×

رای شماره های 1086-1085 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره های 1086-1085 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره های ۱۰۸۶ ـ ۱۰۸۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال شیوهنامه واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

رای-شماره-های-1086-1085-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری وکیل 

رأی شماره های ۱۰۸۶ ـ ۱۰۸۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال شیوهنامه واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

۲۸/۲/۱۴۰۰ ۹۹۰۰۱۰۲شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۰۸۵ و ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۰۸۶ مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۸ با موضوع: »شیوهنامه واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری، صنعتی از تاریخ تصویب« جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

تاریخ دادنامه: ۱۳۹۹/۹/۱۸ شماره دادنامه: ۱۰۸۶ ـ ۱۰۸۵

شماره پرونده: ۹۹۰۲۰۹۳ و ۹۹۰۰۱۰۲

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای و.ح

موضوع شکایت و خواسته: ابطال شیوهنامه واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

گردش کار: الف ـ آقای ولی حیدرنژاد به موجب شکایت نامهای که به شماره ۹۰۰۰/۲۶۰۶۹۸/۲۰۲ ـ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ثبت دفتر دبیرخانه حوزه ریاست دیوان عدالت اداری شده اعالم کرده است که:

 " احترامًا در راستای اعمال ماده۱۲ و ۱۳ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ نسبت به »شیوهنامه واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی« مصوب مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۸ دبیر شورای عالی مناطق آزاد به استحضار میرساند:

او ًال: مصوبه »شرح وظایف و اهداف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسالمی ایران« مصوب مورخ ۱۳۷۲/۷/۱۲ شورای عالی مناطق آزاد، شرح وظایف و اهداف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد را احصاء نموده است که این مصوبه هیچ گونه داللتی مبنی بر صالحیت دبیرخانه نسبت به وضع شیوهنامه در خصوص مسائل رفاهی کارکنان مناطق آزاد ندارد، مضاف بر اینکه صالحیت و اختیار دبیر شورا در تنظیم شیوهنامه ابالغی نیز محل تأمل است. ثانیًا: بند )ج( ماده ۱۹ اساسنامه سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی اخذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی کارکنان مناطق آزاد، در اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت مدیره را بر عهده رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان اعالم نموده است و واگذاری و فروش اموال منقول و غیرمنقول سازمان در چارچوب ماده ۵۴ آییننامه مالی و معامالتی سازمانهای مناطق آزاد تجاری وصنعتی مصوب ۱۳۹۲/۱/۳۱ شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری

ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، پس از تصویب هیأت مدیره امکانپذیر است.

ثالثًا: نحوه واگذاری اراضی و واحد مسکونی و اولویتبندی کارکنان واجد شرایط در شیوهنامه مزبور که رده اول کارکنان واجد شرایط را مدیران مناطق آزاد اعالم نموده است به جهت اعطاء امتیاز خاص استخدامی و تبعیض آمیز بودن مغایر اصل ۲۸ و بند ۹ اصل۳ قانون اساسی محسوب میشود.

بنابه مراتب »شیوهنامه واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی« مصوب مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۸ دبیر شورای عالی مناطق آزاد، خارج از حدود اختیارات قانونی دبیر شورا تلقی شده و به جهت تبعیض آمیز بودن مغایر قانون است، لذا ابطال شیوهنامه مزبور مورد استدعاست."

ب ـ آقای امینمؤیدی نیز بهموجب دادخواستی و بهعنوان وارد ثالث، اعالمکرده است که:

 " اینجانب به عنوان ذینفع شیوهنامه مذکور که پرونده مطروحه در دیوان به همراه چند نفر از کارکنان داریم پیرو جلسات با کارکنان دیوان به استحضار میرساند: او ًال: آقای ولی اله حیدرنژاد به دلیلی نامشخص اصالحات شیوهنامه مورد درخواست ابطال را پیوست ننموده کهاینها مجموع پیوسته و یکپارچه بوده و عدم درج کامل باعث سوء استفادههای قانونی و تضییع حقوق مردم و بیت المال میباشد کهاینجانبان هم به عنوان کارمند ذینفع شامل میگردد.

