×

کدام منازل مسکونی قابل توقیف و فروش هستند ؟

کدام منازل مسکونی قابل توقیف و فروش هستند ؟

منزل مسکونی جزء مستثنیات دین است، اما در مواردی قابلیت فروش و توقیف دارد

کدام-منازل-مسکونی-قابل-توقیف-و-فروش-هستند-؟

منزل مسکونی جزء مستثنیات دین است، اما در مواردی قابلیت فروش و توقیف دارد.

هنگامی ‌که منزل مسکونی محکوم‎علیه از نیاز او بیشتر باشد و او املاک و اموال دیگری نیز نداشته باشد یا امکان دسترسی به اموال دیگر او وجود نداشته نباشد، در این صورت آن ملک به فروش گذاشته می‌شود و پول آن جهت پرداخت دیون محکوم‎علیه استفاده می‌شود.

چنانچه دستیابی محکوم‌له به طلب خود از راه آسان‌تری انجام شود، مانند وصول طلب از راه منافع قسمت مازاد منزل مسکونی شخص محکوم، در این صورت، طلب محکوم‎به، از این راه استیفا می‌شود.

هنگامی ‌که با توجه به حکم قانون، منزل مسکونی، تبدیل به چیز دیگری شود، امکان استیفای طلب محکوم‎به، از آن وجود دارد. مانند این ‌که مسکن یا ملک به دلیل قرار گرفتن در مسیر طرح‌های شهرداری و عمرانی مانند رد شدن اتوبان، به وجه نقد تبدیل شود. البته این موضوع، یک استثنا دارد. مثلا شخص محکوم به پرداخت دین، ثابت کند که با دریافت این وجه قصد دارد مسکنی جهت سکونت خریداری کند که این مورد از مستثنیات دین به‌شمار می‌رود.

هنگامی ‌که در اثر از بین رفتن منزل مسکونی، مال دیگری دریافت شده باشد و آن‌ مال، از جمله مصادیق مستثنیات دین به‌شمار نیاید، وصول طلب از آن امکان‌پذیر است، مگر این ‌که شخص محکوم‎علیه، ثابت کند با آن عوض که دریافت کرده است، قصد خرید مستثنیات دین را دارد.

مثلا چون منزل مسکونی او از بین رفته است و در حال حاضر مسکنی جهت سکونت ندارد، قصد دارد از آن پول جهت خرید مسکن استفاده کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.