×

مراحل رسیدگی به پرونده تصادف منجر به جرح

مراحل رسیدگی به پرونده تصادف منجر به جرح

زمانی که با یک عابر پیاده تصادف می‌کنید، باید خودروی خود را در جایی مناسب پارک کنید و به محل تصادف بازگردید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام بدهید تصادف جرحی به تصادفاتی گفته می‌شود که فردی دچار صدمه و ضرر و زیان شود بنابراین بهتر است در هر نوع تصادفی صحنه را ترک نکنید و سریعا با اورژانس و ۱۱۰ تماس بگیرید

مراحل-رسیدگی-به-پرونده-تصادف-منجر-به-جرح وکیل 

زمانی که با یک عابر پیاده تصادف می‌کنید، باید خودروی خود را در جایی مناسب پارک کنید و به محل تصادف بازگردید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام بدهید. تصادف جرحی به تصادفاتی گفته می‌شود که فردی دچار صدمه و ضرر و زیان شود. بنابراین بهتر است در هر نوع تصادفی صحنه را ترک نکنید و سریعا با اورژانس و ۱۱۰ تماس بگیرید.

به تصادفاتی که در آن طرفین یا طرف مقابل باعث ایجاد ضرر و زیان جانی و مالی شود، تصادف جرحی می‌گویند.

در نظر داشته باشید که اقداماتی که انجام می‌دهید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید بعد از تصادف، آن محل را ترک کنید، زیرا این مورد ممکن است به ضرر شما تمام شود و چندین برابر جریمه شوید.

به طور کلی زمانی که با یک عابر پیاده تصادف می‌کنید، باید خودروی خود را در جایی مناسب پارک کنید و به محل تصادف بازگردید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر فردی آسیب دیده یا حتی درد جزیی داشت، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. در نظر داشته باشید که بعد از این اقدام باید با پلیس تماس بگیرید.

زمانی که شما این کار را انجام می‎دهید، نیروهای پلیس از نزدیک‌ترین محل به صحنه تصادف می‌رسند و اظهارات شما و مدارک را بررسی می‌کنند و بعد خودروی شما را به پارکینگ می‌برند.

 تشکیل پرونده

 در نظر داشته باشید که در تصادفات جرحی برای شما تشکیل پرونده می‌دهند و شما می‌توانید تمام وسایل خود را از داخل خودروی خود خارج کرده و با خود ببرید.

یادتان نرود که حتما کیلومتر شمار و میزان بنزین را نیز یادداشت کنید. بعد از این کار پلیس به شما برگه‌ای می‌دهد که باید آن را تا زمان تحویل گرفتن خودرو، با خود به همراه داشته باشید.

 گرفتن برگ ثنا

یکی از ضروری‌ترین کار‌هایی که باید در این میان انجام بدهید، گرفتن برگه ثناست. این برگه را باید از دفاتر مربوطه تهیه کنید.

در واقع این برگه یکی از فرم‌هایی است که شما می‌توانید بعد از آن روال پرونده خود را از طریق سایت پیگیری کنید و بی‎دلیل به دادگستری و کلانتری مراجعه نکنید.

 رفتن به بیمارستان

برای اطلاع از حال فردی که صدمه دیده است، باید به بیمارستان بروید. در نظر داشته باشید که همه هزینه‌های فرد مصدوم رایگان است. برخی از افراد سودجو قصد دارند از دیگران پول بگیرند. بنابراین حواس‎تان باشد به هیچ فردی در بیمارستان و فرد مصدوم، هیچ هزینه‌ای نپردازید.

 دریافت کروکی

این کروکی برای کلانتری یا برای بیمارستان ضروری است و باید آن را تهیه کنید. قبل از اینکه برای کروکی اقدام کنید، باید یک کپی از کارت ملی فرد مصدوم را با خود ببرید. در غیر این صورت، در روند کار‌های شما اختلال ایجاد می‌شود.