ثانیًا: در سال ۱۳۹۷ وفق همین آییننامه به بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل واجد شرایط با هماهنگی و استعالم از سازمان بازرسی کل کشور واگذاری منزل سازمان صورت گرفته که بایستی درج در دادخواست میگردید و درانتهای سال ۱۳۹۷ نیز از ۱۹۹ واحد کارشناسی جهت واگذاری به عمل می آید که عمدتًا در سال ۱۳۹۸ قاعدتًا واگذار بایستی میگردید لذا اینجانب جهت تکمیل پرونده باتوجه به عمومیت و جنبه حساس مردمی و ذینفع بودن ورود ثالث مینمایم."

متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:

 " شیوهنامه واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

موضوع تبصره۴ ماده ۶ دستورالعمل اجرایی آییننامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

به منظور جذب نیروهای متخصص و تقویت ........ کارکنان شاغل در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی یا این مناطق و در اجرای تبصره۴ ماده ۲ـ ۶ـ ۱ دستورالعمل اجرایی آییننامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی موضوع تبصره۴ ماده ۵۲ آییننامه مالی و معامالتی سازمانهای مناطق آزاد، واگذاری زمین و یا امتیاز احداث واحد مسکونی، واگذاری واحدهای مسکونی در حال استفاده موجود یا ساخته شده به کارکنان سازمانهای مناطق آزاد و سایر دستگاههای اجرایی مستقر در مناطق آزاد بر اساس شرایط زیر صورت می پذیرد:

ماده: افراد مشمول واگذاری

۱ـ ۱ـ کارکنان سازمانهای مناطق آزاد

۱ـ۲ـ کارکنان شرکتهای تابعه سازمانهای مناطق آزاد

۱ـ۳ـ کارکنان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

۱ـ۴ـ کارکنان سایر دستگاههای اجرایی دولت مستقر در مناطق آزاد

تبصره ۱ :تعریف کارکنان: کارکنان تمام وقت دارای قرارداد دائم و موقت مناطق آزاد و شرکتهای تابعه و کارکنان تمام وقت رسمی و پیمانی و قرارداد موقت دستگاههای اجرایی مستقر در منطقه

ماده ۲ :کارکنان واجد شرایط

الف ـ رده اول: مدیران مناطق آزاد اعم از مدیران عامل، اعضای هیأت مدیره، معاونین و مدیران سازمانهای مناطق آزاد و شرکتهای تابعه و مدیران دبیرخانه با داشتن حداقل دوازده ماه سابقه خدمت در مجموعه مناطق آزاد

ب ـ رده دوم: سایر کارکنان )دارای قرارداد با سازمان منطقه یا دبیرخانه و یا مأمور شده از سایر دستگاههای اجرایی به سازمان منطقه یا دبیرخانه( با سابقه خدمت بیش از بیست و چهار ماه خدمت در مناطق آزاد

تبصره۲ـ مدیران یا کارکنان هر یک از سازمانهای مناطق آزاد که به طور موقت به سازمان منطقه آزاد دیگر مأمور میشوند میتوانند به شرط دارا بودن حداقل سابقه تعیین شده در هر مورد نسبت به درخواست زمین از سازمانهای مبناء یا سازمان مقصد اقدام نمایند درهر حال دریافت تسهیالت این شیوهنامه صرفًا از یک سازمان منطقه آزاد مجاز خواهد بود.

تبصره۳ :مدیران دستگاههای اجرایی مستقر در منطقه همطراز رده اول و کارکنان دستگاههای اجرایی مستقر در منطقه همتراز رده دوم محسوب و با تصویب هیأت مدیره هر منطقه مشمول این دستورالعمل میباشد.

تبصره۴ :در صورت اشتغال زوجین )زن و شوهر( در هر یک از سازمانهای مناطق آزاد و یا دستگاههای اجرایی منطقه و صرفًا یک نفر ازآنان مشمول بهرهگیری از تسهیالت این شیوهنامه خواهد بود.

ماده۳ :قیمت و شرایط اراضی قابل واگذاری

۲ـ ۱ـ واگذاری زمین و اجازه احداث ابنیه برای ساخت منزل مسکونی ویالیی و یا آپارتمانی در چارچوب طرح جامع و تفصیلی مناطق آزاد و کاربری اراضی بدون طی تشریفات مزایده صورت می پذیرد.

