×

آیین نامه اجرایی بند الف ماده 104 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

آیین نامه اجرایی بند الف ماده 104 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

آیین نامه اجرایی بند الف ماده 104 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

آیین-نامه-اجرایی-بند-الف-ماده-104-قانون-برنامه-پنج-ساله-پنجم-توسعه-جمهوری-اسلامی-ایران

شماره 48012/ت48946هـ                                        31/2/1392
 
وزارت صنعت، معدن و تجارت
 
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
 
هیئت وزیران در جلسه مورخ 18/1/1392 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، مـعدن و تجـارت و معـاونت برنامه‌ریـزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استنـاد بنـد (الف) ماده (104) قانـون برنامه پنـجساله پنجم توسعه جمهوری اسـلامی ایران ـ مصوب 1389 ـ آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
 

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (104) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

ماده1ـ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر بکار می‌روند:
 
الف ـ سازمان: سازمان توسعه تجارت ایران
 
ب ـ اتاق بازگانی: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران
 
پ ـ اتاق تعاون: اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران
 
ت ـ مشوق‌ها و حمایت‌ها: کمک‌ها، تسهیلات، جوایز، یارانه‌ها و حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم حوزه صادرات غیرنفتی (موضوع تصویب‌نامه شماره 34619/ت46195ک مورخ 29/1/1390) که براساس دستورالعمل یا آیین‌نامه‌های حمایت از صادرات غیرنفتی به صادر‌کنندگان پرداخت یا ارایه می‌گردد.
 
ث ـ تشکل: مجموعه‌ سازمان یافته‌ای متشکل از اعضای مختلف از جمله بنگاه‌ها، شبکه‌ها، خوشه‌ها، اتحادیه شرکت‌ها (کنسرسیوم‌ها)، شرکت‌های مدیریت صادرات و شرکت‌های بزرگ صادراتی و دارای تنوع محصول که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و در قالب اتحادیه، انجمن، سندیکا، جامعه، کانون، شورا، خانه و نظیر آنها در مراجع قانونی ذی‌ربط ثبت شده و تمام یا بخشی از فعالیت آنها در حوزه صادرات غیرنفتی می‌باشد.
 
ماده2ـ سازمان موظف است از سال سوم اجرای قانون برنامه پنجم توسعه از بین تشکل‌های متقاضی، تعدادی از تشکـل‌های توانمند و ذیصلاح را براساس معیار‌ها و شاخص‌های سازمان که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب و ابلاغ می‌گردد به صورت نمونه برای واگذاری امور اجرایی موضوع ماده (4)، انتخاب و در سالهای بعد نسبت به افزایش تعداد آنها اقدام نماید.
 
ماده3ـ تشکل‌های متقاضی باید پس از ابلاغ این آیین‌نامه، مراتب آمادگی خود را جهت مشارکت در اجرای این آیین‌نامه به سازمان و اتاق‌های بازرگانی و تعاون اعلام نمایند.
 
ماده4ـ سازمان می‌تواند در چارچوب ضوابط مربوط تمام یا بخشی از اختیارات زیر را به تشکل‌های متقاضی واگذار نماید:
 
1ـ تشکیل و بررسی پرونده‌های متقاضیان جوایز صادراتی، محاسبه جوایز صادراتی و اعلام آن به سازمان جهت پرداخت.
 
2ـ تشکیل، بررسی، ممیزی و امتیازدهی پرونده‌های متقاضیان شرکت در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه (موضوع تصویب‌نامه شماره 4522/ت24152هـ مورخ 9/2/1380 و اصلاحات بعدی آن) و پیشنهاد فهرست صادرکنندگان نمونه.
 
3ـ طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و گردهمایی‌های تخصصی مرتبط با توسعه صادرات در داخل و خارج کشور براساس تقویم آموزشی سازمان.
 
4ـ اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، بازاریابی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری در چارچوب ضوابط مربوط.
 
5 ـ برگزاری نمایشگاه‌های داخل و خارج کشور.
 
6 ـ حمایت از ایجاد و توسعه نشان تجاری و توسعه بسته‌بندی صادراتی (موضوع تصویب‌نامه شماره 52485/ت44772ن مورخ 26/4/1389)
 
7ـ تشکیل و بررسی پرونده‌ متقاضیان یارانه حمل و نقل کالا‌های صادراتی و محاسبه یارانه آنها جهت پرداخت توسط سازمان.
 
تبصره ـ جـبران خـدمات انجام امور اجـرایی این مـاده براسـاس توافقنامه یا قرارداد بین تشکل‌ها با سازمان، در چارچوب دستورالعمل حمایت از صادرات غیرنفتی (موضوع تصویب‌نامه شماره 34619/ت46195ک مورخ 29/1/1390) از محل ردیف جوایز و مشوق‌های صادراتی سازمان و در قالب حمایت از تشکل‌ها تأمین و پرداخت خواهد شد.
 
ماده5 ـ در صورت بروز هرگونه تخلف، تعلل، قصور یا شکایت در انجام وظایف محوله از سوی تشکل‌های موضوع این آیین‌نامه، سازمان موظف است به‌منظور پاسخگویی و جبران خسارات احتمالی، با تشکیل کار گروهی با حضور سازمان، اتاق‌های بازرگانی و تعاون و سایر دستگاههای ذی‌ربط (حسب ضرورت) به موضوع رسیدگی و نسبت به اعمال تنبیهات لازم، از جمله عدم جبران خدمات (به صورت کامل یا بخشی از آن) و سلب مسئولیت، اقدام نماید.
 
ماده6 ـ سازمان موظف است با همکاری اتاق‌های بازرگانی و تعاون، سازوکار‌های لازم را جهت توسعه و توانمندسازی تشکل‌های موضوع مواد (2)و(3) به‌منظور قبول مسئولیت و اجرای بهینه امور واگذار شده فراهم کند.
 
ماده7ـ سازمان موظف است گزارش عملکرد سالانه اجرای مفاد این آیین‌نامه و دستاورد‌های حاصل از آن را به همراه راهکار‌های رفع مشکلات احتمالی به کارگروه توسعه صادرات کشور ارایه نماید.
 
معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.