×

ثبت وکالت نامه و قرارداد الکترونیک

ثبت وکالت نامه و قرارداد الکترونیک

ثبت حق‎الوکاله وکلا از ابتدای آذرماه در سامانه شفافیت حق‎الوکاله‌ها الزامی شده که برای انجام این فرایند توجه به چند نکته ضروری است

ثبت-وکالت-نامه-و-قرارداد-الکترونیک

ثبت حق‎الوکاله وکلا از ابتدای آذرماه در سامانه شفافیت حق‎الوکاله‌ها الزامی شده که برای انجام این فرایند توجه به چند نکته ضروری است.

به منظور مبارزه با فرار مالیاتی و شفافیت میزان حق‎الوکاله‎ها، ثبت حق‎الوکاله وکلا در سامانه قرارداد الکترونیک، الزامی شده است و پرونده‌هایی که فاقد قرارداد الکترونیک حق‎الوکاله باشند، از چرخه رسیدگی خارج می‌شوند.

بر اساس اعلام رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‎قضاییه، ثبت قرارداد وکالت در سامانه قرارداد الکترونیک اجباری است و حتما قرارداد حق‎الوکاله وکلای دادگستری باید به صورت شفاف و مشخص به صورت الکترونیک ثبت شود تا موضوع پرداختی‌های موکل به وکیل نیز شفاف باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مراجعه‎کنندگان به وکلای دادگستری باید به چند نکته ضروری توجه داشته باشند تا در فرایند رسیدگی پرونده خللی ایجاد نشود:

ابطال تمبر مالیاتی، که البته باید مثل گذشته انجام شود. در صورت تایید نهایی وکالت‎نامه الکترونیک، امکان ابطال وجود ندارد و در صورت استعفا و عزل وکیل یا هر مورد مشابه، باید مراتب از طریق ارسال لایحه به شعبه اعلام شود.

چنانچه موکل خارج از کشور یا در حبس بوده یا محجور (دارای اختلال روانی یا صغر سنی) یا دارای معلولیت شدید باشد، نیازی به تنظیم وکالت‎نامه الکترونیک نیست و در دفاتر خدمات اکترونیک قضایی با مجوز خاص مطابق گذشته اقدام می‌شود.

امکان ثبت وکالت‎نامه از طریق سامانه خودکار برای وکلا و دفاتر وجود دارد.

تا زمان مشخص شدن و تایید تعرفه ثبت وکالت‎نامه در دفاتر، هزینه‌ای نمایش داده نمی‌شود و مراحل به صورت رایگان ثبت می‌شود.

اگر چند وکیل در یک قرارداد حضور دارند، دکمه افزودن همه وکلا را انتخاب و سهم هر کدام را مشخص کنید.

در سامانه ابلاغ الکترونیک حق‎الوکاله، وکلای کارآموز به صورت خودکار به وکیل سرپرست متصل هستند و در قسمت امضا باید وکیل کارآموز کد ارسالی و تایید وکیل سرپرست را جهت ثبت اعلام کند.

در صورت تغییر وکیل سرپرست، باید مراتب در کانون وکلا اعمال تا در دفاتر قابل مشاهده باشد. در شعب دادگاه‌ها و دادسرا‌ها نیز امکان استعلام الکترونیک وکالت‎‌نامه الکترونیک وکیل وجود دارد. همچنین برای دریافت اطلاعات لحظه‌ای درباره نحوه تنظیم دادخواست یا هر سوال حقوقی، سایت اطلاع‎رسانی مرکز ارتباطات مردمی قوه‎قضاییه به نشانی https://moshaver129.eadl.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

کارشناسان مرکز مشاوره تلفنی قوه‎قضاییه نیز در طول شبانه‎روز با شماره‌ تماس ۱۲۹ برای تهرانی‌ها و ۰۲۱۴۱۸۰۱ برای شهرستانی‌ها پاسخگوی سوالات مردم خواهند بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.