۲ـ ۲ـ مبلغ قابل پرداخت بابت واگذاری زمین توسط کمیته ارزیابی در چارچوب دستورالعمل اجرایی آییننامه نحوه استفاده از زمین ومنابع ملی تعیین و اقساط مطابق با دستورالعمل فوق دریافت میشود.

تبصره ۵ :تقسیط مبلغ قرارداد برای کارکنان سازمانهای مناطق آزاد و شرکتهای تابعه و کارکنان دبیرخانه بدوناعمال نرخ تورم جاری موضوع ماده۹ دستورالعمل فوقالذکر صورت می پذیرد.

۲ـ ۳ـ انتقال سند قطعی پس از احداث بنا و منوط به بازپرداخت کلیه اقساط مورد نظر و تسویهحساب کامل میباشد.

ماده ۴ :شرایط واگذاری

۴ـ ۱ـ کارکنان مشمول پس از انعقاد قرارداد طبق ضوابط هر منطقه که در قرارداد منطقه ذکر میشود .......... دارند پروانه ساخت واحد مسکونی را از سازمان منطقه دریافت و عملیات ساخت را شروع نمایند.

تبصره ۶ :در صورتی که در مهلتهای معینه فوق اقدامات متعلقه از سوی طرفهای قرارداد صورت نپذیرد قرارداد واگذاری فسخ میگردد و حق هرگونه اعتراض نیز از متقاضی سلب خواهد شد.

تبصره۷ :در صورتی که مبالغ تعیین شده بابت واگذاری زمین بر اساس مقررات منطقه پس از اخطار و ابالغ قانونی بدون عذر موجه با تشخیص سازمان معوق گردید قرارداد فسخ و مبلغ واریزی پس از کسر هزینهها مسترد خواهد شد.

تبصره ۸ :کارکنان مشمول پس از انعقاد قرارداد واگذاری زمین، چنانچه واحد مسکونی سازمانی در اختیار دارند باید حداکثر تا مهلت مندرج در قرارداد واحد مسکونی، واحد در اختیار را به سازمان منطقه آزاد تحویل دهند، در غیراین صورت سازمان رأسا مبادرت به تخلیه واحد خواهد نمود.

۴ـ ۲ـ هزینههای مربوط به خدمات شهری و زیرساخت از قبیل خرید انشعابات مصرفی از جمله آب، برق، گاز، تلفن و ... طبق مقررات هر منطقه بر عهده طرف قرارداد است.

۴ـ ۳ـ طرف قرارداد موظف است کلیه ضوابط و مقررات شهرسازی در منطقه را از نظر میزان تراکم، تأیید طرحها و نقشه های ساختمانی رعایت نموده و مجوز ساخت دریافت نماید.

۴ـ ۴ـ دریافت هرگونه تسهیالت دولتی اعم از زمین و مسکن در سرزمین اصلی مانع از بهره گیری کارکنان از تسهیالت این شیوهنامه نخواهد بود.

ماده ۵ :مدارک مورد نیاز

۵ـ ۱ ـ درخواست کتبی متقاضی

۵ـ ۲ ـ فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خود و افراد تحت تکفل

۵ـ ۳ ـ حکم یا قرارداد کارگزینی مورد تأیید سازمان مناطق آزاد

ماده ۶ :واگذاری واحد مسکونی

۶ـ۱ـ قیمتهای واحدهای مسکونی قابل واگذاری توسط کمیته ارزیابی موضوع دستورالعمل واگذاری زمین تعیین واعالم خواهد شد.

تبصره۹ :در صورت محدود بودن واحدهای مسکونی قابل واگذاری پرسنل سازمان، شرکتهای تابعه و دبیرخانه از اولویت برخوردارمیباشد.

۶ـ ۲ ـ شریط واگذاری واحدهای آماده مسکونی مطابق سایر شرایط مشابه واگذاری زمین به شرح فوق خواهد بود.

۶ـ ۳ ـ نحوه و شرایط پرداخت واحدهای مسکونی واگذار شده به کارکنان بر اساس شرایط مندرج در دستورالعمل اجرایی آییننامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی تعیین میشود.

تبصره ۱۰ :تقسیط مبلغ قرارداد برای کارکنان سازمانهای مناطق آزاد و شرکتهای تابعه و کارکنان دبیرخانه بدون اعمال نرخ تورم جاری موضوع ماده۹ دستورالعمل فوقالذکر صورت میپذیرد.

