×

برقراری ثبات مالکیت افراد با قانون ثبت

برقراری ثبات مالکیت افراد با قانون ثبت

قانون ثبت از اهمیت مهمی برخوردار است و به این موضوع مهم از دیرباز تاکنون در جوامع مختلف به آن پرداخته شده است

برقراری-ثبات-مالکیت-افراد-با-قانون-ثبت وکیل 

قانون ثبت از اهمیت مهمی برخوردار است و به این موضوع مهم از دیرباز تاکنون در جوامع مختلف به آن پرداخته شده است.

حقوق ثبت از گذشته تا به امروز در بین ملل‌ها رواج داشته است و در قرآن کریم و در آیه ۲۸۲ سوره بقره و در تاریخ باستان بین پادشاهان سرزمین‌های مختلف و مردم عادی، موضوع ثبت جایگاه ویژه‌ای داشته است. تشکیلات اداره ثبت در ایران از سال ۱۳۰۲ با عنوان اداره کل تاسیس و در سال ۱۳۵۲ تبدیل به سازمان شد و در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه قوه قضائیه فعالیت می‌کند و رئیس این سازمان توسط ریاست قوه قضائیه منصوب می‌شود همچنین  دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق زیر نظر ادارات ثبت فعالیت می‌کنند و برای برخی دیگر از امور‌ مانند بیمه، بازنشستگی و خدمات رفاهی کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل شده است.

رسیدگی مقدماتی به شکایت مردم توسط اداره کل امور اسناد

وظایف اداره کل امور اسناد و سردفتران شامل اداره امور مربوط سردفتران و نحوه جذب و کارگزینی آنها، نظارت بر کار دفاتر اسناد رسمی و بازرسی، رسیدگی مقدماتی به شکایت مردم از دفاتر اسناد رسمی، پاسخگویی به مکاتبات دفاتر اسناد رسمی در مورد چگونگی تنظیم اسناد و استعلام‌های ادارات و وزاتخانه‌ها در مورد چگونگی تنظیم اسناد و  صدور بخشنامه‌های لازم در مورد نحوه تنظیم اسناد،  جزو وظایف قانونی اداره کل امور اسناد و سردفتران است و کارکنان این بخش موکلف به اجرای آن‌ها هستند.

پاسخگویی به استعلام و ثبت املاک وظیفه اداره کل امور املاک

اداره امور املاک وظیفه پاسخگویی به استعلام املاک، ثبت املاک، ابلاغ بخشنامه‌های ثبتی مبنی بر چگونگی ثبت املاک و نحوه صدور سند مالکیت را برعهد دارند. درباره وظایف اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی می‌توان گفت که کارکنان آن مسئول ثبت شرکت‌های تجاری، امضاء و پلمپ دفاتر تجاری در صورت احراز تخلف، ثبت نام تُجار در دفتر ثبت تجاری، ثبت علامت تجاری و ثبت اختراعات و ابداعات هستند.

وظایف اداره کل فنی و نقشه‌کشی و کاداستر چیست؟

موضوع بعدی ارتباط وظایف اداره کل فنی و نقشه‌کشی و کاداستر که به چگونگی نقشه برداری و مجموعه عملیات‌ها در مورد املاک و تعیین حدود آن با ترسیم حدود و نقشه‌ها است که تشکیلات خاص و وظایف مهمی در این امور وجود دارد که عبارت‌اند از هئیت نظارت، شورای عالی ثبت، دادسرا و دادگاه سردفتران، هئیت حل اختلاف در ثبت و هئیت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان که هر کدام طبق امور محول شده، باید وظایف خود را در چارچوب قانونی به سرانجام رسانند.

معیار اصلی برای برای تشخیص صلاحیت اداره ثبت چیست؟

بر اساس ماده ۲ قانون ثبت اسناد و املاک، مدیران، نمایندگان ثبت و مسئولین دفاتر ثبتی جز در محل ماموریت خود نمی‌توانند انجام وظیفه کنند. معیار اصلی برای برای تشخیص صلاحیت اداره ثبت، زمان صدور سند است مثلا اگر در اداره ثبت سند تهران برای ملکی سند صادر شود، سپس ملک مورد نظر در اداره ثبت اصفهان قرار گرفت، آن سند قبلی درست و معتبر است، اما اگر ملک مورد معامله قرار گیرد، صدور سند به وسیله اداره ثبتی صادر می‌شود که در حال حاضر ملک در آن حوزه قرار دارد.

 قانون ثبت املاک در حقوق ایران  

ثبت املاک در اداره ثبت اسناد و املاک، و ثبت اسناد و معاملات غیر منقول در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد. ثبت املاک در حقوق ایران دو مرحله را پشت سر گذاشته است که موضوع مورد نظر ما مرحله دوم است. این مرحله از اسفند ۱۳۱۰ شروع و تا امروز ادامه و به ثبت عمومی و اجباری معروف است. قانون ثبت و اسناد در ۱۴۲ ماده و تبصره‌های گوناگون، این حوزه را تدوین کرده است.

چه مراحلی برای ثبت املاک در اداره ثبت اسناد و املاک وجود دارد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عملیات و مراحل ثبت عمومی، به کلیه اقداماتی تعلق دارد که قانون برای ثبت، انجام ۹ مرحله را لازم دانسته که به این سلسله مراحل، عملیات ثبت عمومی می‌گویند و عبارت‌اند از انتشار آگهی ثبت عمومی، انتشار آگهی مقدماتی، اقدام به پلاک و شماره‌گذاری، توزیع اظهارنامه، دریافت اظهارنامه، انتشار آگهی نوبتی، انتشار آگهی تحدیدی، عملیات تهدید حدود و مورد پایانی اینکه اگر در مراحل فوق اشتباهاتی رخ دهد، باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد و اگر اعتراضی ارائه شده باشد، باید به آن اعتراض رسیدگی کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.