×

نکاتی در رابطه با وصیت نامه، چگونه وصیت‌نامه بنویسیم؟

نکاتی در رابطه با وصیت نامه، چگونه وصیت‌نامه بنویسیم؟

نوشتن وصیت نامه بسیار آسانست حتی نیاز به جملات و واژه های نامانوس و یا سنگین حقوقی و عربی ندارد، اما تنها لازمست چند نکته را بدانیم

نکاتی-در-رابطه-با-وصیت-نامه،-چگونه-وصیت‌نامه-بنویسیم؟

نوشتن وصیت نامه بسیار آسانست حتی نیاز به جملات و واژه های نامانوس و یا سنگین حقوقی و عربی ندارد، اما تنها لازمست چند نکته را بدانیم.

اول: آسانترین روش تنظیم وصیت نامه، "خودنوشت" است. همینکه وصیت به خط و قلمتان نوشته و امضا و تاریخ (روز و ماه وسال) داشته باشد، در همه جا پذیرفته می‌شود. البته وصیت‌نامه سری یا رسمی هم می‌توان نوشت که برای تنظیم آن مستلزم تشریفات ویژه از جمله رفتن به اداره ثبت اسناد محل و یا دفترخانه اسناد رسمی است.همچنین در قانون پیش بینی وصیت در حال فوق العاده نظامیان در حین جنگ نزد افسر هم رده خود و یا نزد دو نفر شاهد و یا بیماران نزد مدیر بهداری ارتش هم شده است.

دوم: خود را معرفی فرمایید! نام و نام خانوادگی را بنویسید اما حتما لازم نیست که به مشخصات کامل سجلی خود اشاره کنید.

سوم: هرچند بیشتر خوانندگان این نوشته مسلمان هستند اما بهتر است در آغاز وصیت خود، بر اصول عقاید و دین اسلام گواهی دهید ، یعنی گواهی بر یگانگی آفریدگار و فرستاده آخرینش پیامبراکرم(ص) و پیشوایی حضرت علی (ع) و روز رستاخیز و بازگشت به سوی پروردگار.که این گواهی‌ها بیشتر از باب امر به معروف هستند.

چهارم: بدهی های احتمالی خود به دیگران را بنویسید و بخواهید که از اموال به جامانده جبران بدهی تان شود.

پنجم: هرگونه خواسته مشروع خود را می توانید در وصیت نامه بنویسید از جمله اینکه می توانید خواستار چگونگی آیین کفن و دفن و انجام واجبات قضا شده‌تان مانند روزه و نماز باشید. انجام کار های دشوار را از بازماندگان نخواهید!

ششم: شما می توانید تا یک سوم از اموال برجای مانده خود را پس از مرگ به هرکس بدهید یا وقف کنید. شاید برای انجام واجبات قضایتان نیاز به پول باشد که از همین محل مجاز به وصیت هستید.

هفتم: نمی دانم اصطلاح "محروم از ارث کردن" از کی رایج شده اما بدانید که نمی توانید هیچکس از مورثانتان را از ارث محروم بفرمایید!

هشتم: اگر خواستید می توانید یک نفر وصی را برای اجرای وصیت نامه تان معرفی نمایید اما بهتر است همان گونه که امیرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید ، خودمان وصی خود باشیم و آن چه از کارهای خیر که دوست داریم بعد از ما برای ما انجام دهند، خودمان در زمان حیات انجام دهیم.

نهم: شما می توانید وصیتنامه تان را در پاکتی گذاشته و در آن را با چسب بسته جایی مانند لای قرآن گذاشته و دیگران را آگاه کنید. نگران تغییر نیت تان و گم شدن وصیت نامه پیش از مرگتان نباشید زیرا هرگاه اراده بفرمایید می توانید از نو آنرا بنویسید و تاریخ آنرا به روز رسانی کنید.

همینک دست به قلم شوید که فردا دیر است و گفتن "دور از جان" شعارست که پیامبرمان (درود خدا بر او باد) فرمودند: سزاوار نیست برای مرد مسلمان شبی را سحر کند مگر اینکه وصیّت او زیر سرش باشد و نیز فرمودند کسی که بدون وصیّت بمیرد به نادانی از دنیا رفته است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.