×

فوت و فن مبایعه نامه

فوت و فن مبایعه نامه

مبایعه‎نامه در فقه و قانون مدنی عبارت است از بیع‎نامه یا قراردادی که در آن بیع واقع شده‌ است منظور از بیع، دادن مالی به عوض معلوم است یا به عبارتی بیع‎نامه قراردادی در رابطه با خرید و فروش مالی بین خریدار و فروشنده است که در مقابل دادن مال باید پول یا عوض دیگری پرداخت شود

فوت-و-فن-مبایعه-نامه

مبایعه‎نامه در فقه و قانون مدنی عبارت است از بیع‎نامه یا قراردادی که در آن بیع واقع شده‌ است. منظور از بیع، دادن مالی به عوض معلوم است یا به عبارتی بیع‎نامه قراردادی در رابطه با خرید و فروش مالی بین خریدار و فروشنده است که در مقابل دادن مال باید پول یا عوض دیگری پرداخت شود.

مبایعه‎نامه قرارداد مهم و قابل استنادی است که بین خریدار و فروشنده بسته می‌شود. نداشتن مبایعه‌نامه یا انعقاد نادرست آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

مبایعه‎نامه میان فروشنده و خریدار منعقد می‌شود. به این شکل که فروشنده مالی را به خریدار می‌دهد و در ازای آن مبلغی دریافت می‌کند؛ بنابراین وقتی هر کالایی تحت این شرایط مبادله شود، می‌توانید برای آن بیع‎نامه امضا کنید.

البته جزییات مبایعه املاک می‌تواند با خودرو و موارد دیگر متفاوت باشد. در برخی موارد مالکیت هم به صورت کامل به خریدار منتقل می‌شود.

 تفاوت مبایعه‎نامه و قولنامه

به جرأت می‌توان گفت بسیاری از افراد تفاوت مبایعه‎نامه و قولنامه را نمی‌دانند و بیشتر از قولنامه استفاده می‌کنند. در حالی که این دو قرارداد با هم تفاوت دارند. نکته مهم اینجاست که نکات و تبعات حقوقی و قضایی آنها هم با یکدیگر تفاوت دارد.

اگر بخواهیم ساده بگوییم، هنگامی، بیع (خرید کامل) و انتقال قطعی انجام می ‌شود که تمام شرایط و جزییات لازم برای عقد قرارداد آماده و مهیا باشد.

در مقابل وقتی هنوز برخی موارد آماده نیست و فروشنده و خریدار می‌خواهند بین خودشان قول و قرار بگذارند، به آن قولنامه گفته می‌شود.

فرقی نمی‌کند قصد امضای قرارداد بیع ملک، خودرو یا هر مال دیگری را داشته باشید، مهم این است که دقت کنید باید تمام موارد در قرارداد قید شده باشد.

اجزای اصلی و مهم مبایعه‌نامه شامل مشخصات فروشنده و خریدار، موضوع معامله، قیمت مورد توافق، شرایط انتقال مدارک و اسناد، شرایط تسلیم و تحویل مورد معامله، شرایط و آثار قرارداد، تعهدات طرفین و شروط ضمن عقد است.

 مراحل امضا

شرایط و جزییات مبایعه‎نامه می‌تواند متفاوت باشد. معمولا بیشتر موارد در حوزه ملک و خودرو اتفاق می‌افتد. به همین دلیل برای خرید و فروش ملک یا خرید و فروش خودرو، بعد از اینکه طرفین قرارداد توافق کامل کردند و همه جزییات مشخص شد، دفتر املاک آن را در سامانه ثبت می‌کند و منتظر تاییدیه می‌مانید.

بعد از ثبت در سامانه و در صورت تایید آن، برای فروشنده و خریدار پیامک حاوی کد رهگیری ارسال می‌شود. کد رهگیری یک کد ۱۳ رقمی است که با استعلام آن در سامانه می‌توانید جزییات بیشتری از ملک را ببینید. در نهایت متن ارسال‎شده از طریق سامانه املاک به دست بنگاه می‌رسد که باید سه نسخه از آن چاپ و امضا شود. نکته مهم این است که برای جلوگیری از جعل اسناد، برگه‌های چاپ‎شده دارای کد رهگیری ۱۳ رقمی و هولوگرام مخصوص است. نکته مهم این است که پیش از امضا حتما مبایعه‎نامه را کامل بخوانید تا همه جزییات توافق‌شده به درستی در آن درج شده باشد. بعد از امضای نهایی هم یک نسخه از آن را دریافت کنید.

 نکات مهم هنگام تنظیم مبایعه‎نامه

نه‎تنها تنظیم مبایعه‌نامه باید توسط افراد متخصص انجام شود، بلکه طرفین هم باید از حقوق و تعهدات خودشان باخبر باشند. در ادامه به مهمترین نکات برای نوشتن و امضای مبایعه‎نامه اشاره می‌کنیم:

بر اساس مدارک شناسایی، هویت فروشنده و خریدار باید احراز شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

بهتر است با چند سوال بیشتر، با یکدیگر آشنا شوید تا نیت از خرید و فروش مشخص شود. این کار حداقل کمک می‌کند اسیر کلاهبرداران نشوید.

شرایط پرداخت را به طور کامل مشخص کنید. اگر به عنوان فروشنده قرار است نقد و چک دریافت کنید، حتما جزییات آن به طور دقیق در مبایعه‎نامه ذکر شود. ضمن اینکه چک‌ها را استعلام کنید.

حتما هر قراردادی را پیش از امضا به صورت کامل بخوانید. مبایعه‎نامه هم از این قاعده مستثنی نیست و باید روی همه مفاد آن توجه شوید.

چه به عنوان فروشنده و چه به عنوان خریدار، حواستان باشد جرایم و ضمانت‌های اجرایی برای طرف مقابل به طور کامل در مبایعه‎نامه درج شود.

در صورتی که ملک وام‌دار می‌خرید، دقت کنید که همه شرایط وام، اقساط و نحوه تسویه و انتقال آنها به درستی قید شود.

 شرایط فسخ مبایعه‎نامه

اولین شرط فسخ قرارداد که در ماده ۲۱۹ قانون مدنی هم به آن اشاره شده، این است: عقودی که بر طبق قانون واقع شده، بین طرفین عقد و قائم‌مقام آنها لازم‎الاجرا و صحیح است، مگر اینکه به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود.

بنابراین می‎توانیم نتیجه بگیریم که اولین شرط فسخ معامله رضایت طرفین است.

همان‌طور که اشاره کردیم، در مبایعه‎نامه همه جزییات به صورت دقیق درج می‌شود؛ بنابراین رعایت نشدن آنها، مشخص ‌شدن عیب مورد معامله، انجام نشدن تعهدات، فریب دادن طرف مقابل، ندادن پول از سوی خریدار به فروشنده در معامله‌های نقدی و… از جمله مهمترین شرایط فسخ است. البته معمولا در مبایعه‎نامه شرایط فسخ نیز درج می‌شود.

حوستان باشد که برای تنظیم مبایعه‎نامه باید نکات مهمی رعایت شود و در غیر این صورت ممکن است تبعات قضایی و حقوقی زیادی در پی داشته باشد.  

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.