفند مراتب را به اداره امور مالیاتی ذی ربط اعلام کنند. بدیهی است این دسته از مؤدیان مشمول استفاده از مشوق‌ها و تسهیلات مقرر در قانون در آن سال نخواهند بود.

مؤدیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی، مکلف هستند از ابتدای سال 1392 همه خریدها و فروش‌های خود را در سامانه فروشگاهی ثبت و نسبت به صدور الکترونیک صورت حساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم و ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مذکور اقدام کنند.

همچنین در این دستورالعمل تاکید شده است که مؤدیان ملزم به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی، از نظر انجام تکالیف به دو گروه تقسیم می‌شوند: الف - مؤدیان موضوع بند (ج) ماده (95) قانون مالیات‌های مستقیم کهمکلفند اطلاعات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در فرم خلاصه وضعیت درآمد و هزینه موضوع ضوابط اجرایی بند (ج) ماده (95) قانون مالیات‌های مستقیم ثبت و نگه‌داری کنند و همراه اظهارنامه مالیاتی سالانه تحویل واحدهای مالیاتی دهند.ب- مؤدیان مشمول بندهای (الف) و (ب) ماده (95) قانون مالیات‌های مستقیم که مکلفند فایل الکترونیک اطلاعات خرید و فروش خودرا در دوره زمانی تعیین شده از طریق سایت WWW.TAX.GOV.IR برای سازمان امور مالیاتی ارسال یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل دهند. (دوره های زمانی ارایه اطلاعات خرید و فروش به صورت فصلی و از ابتدای سال 1392 حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر فصل است. در مواردی که بنا به عللی از جمله نقص فنی دستگاه امکان ثبت اطلاعات خرید و فروش از طریق سامانه فروشگاهی میسر نباشد، مؤدی مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز برای رفع نقص اقدام و بلافاصله رویدادهای مالی مدت مذکور را در سامانه فروشگاهی ثبت کند. مؤدیان مشمول استفاده از سامانه‌های فروشگاهی، کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله نگه‌داری دفاتر روزنامه و کل و یا دفتر درآمد و هزینه هستند و موظفند حداقل هر ماه یکبار خلاصه عملیات داده شده به سامانه‌های فروشگاهی را در دفاتر قانونی حسب مورد ثبت کنند.

مؤدیان استفاده کننده از سامانه فروشگاهی به منظور تسهیل رسیدگی موظفند آیین‌نامه‌ها یا دستورالعمل‌های سامانه فروشگاهی و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده را حسب درخواست مأموران مالیاتی در اختیار آنان قرار دهند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.