×

چگونگی تعیین میزان نفقه

چگونگی تعیین میزان نفقه

بر اساس قانون مدنی، در عقد دائم مرد مکلف است به همسر خود نفقه بپردازد دادگاه با توجه به نظریه کارشناس میزان نفقه زن را تعیین می‎کند و حکم به پرداخت آن می‎دهد

چگونگی-تعیین-میزان-نفقه وکیل 

بر اساس قانون مدنی، در عقد دائم مرد مکلف است به همسر خود نفقه بپردازد. دادگاه با توجه به نظریه کارشناس میزان نفقه زن را تعیین می‎کند و حکم به پرداخت آن می‎دهد.

در صورتی که زوجین در جلسه رسیدگی به مطالبه نفقه در محکمه، نسبت به این امر (مقدار نفقه) به توافق برسند، دیگر نیازی به بررسی مجدد نیست. اما اگر در این خصوص توافقی حاصل نشود که عموما چنین توافقی ایجاد نمی‌شود، محکمه موضوع را به کارشناس ارجاع می‎دهد تا کارشناس با عنایت به موارد ذکرشده مقدار نفقه زوجه را مشخص کند.

 اعسار از پرداخت نفقه

بر اساس قانون مدنی، در عقد دائم مرد مکلف است به همسر خود نفقه بپردازد. دادگاه با توجه به نظریه کارشناس میزان نفقه زن را تعیین می‎کند و حکم به پرداخت آن می‌دهد.

در صورتی که زوج محکوم به پرداخت نفقه زوجه شود، ولی قادر به پرداخت آن نباشد، ابتدا باید تمایزی میان نفقه معوق و حال ایجاد کرد.

در صورتی که زوج محکوم به پرداخت نفقه ایام گذشته شود، وی باید یکجا تمام نفقه گذشته را پرداخت کند، اما اگر زوج از توانایی مالی مطلوبی برخوردار نباشد، می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت نفقه گذشته ارائه دهد که در صورت پذیرش از سوی محکمه، نفقه معوق را به صورت اقساطی پرداخت خواهد کرد.

اما در خصوص نفقه حال، زوج حتی در صورت عدم توانایی مالی، قادر به اقامه دادخواست اعسار از پرداخت نفقه حال نیست و باید نفقه جاری را ماهیانه بنا بر حکم محکمه پرداخت کند.

 شهادت شهود در مطالبه نفقه

از جمله ادله اثبات دعوا، شهادت شهود است. در صورتی که خواهان دلایل و مستنداتی دال بر عدم پرداخت نفقه در اختیار نداشته باشد، بالاجبار به شهادت شهود متوسل می‎شود، چون ساده‎ترین راه ممکن در جهت اثبات مدعای خویش محسوب می‎شود.

اما عموما شهادت شهود نسبت به نفقه معوق کارساز است؛ به این دلیل که قاعدتا زوجه مستندی دال بر عدم اخذ نفقه معوق در اختیار ندارد و به ناچار مجبور به استفاده از شهادت شهود که از وضعیت زندگی وی مطلع بوده‏اند، می‎شود و در خصوص نفقه حال، اصل بر عدم پرداخت از سوی زوج است و زوج باید پرداخت آن به زوجه را اثبات کند که عموما صرف اقامه دعوی از سوی زوجه، دلیلی بر عدم پرداخت نفقه حال محسوب می‎شود؛ مگر اینکه زوج مستند و مدرکی دال بر پرداخت مستمر نفقه حال به زوجه ارائه دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.