×

ثبت و تطبیق اثر انگشت افراد برای مقابله با کلاهبرداری ها

ثبت و تطبیق اثر انگشت افراد برای مقابله با کلاهبرداری ها

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت برای مقابله با کلاهبرداری‌ها سامانه ثبت اثر انگشت راه اندازی شده است

ثبت-و-تطبیق-اثر-انگشت-افراد-برای-مقابله-با-کلاهبرداری-ها

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: برای مقابله با کلاهبرداری‌ها سامانه ثبت اثر انگشت راه اندازی شده است.

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ، با اشاره به راه‌اندازی سیستم ثبت اثر انگشت اظهار کرد: این موضوع یکی از آرزو‌های دیرینه همکاران من در سراسر کشور بود که خوشبختانه هم اکنون به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه نبود سیستم مناسب احراز هویت افراد در دفاتر اسناد رسمی مشکلاتی را ایجاد کرده بود، گفت: همکاران من هر روز با این مشکل سر و کار داشتند، اما خوشبختانه با راه اندازی سیستم ثبت اثر انگشت مشکلاتی که در گذشته وجود داشت دیگر به وقوع نخواهد پیوست.

وی ضمن تأکید بر این نکته که دفاتر ثبت اسناد رسمی مسئول احراز هویت هستند و کاری با تشخیص هویت افراد ندارند، افزود: در گذشته ابزاری در اختیار دفاتر ثبت اسناد رسمی وجود نداشت تا از طریق آن‌ها بتوان مراجعین به دفترخانه‌ها را راستی آزمایی کرد و و علی‌رغم آن که عمدی در احراز هویت وجود نداشت، اما پرونده‌هایی در دستگاه قضا برای همکاران ما ایجاد شده بود و حتی تعدادی از آن‌ها هم شغل خود را از دست دادند.

خندانی  با بیان اینکه معدود افرادی بودند که با ارائه اسناد هویتی جعلی به دفاتر اسناد رسمی مبادرت به فروش مال غیر می‌کردند، گفت: این دسته از افراد مشکلاتی را برای دفترخانه‌ها ایجاد می‌کردند، اما هم اکنون به کمک این سیستم دیگر این گونه جرایم به وقوع نمی‌پیوندد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این سوال که نقش سردفتران در به وقوع پیوستن این دسته از اقدامات خلاف قوانین چه بوده است، گفت: متأسفانه تعداد محدودی از همکاران  ما از این فضا استفاده ‌کردند و مرتکب تخلف شدند، اما باید بگویم که تعداد این افراد بسیار کم بود و از آنجایی که  اعتبار سند رسمی و تثبیت مالکیت افراد اهمیت بسیار زیادی دارد به کمک این سامانه دیگر چنین تخلفاتی به وقوع نخواهد پیوست.

خندانی با بیان اینکه برای اولین بار سیستم تطبیق اثر انگشت با سیستم ثبت احوال یکسان شده است، بیان کرد: هنگام ارائه درخواست کارت ملی هوشمند به سازمان ثبت احوال اثر انگشت هر یک از افراد  به ثبت می‌رسد و به دنبال آن هنگام انجام کارهای ثبتی در دفاتر و به کمک این سیستم اثر انگشت افراد با اثرانگشتی که زمان درخواست کارت ملی از آن‌ها به ثبت رسیده است، تطبیق داده می‌شود و  در صورت عدم همخوانی درخواست آن‌ها به انجام نخواهد رسید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.