×

مزایای فوق العاده اضافه کاری کارمندان چگونه پرداخت می شود؟

مزایای فوق العاده اضافه کاری کارمندان چگونه پرداخت می شود؟

قانون درباره فوق‌ العاده اضافه کاری کارمندان مواردی را ذکر کرده است و کارفرما مطابق با این قانون باید مزایا را پرداخت کند

مزایای-فوق-العاده-اضافه-کاری-کارمندان-چگونه-پرداخت-می-شود؟

قانون درباره فوق‌ العاده اضافه کاری کارمندان مواردی را ذکر کرده است و کارفرما مطابق با این قانون باید مزایا را پرداخت کند.

 در حقوق اداری کشور، قانونی مبنی بر فوق‌العاده اضافه کاری تعریف شده در توضیح این قانون آمده است  اگر دستگاه اجرایی از کارمندان خود درخواست کند که خدماتی را خارج از وقت اداری انجام دهند، می‌تواند مبلغی را به عنوان اضافه‌کار به آن‌ها پرداخت کرد.

در بند ۹ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون‌گذار برای پرداخت فوق‌العاده اضافه‌کاری از واژه "می‌توان" استفاده کرده است یعنی این فوق‌العاده برای کارمندان به عنوان یک حق تلقی نمی‌شود.

در بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات شهری گفته  شده در موارد خاص با توجه به عواملی مانند بازار کار داخلی و بین المللی، ریسک پذیری، تاثیر اقتصادی در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی، تحقیقاتی، ستادی و حساسیت کار، می‌توان  پرداخت فوق العاده ویژه داشت  که با پیشنهاد سازمان و در صورت تصویب در هئیت وزیران برای حداکثر ۲۵ درصد از مشاغل و در بعضی از دستگاه‌های اجرایی تا ۵۰ درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر در نظر گرفته می‌شود.

پرداخت کمک رفاهی به عنوان یارانه مستقیم به کارمندان  چگونه است؟

طبق ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات شهری، اگر دستگاه‌های اجرایی در ایجاد هر گونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحد‌های درمانی و آموزشی، فضای ورزشی و نظایر آن و همچنین لغو خدماتی مانند سرویس رفت وآمد و سلف سرویس خودداری کنند، پرداخت کمک رفاهی به عنوان یارانه مستقیم به کارمندان صورت می‌گیرد.

بر اساس ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، هر سال حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلان و همه کارمندان دستگاه‌های اجرایی با پیشنهاد سازمان معاونت توسعه مدیریت و و سرمایه انسانی رئیس جمهور به تصویب هئیت وزیران می‌رسد همچنین سقف حقوق ثابت و فوق العاده مستمر نباید بیش از هفت برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر تجاوز کند.

طبق قانون همه حقوق و مزایای مالی به صورت کامل به کارمند پرداخت نمی‌شود بلکه بر اساس مقررات ذکر شده در قانون که ناظر بر بازنشستگی، بیمه و مالیات است، درصدی از آن‌ها به عنوان کسری قانونی کسر می‌شود؛همچنین علاوه بر حقوق و مزایای کارمند، سایر دریافتی‌های او را می‌توان به وکیل قانونی کارمند پرداخت کرد.

کارمندان دستگاه‌های اجرایی از حقوق و مزایای غیر مالی هم بهره مند هستند که این حقوق‌ها بیشتر جنبه حمایتی دارد مانند مرخصی، بیمه‌های اجتماعی - درمانی و حمایت‌های قضائی که همه آن‌ها در بهتر شدن زندگی کارمندان تاتیرات بسزایی دارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.