ماده ۷ :افرادی که در گذشته از تسهیالت دریافت زمین و یا مسکن بر اساس دستورالعملهای جاری واگذاری زمین و مسکن تا قبل از ابالغ این شیوهنامه از طریق سازمان و یا شرکتهای تابعه )برای خود و یا افراد خانواده خود( استفاده کردهاند مشمول دریافت زمین وواحدهای مسکونی نخواهند بود.

ماده ۸ :کلیه کارکنان مشمول فقط یک بار در طول خدمت حق دریافت تسهیالت مربوطه را دارند و انتقال و یا مأموریت به سایر مناطق و شرکتهای وابسته موجب استحقاق مجدد نخواهد بود. مدیر آخرین محل خدمت در صورت لزوم از سایر مناطق استعالم الزم را به عمل می آورد.

ماده۹ :تا زمان تسویهحساب قرارداد مربوط به واگذاری زمین یا ساختمان، اسناد مربوطه در رهن سازمان منطقه خواهد بود.

ماده۱۰ :در صورت خروج کارکنان از خدمت به هر شکل به غیراز اخراج قطعی که در اثر تخلف و به ........ مراجع ذیصالح صورت گرفته باشد، شرایط مندرج در این شیوهنامه از جمله تقسیط و تسویهحساب تا پایان قرارداد واگذاری مؤثر بوده و اعمال خواهد شد در صورت اخراج کارمند با شرایط فوقالذکر، وی مکلف به تسویهحساب قطعی بوده و در غیراین صورت سازمان منطقه برابر تبصره ۶ شیوهنامه عمل خواهد کرد.

ماده۱۱ :شرایط واگذاری زمین و نحوه برخورد با کارکنان سایر دستگاههای مستقر در منطقه نیز و طبق این شیوهنامه خواهد بود.

ماده۱۲ :هرگونه واگذاری بر خالف این دستورالعمل تخلف محسوب میگردد با تصویب این دستورالعمل کلیه مصوبات مربوط به واگذاری اراضی و ساختمانها به کارکنان در قالب این شیوهنامه صورت خواهد پذیرفت.

ماده۱۳ :سازمانهای مناطق آزاد موظفند بانک اطالعات اشخاص مشمول این شیوهنامه را تهیه و یک نسخه آن را همواره به روزشده در اختیار دبیرخانه قرار دهد.

ماده ۱۴ :مسئولیت اجرای این شیوهنامه بر عهده هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان خواهد بود.

ماده ۱۵ :این شیوهنامه در ۱۵ ماده و ۱۰ تبصره تنظیم و از تاریخ ابالغ الزم االجرا و کلیه ضوابط و مقررات پیشین ملغی االثر میباشد.

ـ دبیر شورا "

 طرف شکایت علیرغم ارسال و ابالغ نسخه دوم دادخواست و ضمائم آن تا زمان رسیدگی به پرونده هیچ گونه پاسخی ارسال نکرده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۱۸ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران ودادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرحزیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

اول ـ فروش اموال و امالک دولتی از ناحیه دستگاههای دولتی و مقامات اجرایی منوط به اذن صریح قانونگذار بوده و خارج از آن مطلقًا منع شده است.

دوم ـ در مواد ۲ و ۲۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران، نحوه اجاره و فروش زمین و منابع ملی منوط به مصوبه هیأت وزیران شده است و به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری اجازه داده نشده است که رأسًا مبادرت به تصویب شیوهنامه وفروش امالک دولتی نماید.

سوم ـ در مواد ۷۹ ،۸۳ ،۸۴ و ۸۷ قانون محاسبات عمومی کشور و مواد ۴۸ و ۵۱ فصل پنجم از آییننامه مالی و معامالتی سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مصوب ۱۳۹۲ ،تصریح به برگزاری مناقصه و مزایده برای خرید و فروش اموال و امالک دولتی شده است وماده ۵۴ آییننامه مرقوم نیز ناظر بر اجازه فروش امالک مازاد بر نیاز تحت مقررات خاص بوده و منصرف از فروش زمین یا واحد مسکونی به کارکنان دولت میباشد. در نتیجه شیوهنامه معترضعنه خارج از اختیار و مغایر قانون است و مستند به بند ۱ ماده۱۲ و مواد ۸۸ و۱۳ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال میشود.

ـ محمدکاظم بهرامی رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.