 ارسال پرونده

در صورتی که فرم شاکی شما تکمیل شود پرونده شما به دادسرا ارجاع داده می‌شود.

در صورتی که فرد مصدوم نتواند به کلانتری بیاید و فرم را تکمیل کند، ممکن است در کار‌ها اختلال ایجاد شود. بنابراین می‌توانید با کمک کلانتری و کمک گرفتن از یک سرباز به بیمارستان رفته و اظهارات مصدوم را ثبت کنید.

 مراجعه به دادسرا

زمانی که پرونده شما تکمیل شود و آن را به دادسرا انتقال بدهند، می‌توانید به دادسرا مراجعه کنید. این مرحله از مراحل تصادف جرحی بسیار ساده است و اگر وضعیت فرد شاکی مشخص نباشد، حکم ترخیص خودروی شما صادر می‌شود.

 مراجعه به پلیس راهور

برای ترخیص خودروی خود لازم است با حکم قاضی به کلانتری رفته و از آن طریق نامه‌ای به راهنمایی و رانندگی بزنید تا خودروی شما آزاد شود. قبل از اینکه خودروی شما ترخیص شود، باید خلافی‌هایی که دارد را صفر کنید. البته می‌توانید به جرایم رانندگی، اعتراض هم داشته باشید و میزان خلافی را کاهش دهید.

بعد از این کار به پلیس راهور مراجعه کرده و برگه آزادی را می‌دهید و محل پارکینگ خودروی خود را دریافت می‌کنید.

پلیس راهور به شما می‌گوید که خودروی شما در کدام پارکینگ است و شما می‌توانید با نامه به پارکینگ مراجعه کرده و هزینه‌های انتقال خودروی خود به پارکینگ را واریز کنید و خودروی خود را تحویل بگیرید.

البته در این مرحله، کار شما تمام نشده است و مصدوم تصادف نیز باید به کلانتری برود و شکایات خود را ثبت کند. در واقع این فرد باید نامه‌ای از پزشکی قانونی داشته باشد تا میزان جراحات و آسیب‌هایی که در تصادف دیده است، ثبت شود. بعد از این مورد اگر فرد شکایتی نداشته باشد فرم رضایت را پر می‌کند و در غیر این صورت باید به دادسرا بروید.

 دادسرا برای تکمیل پرونده

اگر فرد مصدوم شکایتی نداشته باشد که دیگر نیازی به مراجعه به دادسرا نیست، ولی اگر طرف مقابل شما شکایت کیفری کرده باشد، برای شما پیامکی می‌آید و شما باید به دادسرا بروید تا مراحل اجرای حکم در دادگاه صورت بگیرد. بعد از این باید فیش حقوقی یک کارمند را بیاورید تا کفیل شما شود و در غیر این صورت شما را بازداشت می‌کنند.

در نظر داشته باشید که تا قبل از روز دادگاه باید فردی که دارای فیش حقوقی باشد را پیدا کنید.

 مراجعه به دفتر بیمه

اگر فرد مصدوم شکایتی نداشته باشد، می‌توانید به بیمه مراجعه کنید تا از تخفیف‌هایی که دارید استفاده کنید و پرونده شما تمام‏شده اعلام شود.

 نکات بسیار مهم

هر میزان دیه‌ای که برای شما صادر شود، به میزان یک درصد از آن را باید خودتان بدهید و مابقی را شرکت بیمه تقبل می‌کند.

ممکن است در صورتی که شاکی رضایت بدهد باز هم قاضی پرونده به دلیل جنبه عمومی جرم برای شما جریمه‌ای تعیین کند.

فرد مصدوم می‌تواند دوباره شکایت کند و در صورتی که پزشک عمومی مشکل او را تایید کند، شما باید خسارت‌های واردشده را بپردازید.

در صورتی که مدارک همراه شما نیست، نباید محل تصادف را ترک کنید، زیرا این کار به ضرر شما تمام می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.